2020-08-16, 19:05
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, vi har närmare 6000 döda. Men känner du till att 90 procent av dessa var 70 år eller äldre?

Och av dessa äldre var mer än hälften sådana som bodde på sk. Särskilda boenden. Vet du vad ett sådant boende är för många av dem som bor där? Jo, det är dödens väntrum. Det är nämligen så att, i de flesta kommuner, inte minst Stockholms kommun, så sparar man in enorma summor genom att låta ytterst krassliga och i många fall gravt senildementa äldre äldre få nöja sig med hemtjänst och anhöriga som vårdar, så länge det överhuvudtaget är möjligt.

Vet du hur stor andel som dog inom 2 månader sedan de flyttat in i ett särskilt boende? Jo, var femte gamling! Och detta var under 2014, långt innan covid-19 när situationen dessutom var något bättre på boenderna. Vet du hur de dog på boenden på Kungsholmen i Stockholm, ( mätt som merianvärde)? Jo efter bara åtta dagar sedan de flyttat in. Inte konstigt då att SARS-COV2 gick fram som en slåttermaskin på de äldreboenden, främst i Stockholm där smittan letade sig in.

Som väl var så var man bättre förberedd i t.ex Västra Götaland och på andra håll. Men visst var det ett misslyckande att smittan spred sig till våra mest sårbara medborgare! Återstår att utvärdera om en tidig nedstängning skulle ha hjälp.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

(Strul med länkar, så jag kunde bara lägga in en. Men döden på äldreboenden 2014 har jag länkat till tidigare och undersökningen av äldreboenden på Kungsholmen hittade i Omni.)
Okej, mycket text men innehåller den någon lösning eller refererar du bara till vad som hänt? Finns förklaringen till Finlands låga dödstal där? Eller Taiwans? Inte? Ofan...

Ps Jag är ingen lockdownförespråkare för jag tror inte att svenskar kan hantera en sådan åtgärd, men något rätt har ju t ex Finland gjort med dess siffror som får mig som svensk att skämmas.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-16 kl. 19:09.
Citera
2020-08-16, 19:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Okej, mycket text men innehåller den någon lösning eller refererar du bara till vad som hänt? Finns förklaringen till Finlands låga dödstal där? Eller Taiwans? Inte? Ofan...

Ps Jag är ingen lockdownförespråkare för jag tror inte att svenskar kan hantera en sådan, men något rätt har ju t ex Finland gjort med dess siffror som får mig som svensk att skämmas.

Lösningen, för Sveriges del har varit besöksförbud, utbildning av personal samt, sent om sider, skyddsutrustning.

Jag räknar absolut inte med att du med din redneck "vetenskap" skall kunna tillföra diskussionen någonting vettigt, överhuvudtaget.....
Citera
2020-08-16, 19:16
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Lösningen, för Sveriges del har varit besöksförbud, utbildning av personal samt, sent om sider, skyddsutrustning.

Jag räknar absolut inte med att du med din regnrock "vetenskap" skall kunna tillföra diskussionen någonting vettigt, överhuvudtaget.....
Tack för att du tydligt visar vad Barkie menade med överstöddighet bara för att du läst allt som finns att läsa, du har enligt min mening studieskulder i onödan när du ändå inte kan göra annat än snacka bort kärnfrågan. Även Finland har väl übergamla människor, konstigt att de bara dör i drivor när de bor i Sverige?
Citera
2020-08-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jämförelsen är även helt meningslös då man alltid kan hitta andra dödsorsaker som är värre. Bara för att liemannen just nu hämtar t ex hjärtsjuka oftare än covidlik betyder det inte att man ska slå dövörat till. Man ska alltid försöka minimera dödsorsaker om det bara är möjligt, annars får vi samhället där DU är nästa man under bussen utan att någon jävel bryr sig. Du kommer inte att vara ”alfa” för evigt, även om det kanske känns så just nu.

För övrigt har flygstoppen under corona bevisat att det går att hejda den ohämmade globaliseringen utan att mänskligheten för dess skull går under. Livet finner alltid en väg genom anpassning, det finns dessutom pengar att hämta för ett företag som inser att man inte behöver skeppa fysiska arslen över jordklotet för att sy ihop en deal, modern teknik låter sådant skötas över nätet. Visserligen missar man bjudfyllor och gratishoror med den metoden, men det är nog överkomligt ska du se. Techbolagen har redan insett att det är en vinst att låta medarbetarna arbeta hemifrån, Twitter sägs vilja permanentera den lösningen. Dåren förbannar mörkret, den vise tänder ett ljus.

P.s Corona visade också varför det är skadligt att lägga all produktion i andra länder. Plötsligt satt vi där med tomma hyllor när utrustningen även behövdes på deras hemmaplan.

Trodde aldrig jag skulle säga detta till dig Sharm0ta, men jag håller om vartenda ord
Citera
2020-08-16, 19:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Trodde aldrig jag skulle säga detta till dig Sharm0ta, men jag håller om vartenda ord
Bra där! Ibland kan man vara överens om vissa saker även om man tycker att personen i övrigt är ute och cyklar. Att kunna förmå sig att skriva som du gjorde tyder på styrka. 😊👍🏻
Citera
2020-08-16, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är nivån på Agnes Wold. Betänk att hon får x miljoner för att genomföra studier i COVID19.

