Citat:
Det är inte jag heller. Nu har jag inte läst alla ursprungsbeskrivningarna, men utifrån sammanställningen så känns det inte övertygande.
Längden: beskrivs som 175-185, med övervikt mot över 180. Det är alltså ungefär medellängden för svenska män som beskrivs, varken uppseendeväckande kort eller lång. Många män uppfyller det kravet.
Ålder: 35-45, med viss övervikt mot nedre delen. Men att bedöma ålder är svårt. Jag har en kamrat som avkrävdes leg på Systemet när han var över 40 år. Och jag känner 50+are som erbjudits pensionärsrabatt. Alltså svårt att dra säkra slutsatser om åldern på den som setts.
Mörkt hår: inte ovanligt på män under 55 år.
Hårlängd: kort eller medellångt? Svårt att dra några slutsatser. Det är nog mest betraktarens referensramar som påverkar vad man säger. Skulle tolka vittnesmålen mest som att mannen varken var flintskallig eller hade påtagligt långt hår.
Rakt eller vågigt hår: här finns som sagt skillnad i beskrivningarna och detta är en av de punkter där man nog kan utgå från att vittnen har likartade referensramar. Detta indikerar därmed att vittnena beskriver olika personer.
Skäggstubb: bör vara särskiljande, men beroende på stubbens färg kan ljusförhållandena och framför allt längden på observationerna spela in. Tyder nog ändå också på att det är olika personer som beskrivs.
Ansiktsform: beskrivs olika. Den framskjutna hakan kan passa väl ihop med det avlånga magra ansiktet. Det fyrkantiga hårda ansiktet avviker dock påtagligt. Tyder också på olika personer.
Kroppsform: divergerar, men samtidigt beskrivs kroppsformer som nog får betraktas som tämligen ordinära. Övervikt bland medelålders var inte lika vanligt vid den tiden som idag.
Sammantaget: det som överensstämmer är ganska alldagliga saker, det som skiljer är däremot sådant som har en mer individuell prägel. Det gör att jag inte är övertygad om att det är samma person, även om det givetvis inte går att utesluta. Vittnesmål är kniviga, särskilt när man efteråt ska beskriva sådant man sett men som man inte visste var viktigt när man såg det.