2020-08-16, 19:46
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, nu öppnar skolorna i dagarna. Bör vi känna oro för hur detta virus påverkar barn samt långsiktigt på organen?

Jag är ingen alarmist, snarare realist.

Min spåkula har funkat bra sen januari. Jag är orolig för min femåring som började förskoleklass förra veckan.

Det finns risker med covid-19 hos barn, även om det är mindre än hos vuxna/äldre. Verkar kommit en ny sjukdom (MSI, rätta mig om jag har fel) som ger sig på barn mellan 0-6 (främst 5-6) där de var 4 eller 5 barn i Sverige som behandlats i konstgjord lunga. Angriper lungor och hjärta.

Problemet dessa förnekare har är att vi inte vet hur viruset kommer bete sig framåt, vilka men folk får eller om det muterar igen eller ger upphov till andra tillstånd.

Vi här hemma vägde för och nackdelar. Min personliga åsikt är att min grabb inte mår bra av att sitta hemma och inte få stimulans i form av sociala interaktioner och studier.

Jag är dock 110% säker på att FHM är en korrumperad, vidrig instans som konstant ljuger och offrar människor i kronans namn. De vet att skolor driver smitta, de vet att barn och ungdomar blir sjuka, men hur de ska lösa problemet med att folk inte kan jobba om skolan stänger vet dom inte. De kostar för mycket pengar.

Därav sätter man pengar framför sitt folk vilket gör dom till satans hantlangare, ett gäng vidriga globalister som tyvärr, aldrig kommer stå till svars för sina fruktansvärda handlingar.

Du känner ditt/dina barn bäst. Du får helt enkelt väga upp risk/reward, är du eller frugan sjuk på något vis, har barnen några tillstånd etc. Lycka till.
Citera
2020-08-16, 19:48
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tror inte det är den omdelbara och stora frågan, men en som pyr i bakgrunden. Mest orolig över att smittspridningen kommer ta fart igen i tätorter när det blir rörelse som innan sommaren.

Fast vi vet ju redan att sköra och äldre är riskgrupper och bör skyddas. Tycker att det är mer intressant nu hur vida långsiktiga organskador uppstår, hur barn påverkas och hur en 2.a våg kan se ut. Nu börjar hösten och vintern m mer innemiljö och det är väl självklart att viruset kommer att spridas kraftigare, eller tror du att vi är redan är immuna här i Sverige eller?
Citera
2020-08-16, 19:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Flockimmunitet kan nås genom i princip 0 döda, om man bara hade skyddat de i riskgrupperna.

Alla länder anser jag har misslyckat. Sverige är kanske bland de värsta, men alla har misslyckat. På ett ganska enkelt problem.
Hur kan du säga att det är enkelt att skydda gamla?
Citera
2020-08-16, 19:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Så att det tidigare har dött gamla och sjuka tycker du det verkar som en bra lösning att bli av med dem alla nu under en kort period? Lika bra arr få det överstökat?
Vill bara inflika att tidigare år har vi flera gånger haft en influensarelaterad överdödlighet bland personer 65 år och äldre under en period i början på året. Det uppmärksammas inte utan ses väl mer eller mindre som en självklarhet att det är så det är.
Så på sätt och vis får vi "det överstökat" så gott som varje år. Men därmed inte sagt att det är en bra lösning.
Citera
2020-08-16, 19:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag är ingen alarmist, snarare realist.

Min spåkula har funkat bra sen januari. Jag är orolig för min femåring som började förskoleklass förra veckan.

Det finns risker med covid-19 hos barn, även om det är mindre än hos vuxna/äldre. Verkar kommit en ny sjukdom (MSI, rätta mig om jag har fel) som ger sig på barn mellan 0-6 (främst 5-6) där de var 4 eller 5 barn i Sverige som behandlats i konstgjord lunga. Angriper lungor och hjärta.

Problemet dessa förnekare har är att vi inte vet hur viruset kommer bete sig framåt, vilka men folk får eller om det muterar igen eller ger upphov till andra tillstånd.

Vi här hemma vägde för och nackdelar. Min personliga åsikt är att min grabb inte mår bra av att sitta hemma och inte få stimulans i form av sociala interaktioner och studier.

Jag är dock 110% säker på att FHM är en korrumperad, vidrig instans som konstant ljuger och offrar människor i kronans namn. De vet att skolor driver smitta, de vet att barn och ungdomar blir sjuka, men hur de ska lösa problemet med att folk inte kan jobba om skolan stänger vet dom inte. De kostar för mycket pengar.

Därav sätter man pengar framför sitt folk vilket gör dom till satans hantlangare, ett gäng vidriga globalister som tyvärr, aldrig kommer stå till svars för sina fruktansvärda handlingar.