Agnes Wold
@AgnesWold
Svarar
@c_lerno
Definitionen på immunitet är att inte bli sjuk även om man utsätts för en hög dos smittämne. Med ganska få undantag blir barn (alltså under 15-16 år) inte sjuka. De som inte blir sjuka är, per definition, immuna. Visst finns det barn som blir sjuka, men oftast extremt lindrigt
https://twitter.com/AgnesWold/status/1295002190797582336?s=20

Konstigt att inte twitter raderar detta? Det var väl facebook som raderade Trumps uttalande i samma anda?
Citera
2020-08-16, 19:32
Medlem
barkies avatar
Citat:
Jo, vi har närmare 6000 döda. Men känner du till att 90 procent av dessa var 70 år eller äldre?

Och av dessa äldre var mer än hälften sådana som bodde på sk. Särskilda boenden. Vet du vad ett sådant boende är för många av dem som bor där? Jo, det är dödens väntrum. Det är nämligen så att, i de flesta kommuner, inte minst Stockholms kommun, så sparar man in enorma summor genom att låta ytterst krassliga och i många fall gravt senildementa äldre äldre få nöja sig med hemtjänst och anhöriga som vårdar, så länge det överhuvudtaget är möjligt.

Vet du hur stor andel som dog inom 2 månader sedan de flyttat in i ett särskilt boende? Jo, var femte gamling! Och detta var under 2014, långt innan covid-19 när situationen dessutom var något bättre på boenderna. Vet du hur de dog på boenden på Kungsholmen i Stockholm, ( mätt som merianvärde)? Jo efter bara åtta dagar sedan de flyttat in. Inte konstigt då att SARS-COV2 gick fram som en slåttermaskin på de äldreboenden, främst i Stockholm där smittan letade sig in.

Som väl var så var man bättre förberedd i t.ex Västra Götaland och på andra håll. Men visst var det ett misslyckande att smittan spred sig till våra mest sårbara medborgare! Återstår att utvärdera om en tidig nedstängning skulle ha hjälp.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/ny-statistik-om-smittade-och-avlidna-i-covid-19-70-ar-och-aldre/

(Strul med länkar, så jag kunde bara lägga in en. Men döden på äldreboenden 2014 har jag länkat till tidigare och undersökningen av äldreboenden på Kungsholmen hittade i Omni.)

Blablablabla.

Hörru vetenskapsmannen, du vet att siffrorna inte är skrivna i sten? Du vet att antalet smittade är högre och de döda är definitivt högre än 5800. Det är helt bisarrt, att du med din flashiga utbildning, inte förstår det konceptet överhuvudtaget.

Varken du eller jag vet hur många 30-40-50-60-70-åringar som dött av covid-19 pga av andra sjukdomar. Säg en 40-åring med diabetes, eller 30-åring med högt blodtryck.

Du får det att låta att 99% av de som dött hade dött dagarna efter oavsett vilket är helt efterblivet.

Det är inte bara gamla sjuka som dör, men de är i majoritet. För att inte tala om alla som lider i sviterna av sjukdomen. Ingen vet hur länge de håller i sig, om det är livet ut eller läker ut.

Fler studier pekar på att immunitet inte är möjligt. De flesta av de testade hade inga antikroppar alls, trots infektion och hos fler var de på nedåtgående.

Covid-19 har också bekräftats angripa hjärnan vilket är oroande. Även återinfektioner börjar poppa upp här och där med det skriver man inte i mainstream-media.

Jag gillar inte ditt sätt att nedvärdera människor heller. Är de mindre värda för de sitter på ett boende och väntar på att dö? Förtjänar de inte att skyddas? Behandlas med respekt och värdighet för de dom bidragit med under sina liv?

Nej. Inte enligt dig. Den människosynen säger en hel del om vilken psykopat du är. Även förmågan att inse att du har fel.

Sluta dra slutsatser om ett virus vi vet så lite om, där det är långt ifrån över och där mycket kan hända. Det borde du lärt dig via din tunga vetenskapliga utbildning.

Är också frågande till din applicering av vetenskap på covid-19. Förstår du ens begreppet av vetenskap överhuvudtaget och vad som krävs för att den ska vara legitim?

Tycker det är helt sinnessjukt hur det finns människor som du. Jag har räknat upp alla de fel FHM gjort, alla fadäser av Tegnell men du tycker fortfarande det är bra jobbat. Så länge du får sitta på beachen i Tylösand och gamlingar slutar kosta pengar är du nöjd va?

Gå och utför ett osmos-experiment och stimulera dig lite.
Citera
2020-08-16, 19:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Ok, nu öppnar skolorna i dagarna. Bör vi känna oro för hur detta virus påverkar barn samt långsiktigt på organen?
Citera
2020-08-16, 19:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Jag räknar absolut inte med att du med din redneck "vetenskap" skall kunna tillföra diskussionen någonting vettigt, överhuvudtaget.....

Lösningen i Sverige var att göra så lite sommöjligt. Och de få åtgärder man satt i spel kom för sent.
Citera
2020-08-16, 19:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok, nu öppnar skolorna i dagarna. Bör vi känna oro för hur detta virus påverkar barn samt långsiktigt på organen?

Tror inte det är den omdelbara och stora frågan, men en som pyr i bakgrunden. Mest orolig över att smittspridningen kommer ta fart igen i tätorter när det blir rörelse som innan sommaren.
Citera
2020-08-16, 19:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Så att det tidigare har dött gamla och sjuka tycker du det verkar som en bra lösning att bli av med dem alla nu under en kort period? Lika bra arr få det överstökat?
Citera
2020-08-16, 19:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Att smittspridningen avtar utan annan orsak när ett visst antal blivit smittade tyder på detta.

Det är inte försumbart.

Vackert så. Nu skall du bara försöka bevisa kausaliteten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in