Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Berätta gärna om "källa Peter" (vars gärningsman var två decimeter för kort) och "källa Anders" (vars uppgifter var spådomar). Chefen för CIA-stationen i Stockholm Ints Silins informerade amerikanska UD runt midnatt (vilket han själv har berättat i en intervju). Första TT-telegrammet kom redan 0.20. Varför skulle inte Vladimir Nezjinskij känna till Palme-mordet lika tidigt? Menar du att KGB var sämre informerade än CIA? Det var bara Sveriges Radio som väntade till 1.10. Varför är det så spännande att Nezjinskij kände till mordet långt innan dess? Det är klart han gjorde. Det gjorde Silins också. Theutenberg är senil. Kegö och Barrling vill jag förbigå med tystnad.
https://www.adst.org/OH%20TOCs/Silins,%20Ints%20M.toc.pdf
Visst finns tveksamheter avseende vissa av Barrlings källor. Det är han ju den förste att också påpeka.
Innan PM kände CIA och svenska Säkerhetspolisen/MUST till att VN kände till PKK:s attentatsplaner mot OP innan PM hade inträffat. CIA kände inte till mordplanerna innan de hörde om dem av Nezjinskij, som jag har uppfattat det. Du kanske har annan information. I så fall får du gärna berätta om den.
Innan PM kunde inte CIA/Säk/MUST veta om Nezsjinskijs uppgifter var desinformation eller riktiga. De kunde inte veta om det pågick mordplaner eller om PKK planerade att mörda OP. De måste dock ha uppfattat Nezjinskijs uppgifter som oroande, då just Nezjinskij misstänktes vara KGB:s Sverigechef och därmed ansvarig för Operation RYaN.
Vilka åtgärder som Säk/MUST då vidtog är okända (försvarshemligheter) men jag har svårt föreställa mig att man inte gav OP särskilt livvaktsskydd ur kuppförsvaret och även satte in full signalspaning i området kring statsministern mm.
När PM inträffade på fredagskvällen ungefär kl 23:21:20 visste den svenska säkerhetstjänstens ledning om vad som hade inträffat inom loppet av några sekunder (gissar jag). Först då drog CIA/Säk/MUST slutsatsen att Nezsjinskij hade förhandskunskap om attentatsplanerna. POlisledningen i Stockholm övertogs direkt efter PM av Säk och uniformerad polis kallades till brottsplatsen först 8,5 minuter efter skotten, klockan 23:29:50. Då hade kuppförsvaret antingen lyckats eller misslyckats fånga in GM (okänt).
Ja, jag misstänker att KGB i det här speciella fallet (Palmemordet) var något bättre informerade än CIA, då jag misstänker att KGB planerade och utförde mordet och före och efter PM bevisligen vidtog synnerligen vittomfattande åtgärder för att dels på förhand fabricera och dels plantera ut åtminstone tre villospår, vilka framgångsrikt ledde den svenska polisen vid näsan (de så-kallade Kurd-, EAP- och Flyktingsmugglarspåren).
Jag misstänker att CIA relativt omgående insåg vad som hade inträffat. Stalinisterna inom KGB, alltså Michail Gorbatjovs dödsfiender, kuppmakarna 1991 in spe, hade dödat Palme i syfte att torpedera den gryende relation mellan Gorbatjov och Reagan, alltså den relation som OP via Palmekommissionen hade byggt upp, och som enligt KGB-chefen Vladimir Krjutsjkov "orsakade det sovjetiska imperiets sammanbrott" och Warszawapaktens upplösning och därmed förpassade världens genom tiderna farligaste diktatur och supermakt till gärdsgårdsserien (i vilken division ryssarna än idag spelar på den stormaktspolitiska scenen).
Därför valde även Gorbatjov och Reagan (och därmed Ingvar Carlsson) att hemligstämpla mordgåtan OP:s lösning. De ville inte riskera den avspänning som var under uppsegling. Jag anser att de gjorde rätt åtminstone fram till Augustikuppen 1991 eller senast Sovjetunionens upplösning 1992.
Jag förstår att du i likhet med flertalet på detta forum önskar att Barrlings, Kegös och Theutenbergs uppgifter förbigås med tystnad. Förbigått Kegö och Barrling har vänsterpatrasket ju lyckats göra i snart tre decennier (ända sedan Ebbe Carlsson smetade ner dem med skit på uppdrag av Ingvar Carlsson). Det ligger naturligtvis inte i extremvänsterns intresse att visselblåsarnas uppgifter blir kända för en bredare publik. Då rämnar ju vänsterpatraskets upp-och-nedvända världsbild och deras främsta verktyg för att skuldbelägga borgerligheten spricker som den såpbubbla den är.