2020-08-15, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Helt korrekt. Avsaknad är fel ord. Det är dock en rejäl och oförklarad övervikt mot södra sidan.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=18-TvBZWmGActviof_U7PMnP1VRlivR6a&fbclid=IwAR0LBuRO61 sY-W0CcJ_Jyk8NIoSd1IyE3cYlT1D0c_IK_hIxRD3CZtBP7XY&ll= 59.33821483581403%2C18.06188283902502&z=16
Jag tror att det åtminstone delvis kan förklaras med att mängden potentiella vittnen avtar dramatiskt ju längre bort från Stockholm centrum dessa befinner sig givet tiden på dygnet.

Men visst, det är något att ha i åtanke givet att det kan indikera att man var hyfsat säkra på att LOP skulle välja att till fots röra sig just söderut efter bion.

Risken är att teorier om mötesscenario o.dyl. tenderar att förlora sig i ändlösa spekulativa detaljer om hur det i så fall kan ha gått till.

Tack för länken 👍
Citera
2020-08-15, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Nej inte ska du ge upp.

Jag är mer inne på att analysera och spekulera kring motiv, organisation, träning, vapenval, val av mordplats, vilka tog på sig dådet, politiska läget i Sverige och Världen, vad OP hade för roll internationellt och nationellt och vilka han retat upp genom sin politik och som person.

Fortsätt gräva!

Här har du något att bita i:

Barrling knyter i sitt vuttnesmål till Palmeutredningen en "kvinna" (vars namn är maskat men som jag misstänker är identisk med den Curielnätanknutna "kurdexperten" Joyce Blau) till

1. Henri Curiel, i egenskap av hans dennes älskarinna, som Barrling beskriver som ett trotskyist-marxist-leninistisk spioneri-, propaganda och lönnmordsnätverk
2. En italiensk man som hon gifte om sig med och som enigt Barrling är misstänkt för samröre med KGB:s stadsgerillor i Västeuropa (RAF, Brigate Rosse, Action DIrecte, Svarta September, Carlos)
3. PKK i Turkiet och Mellanöstern (en marxist-leninistisk terroristorganisation)
3. Medlemmar av PKK-ledningen i Sverige, bl a "G" (terroristförklarad i Sverige hösten 85)
4. Marxist-Leninistiska Propagandapartiet/Enheten (en marxist-leninistisk terroristorganisation verksam i Turkiet och med en av vars ledande, mer våldsbenägna martyrer kvinnan ska ha varit gift första gången)
5. "G", som Barrling identifierar med GM:s backupp, den vitbleke med anmärkningsvärt kontrasterande kolsvart mustasch och WT som iakttogs av flera vittnen på Sveavägens västra sida vid Tunnelgatan vid tidpunkten för mordet. Barrling uppger att "G" hjälpte "kvinnan", som kom till Sverige 83, att få uppehållstillstånd i Sverige 84 med dokument fabricerade av Marxist-Leninistiska Propagandaeneheten i Turkiet och sen smugglades till Sverige av en VPK-are med nära anknytning til kommunisten och sedermera socialdemokratiske riksdagsmannen Hans Göran Franck.
6. En sedermera svensk VPK-riksdagsmannen som stod Hans Göran Franck nära (vars namn jag är förhindrad att nämna just nu) som ska ha smugglat "kvinnans" förfalskade dokument från Grekland/Turkiet till Sverige.
7. Kabinettsekreterare Pierre Schori (som Ebbe Carlsson lurade Kegö och Barrling tro var KGB-agent men som egentligen infiltrerade Curielnätet på uppdrag av Olof Palme)

Jag har alltid misstänkt att alla de mystiska män som iakttagits med walkie talkie kring Sveavägen mordkvällen var OP:s livvakter. Jag tror fortfarande att några av dem faktiskt var det. Men, jag blir mer och mer övertygad om att att några av dem, exempelvis den blekvit-svartmuskige mannen (som Barrling identifierar med PKK-ledaren "G"), samt "Belker" (som Barrling identifierar med en annan PKK-ledare), är PKK-are som inte deltar i själva mordoperationen men medvetet uppträder som lockfåglar, för att dra till sig allmänhetens och därmed polisens uppmärksamhet.

Lockfåglarna får senare (enligt Barrling) kritik från PKK-ledningen i Turkiet för att ha uppträtt "för nära" själva mordoperationen och mordplatsen.

Idel ädel trotskist-marxist-leninister med anknytning till Curielnätet är inblandade i Palmemordet och villospårutläggningen. Måste kännas deppigt för alla anhängarna av det så-kallade Polisspåret som hade förväntat sig att få lite mer kött på sitt spårs ben att användas för att smutskasta borgerligheten i nästa valrörelse.
Citera
2020-08-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Gått igenom dessa nu.

Atleten som L-EE såg. Inga kommentarer annat än att det bra om du sätter tiderna på obs N Kammakargatan.

Tunnelbanemannen glasklart från 22.48-23.20 och troligen till bilen Olofsgatan/AFK 23.23/23.24

Grandmannen - blir spännande att se vad som kommer i T förhör.