Du känner ditt/dina barn bäst. Du får helt enkelt väga upp risk/reward, är du eller frugan sjuk på något vis, har barnen några tillstånd etc. Lycka till.

Kommer bli riktigt obehagligt när hostandet och feber sätter igång i höst hos våra finaste barn. Oavsett om det är vanlig influensa, förkylning el C-19. Folk kommer få panik och regeringen kommer att stå handfallna. Det är nu den ryska rouletten börjar för nu har vi hösten o vintern framför oss med öppna skolor o dagis. Vi får hoppas att viruset blir mildare men de eventuellt långsiktiga organskadorna samt hyperinflammation bekymrar mig just nu.
Citera
2020-08-16, 20:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Kommer bli riktigt obehagligt när hostandet och feber sätter igång i höst hos våra finaste barn. Oavsett om det är vanlig influensa, förkylning el C-19. Folk kommer få panik och regeringen kommer att stå handfallna. Det är nu den ryska rouletten börjar för nu har vi hösten o vintern framför oss med öppna skolor o dagis. Vi får hoppas att viruset blir mildare men de eventuellt långsiktiga organskadorna samt hyperinflammation bekymrar mig just nu.
För barn har ju aldrig varit sjuka tidigare. Alarmister kan vi gott vara utan. Vi ska vara glada att vi har tegnell som kan ta realistiska beslut.

Ja, några Barn kommer bli sjuka. Kanske Dör till och med nån enstaka. Som vanligt med andra ord. Värdelöst för familjer som drabbas. Men så ser livet ut.
Citera
2020-08-16, 20:11
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Konstigt att inte twitter raderar detta? Det var väl facebook som raderade Trumps uttalande i samma anda?

Har anmält till Twitter.

Bryter mot "Claims that specific groups or nationalities are never susceptible"

Tokkärringen behöver tystas.
Citera
2020-08-16, 20:14
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
För barn har ju aldrig varit sjuka tidigare. Alarmister kan vi gott vara utan. Vi ska vara glada att vi har tegnell som kan ta realistiska beslut.

Ja, några Barn kommer bli sjuka. Kanske Dör till och med nån enstaka. Som vanligt med andra ord. Värdelöst för familjer som drabbas. Men så ser livet ut.

Jo, död är en del av livet. Men när de handlar om något som kan förhindras är det inte ett "så ser livet ut" - scenario. Jävla låg nivå på det inlägget.
Citera
2020-08-16, 20:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jo, död är en del av livet. Men när de handlar om något som kan förhindras är det inte ett "så ser livet ut" - scenario. Jävla låg nivå på det inlägget.
I sådana fall går alla dödsfall att förhindras. Ska biltrafik förbjudas för att några dör varje år? Ska vi sluta flyga för att det krashar flygplan?
Citera
2020-08-16, 20:29
Medlem
Citat:
För paniken hos småbarnsföräldrar var så extrem i feb/mars menar du? Då om någonsin borde folk varit rädda. När bilderna från Bergamo kablades ut. Men nej, ungarna gick till dagis i vanlig ordning. Det kommer vara detsamma denna höst.
Citera
2020-08-16, 20:29
Medlem
De andra grannländerna införde åtgärder mycket snabbare och kraftfullare i början av epidemin
https://ourworldindata.org/grapher/covid-stringency-index?tab=chart&year=2020-05-07&country=SWE~DNK~NOR~FIN
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det här med sportlovet är förresten en pseudodebatt. Vi fick inte 10x högre dödlighet i Sverige än våra grannländer p.g.a. "otur" och skidsemester vecka 9.

Vore det inte sportlovet så skulle det vara något annat. Viruset skulle ha nått Sveriges gränser runt samma tidpunkt ändå. Vi hade ju noll målsättning att hindra detta. Melodifestival? Kör på! Begränsningar för folk som anländer till Sverige från utlandet? Behövs ej. Avråda till utlandsresor? Nej nej, kör på. Folk avråddes från att använda munskydd "bär man munskydd så betyder det att man är sjuk".

Folk med enbart milda symptom som bestämde sig för att chansa och gå till jobbet valde därför aktivt bort munskydd. Kontaktspårningen kollapsade väl inom någon vecka, efter att vi kommit upp till drygt 100 fall.

Det är ju uppenbart att det är Sveriges dåliga hantering som har orsakat den höga dödligheten. Det här resultatet hade ingenting med otur och alpturism att göra.
Citera
2020-08-16, 20:30
Medlem
Citat:
Så att det tidigare har dött gamla och sjuka tycker du det verkar som en bra lösning att bli av med dem alla nu under en kort period? Lika bra arr få det överstökat?
Ligger det inte i sakens natur att gamla och sjuka dör? Är det inte rent av den vanligaste dödsorsaken, att vara gammal och sjuk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in