2020-08-16, 14:00
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har riskgrupperna för nytta av munskydd på sig själva?

https://www.expressen.se/kvallsposten/coops-vadjan-till-danskarna-vanta-med-att-kopa-munskydd/

Har jag förstått förespråkarna av munskydd rätt så förhindrar munskydden smitta.
Därför bör väl de som i högre grad saknar symtom men är sjuka använda sig av nu munskydd?
Tänk vad enkelt allt vore om det bara fanns ett alternativ att välja. Vill man inte bli smittad väljer man FFP3, är man mån om att inte smitta andra väljer man något av de andra alternativen. Måste verkligen någon uppifrån peka ut vad man ska bära? Det verkar som att munskydd kommer att vara en högskoleprovsfråga i framtiden, den verkar oerhört komplicerad för vissa.
Citera
2020-08-16, 14:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Är det inte unga, 20-29, som är smittspridarna nu?
Har någon frågat Tegnell vad det är för magiskt som händer mellan 18-20 som gör att ungdomar börjar smitta efter 20 men inte innan?
Och universiteten ska öppna, där är de flesta i åldern 20-29 och drivande i smittspridningen, ändå släpper man dem vind för våg utan åtgärder. Förutom KI som har en vettig rektor som föreslår munskydd på campus.
Är i den åldern du är ute och träffar nya personer av det andra könet (eller samma) som du sedan släpar hem och utbyter saliv med. Finns det något bättre sätt än detta för att bli smittad ordentligt? Folk efter 29 år brukar ha samma person boendes hemma och springer inte runt på det sättet.
Citera
2020-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har riskgrupperna för nytta av munskydd på sig själva?

https://www.expressen.se/kvallsposten/coops-vadjan-till-danskarna-vanta-med-att-kopa-munskydd/

Har jag förstått förespråkarna av munskydd rätt så förhindrar munskydden smitta.
Därför bör väl de som i högre grad saknar symtom men är sjuka använda sig av nu munskydd?
Jag använder munskydd i livsmedelsaffärer eller gallerior o liknande mest för att jag träffar många patienter och kan riskera att bli smittad närsomhelst. Då känns det bra att jag gör åtminstone detta för att minska risken att smitta någon i riskgrupperna.
Citera
2020-08-16, 14:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är i den åldern du är ute och träffar nya personer av det andra könet (eller samma) som du sedan släpar hem och utbyter saliv med. Finns det något bättre sätt än detta för att bli smittad ordentligt? Folk efter 29 år brukar ha samma person boendes hemma och springer inte runt på det sättet.
Är du på riktigt? Har du bara en sträng på din fiol? Man kan inte sätta generella regler utifrån den personliga utsikten från köksfönstret. Jag skulle kunna bifoga ett A4 med exempel som slår sönder din gissning här ovan men det skulle vara massiv offtopic, så jag avstår.
Citera
2020-08-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det Tegnell gör nu är att få oss att förlora förtroende för vetenskap vilket är fan sjukt
Snarare tvärtom för det Tegnell och FHM håller på med är betydligt mer vetenskapligt än de länder som hattar fram och tillbaka som yra höns på grund av ett ganska harmlöst virus.
Citera
2020-08-16, 14:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Bra att du är ärlig och medger att FHM inte bryr sig om folkhälsan utan är en myndighet som sysslar med populism. FHM ger alltså populistiska restriktioner och rekommendationer för att behålla förtroendet.

Nej, det skrev jag inte. Din sk "tolkning" är uppåt väggarna. Däremot så frodas populismen i denna tråd där enkla sk "lösningar" och "handlingskraft" ifrån sk. "starka" ledare ständigt efterfrågas. Att sedan förebilden hos många är okunniga ledare som handlar i panik är, förstås, extra patetiskt. (Men, visst, även en panikslagen person kan handla rätt, men det återstår att se).
Citera
2020-08-16, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De börjar fatta allvaret äntligen. Bura in dem ska man och nu har man skickat polisen på några som utfört icke-auktoriserade studier. Bra där!:

Covidstudie olaglig enligt etiknämnd

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covidstudie-olaglig-enligt-etiknamnd/

Eftersom ingen substans tillfördes i blodet hos försöksgruppen, man tog bara ett blodprov, så känns ett åtal lite väl magstarkt, även fast forskarna, formellt, begick ett etikfel när de inte begärde tillstånd för studien.
Citera
2020-08-16, 14:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare tvärtom för det Tegnell och FHM håller på med är betydligt mer vetenskapligt än de länder som hattar fram och tillbaka som yra höns på grund av ett ganska harmlöst virus.
All vetenskap utvecklas genom att tänka utanför boxen och testa alternativ som ingen annan tittat på. Enda gången Tegnell tänker utanför boxen är när han ska hitta på nya bortförklaringar till sin passivitet. Han letar efter framtiden i backspegeln och du applåderar honom... Cirkulera, gott folk.
Citera
2020-08-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Man gör väl sånt med när man är 18-20 också, inte bara efter 20?
Så om inte något magiskt händer när man fyller 20 förstår jag inte varför inte 18-20 skulle kunna driva smittan lika mycket, eller typ 16+. Eftersom Tegnell anser att de på gymnasiet inte kan driva smittan, därför kan det öppnas, och även universiteten trots att det är konstaterat att de mellan 20-29 driver smittan. Jag tycker han verkar svamla runt och mer hålla fast i någon slags princip än att förankra i hur verkligheten ser ut.
Citera
2020-08-16, 14:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Är du på riktigt? Har du bara en sträng på din fiol? Man kan inte sätta generella regler utifrån den personliga utsikten från köksfönstret. Jag skulle kunna bifoga ett A4 med exempel som slår sönder din gissning här ovan men det skulle vara massiv offtopic, så jag avstår.
Vad är din expertisförklaring till att det ökar i det åldersspannet?
Citera
2020-08-16, 14:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det skrev jag inte.

Varför står du inte för vad du skriver?

Citat följer, ordagrant vad du skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom, hade man inte lättat på reserestriktionen/rekommendationen, så hade folk rest i alla fall. Då hade förtroendet för myndigheterna försvunnit och folk i allmänhet hade börjat strunta i alla restriktioner/rekommendationer.
Citera
2020-08-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför står du inte för vad du skriver?

Citat följer, ordagrant vad du skrev.

Folk reste ju mindre när vi hade restriktioner för resor, såg man när man mätte mobildata. Så den restriktionen fungerade ju och hade säkerligen fortsatt fungera om man bibehållit den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in