”Frank” (långe blonde) är högst troligt nämnd i Skelleftehamnsbrevet kl 23.23 Tunnelgatan/Olofsgatan. Min huvudhypotes är att brevet är upprättat i desinformationssyfte, där delar är korrekta och annat är förändrat eller falskt. Positionen är svårast att bestämma sig om. Gick inte positionen att dölja pga vittnesmål, och man bestämde sig för att förändra språket? Eller var han på östra sidan och man ville flytta honom till andra sidan? Juryn ute där.
Desinformation bygger jag på bl a att han är så mån om att tala om att han inte mött någon på Olofsgatan. Detta är viktigt, eftersom vittnet ”Tommy A” krockar med en man (Tunnelbanemannen) som kommer den vägen från Tunnelgatan.

”Tom” (burriga håret) har vi möjligen också i ”Sven och Beriths” vittnesmål om det bryska avvisandet vid Norra Latin kl 22.20-22.25 (min skattning).

Skelleftehamnsbreven poststämplade i Skelleftehamn, Linköping och Luleå innebär resande. Någon vill peka på något som inte går att argumentera bort. Förmodligen handlar det om mer än en man, den långe blonde, och platserna var deras bostadsort vid den tiden.

Den långe blonde kan vara ledande vid attentatet, typ chef.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-15 kl. 18:40.
Citera
2020-08-15, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Inte om du frågar Robert Gustafsson: https://youtu.be/37mJ5NX7R0Q

Han och blivande frun gick till vänster, dvs norrut när de lämnade Grand. Här verkar det som han hörde flera WT's och såg bl.a. en Audi med heltonade rutor och som han visste var förbjudet utan särskilt tillstånd. Att han dessutom inte kände igen sitt vittnesmål när han senare fick ta del av det och att han upplevde polisens uppträdande som mycket mysko när han vittnade.

Allt sammantaget gör att han tror att poliser var inblandade i mordet.

Be Gustafsson läsa Barrlings vittnesmål så kanske han får ett annat perspektiv. Barrling talar om två bilar norr om Grand vilka han misstänker tillhör attentatsmännen elternativt PKK.
Citera
2020-08-15, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Tack för svar.

Vi har helt avfärdat Skandiamannen båda två.

Jag är mer inne på Mossad eller RAF.

Släpp Mossadspåret.

Barrling kopplar gärningsmännen i PKK/Sverige via den av den svenske VPK:aren till Sverige insmugglade Curielanknutna "kvinnan" (Joyce Blau?) till RAF och de andra KGB-styrda stadsgerillorna i Västeuropa. Det kan möjligen förklara "RAF-samtalet" till svenska ambassaden i Bonn bara två timmar efter skotten. Enligt Barrling har det genom TK fastställts att PKK-ledningen i Uppsala kände till att Palme hade mördats endast en timme efter mordet.
Citera
2020-08-15, 18:59
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag tror att det åtminstone delvis kan förklaras med att mängden potentiella vittnen avtar dramatiskt ju längre bort från Stockholm centrum dessa befinner sig givet tiden på dygnet.

Normalt sett ja, men i det här fallet borde mängden vittnen norr om Grand tvärtom varit större än södra sidan. Det var ju hit folkmassan från Grand rörde sig: Närmaste tunnelbanestationen. Det saknades alltså inte ögon i området.

Att det är fler iakttagelser söderut eftersom Palme gick dit - vilket får vittnena att associera dem med mordet och därmed anmäla sig - är en annan lösning som ofta föreslås. Frågan är dock om den inte också spricker.

Det är ju inte direkt så att det finns en osynlig linje norr om Grand där vittnena helt plötsligt börjar förkasta sina iakttagelser. Skulle det finnas vittnen som än idag går runt och håller på sina vittnesmål runt Rådmansgatan och Tegnérgatan för att mordet ju inte skedde där? Även då man i perioder faktiskt efterlyst dem, och walkie/talkie-männen är välkända.

Knepigt överlag 👍
Citera
2020-08-15, 19:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Be Gustafsson läsa Barrlings vittnesmål så kanske han får ett annat perspektiv.
På vad sätt skulle Gustafsson förändra sitt "perspektiv"?

Citat:
Barrling talar om två bilar norr om Grand vilka han misstänker tillhör attentatsmännen elternativt PKK.
Varför "misstänker" han det?
Citera
2020-08-15, 19:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Jag vet. Försökte bara vara lite rolig. Det finns tusen möjliga förklaringar till denna i och för sig pikanta detalj i berättelserna om avskrifterna av Diplomatbuggningen. "Gräva ned i trädgården" kan exempelvis vara underrättelsechargong med innebärande att man gömt något på ett säkert ställe men att Tore i själva verket hade lämnat avskrifterna till den mystiske myndighetschefen Björn, vars namn Tore inte ville röja för Kegö och Barrling. Vad vet jag.

Jag kan tänka mig tusen förklaringar till "missförståndet".

Någon har gissat att den mystiske "Björn" är identisk med hedersknyffeln och nuvarande chefen för Riksidrottsförbundet, Björn Eriksson, vilket jag tycker låter som en alldeles utmärkt gissning. BE var, om jag inte missminner mig chef för Tullverket och Kustbevakningen 83-88 och rikspolischef 88-96. Jag vet inte var han bor eller bodde då det begav sig men kanske har/hade han en bra "trädgård" att gömma saker i.

Du kan väl knalla över till BE och fråga vad han vet.

Björn förvarade handlingarna på myndigheten så det
var inget grävande över huvud taget.
Citera
2020-08-15, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Normalt sett ja, men i det här fallet borde mängden vittnen norr om Grand tvärtom varit större än södra sidan. Det var ju hit folkmassan från Grand rörde sig: Närmaste tunnelbanestationen. Det saknades alltså inte ögon i området.
Finns det några uppgifter om åt vilket håll som flest besökare gick efter bion? Jo, närmaste T-stationen torde vara ett bra tips.

Citat:
Att det är fler iakttagelser söderut eftersom Palme gick dit - vilket får vittnena att associera dem med mordet och därmed anmäla sig - är en annan lösning som ofta föreslås. Frågan är dock om den inte också spricker.
Håller med.

Citat:
Det är ju inte direkt så att det finns en osynlig linje norr om Grand där vittnena helt plötsligt börjar förkasta sina iakttagelser. Skulle det finnas vittnen som än idag går runt och håller på sina vittnesmål runt Rådmansgatan och Tegnérgatan för att mordet ju inte skedde där? Även då man i perioder faktiskt efterlyst dem, och walkie/talkie-männen är välkända.
Håller med.

En annan hypotetisk förklaring kan vara att det blev mer aktivitet på WT-männen söderut när det stod klart att LOP valde att gå söderut. "Nu gäller det!", typ?

Som sagt risken finns att man låser sig i ett scenario som inte är nödvändigt utan bara krånglar till det i onödan, om det inte korroboreras av helt annan typ av bevisning.

Enklast är att man hade folk i närområdet och när det stod klart att det blev söderut till fots, placerade skytt/skyttar på lämplig plats för verkställan. När LOP sedan helt oväntat sneddade över Sveavägen för att Lisbet ville titta på saris så gjorde gärningsmannen likadant, väntade in paret, slöt upp bakom, sköt och avlägsnade sig riktning österut på tunnelgatan.

Dvs, man hade en ungefärlig plan med ett antal rörliga delar som man därpå improviserade kring. Ett mötesscenario tycks mig bara krångla till det hela i onödan. Både för konspiratörer och för de som efteråt vill se en lösning på mordet.

Citat:
Knepigt överlag 👍
Knepigt var ordet.
Citera
2020-08-15, 19:48
Medlem
Citat:
Släpp Mossadspåret.

Barrling kopplar gärningsmännen i PKK/Sverige via den av den svenske VPK:aren till Sverige insmugglade Curielanknutna "kvinnan" (Joyce Blau?) till RAF och de andra KGB-styrda stadsgerillorna i Västeuropa. Det kan möjligen förklara "RAF-samtalet" till svenska ambassaden i Bonn bara två timmar efter skotten. Enligt Barrling har det genom TK fastställts att PKK-ledningen i Uppsala kände till att Palme hade mördats endast en timme efter mordet.

TK?

Har du källa eller länk?
Citera
2020-08-15, 19:52
Medlem
Citat:
Här har du något att bita i:

Barrling knyter i sitt vuttnesmål till Palmeutredningen en "kvinna" (vars namn är maskat men som jag misstänker är identisk med den Curielnätanknutna "kurdexperten" Joyce Blau) till

1. Henri Curiel, i egenskap av hans dennes älskarinna, som Barrling beskriver som ett trotskyist-marxist-leninistisk spioneri-, propaganda och lönnmordsnätverk
2. En italiensk man som hon gifte om sig med och som enigt Barrling är misstänkt för samröre med KGB:s stadsgerillor i Västeuropa (RAF, Brigate Rosse, Action DIrecte, Svarta September, Carlos)
3. PKK i Turkiet och Mellanöstern (en marxist-leninistisk terroristorganisation)
3. Medlemmar av PKK-ledningen i Sverige, bl a "G" (terroristförklarad i Sverige hösten 85)
4. Marxist-Leninistiska Propagandapartiet/Enheten (en marxist-leninistisk terroristorganisation verksam i Turkiet och med en av vars ledande, mer våldsbenägna martyrer kvinnan ska ha varit gift första gången)
5. "G", som Barrling identifierar med GM:s backupp, den vitbleke med anmärkningsvärt kontrasterande kolsvart mustasch och WT som iakttogs av flera vittnen på Sveavägens västra sida vid Tunnelgatan vid tidpunkten för mordet. Barrling uppger att "G" hjälpte "kvinnan", som kom till Sverige 83, att få uppehållstillstånd i Sverige 84 med dokument fabricerade av Marxist-Leninistiska Propagandaeneheten i Turkiet och sen smugglades till Sverige av en VPK-are med nära anknytning til kommunisten och sedermera socialdemokratiske riksdagsmannen Hans Göran Franck.
6. En sedermera svensk VPK-riksdagsmannen som stod Hans Göran Franck nära (vars namn jag är förhindrad att nämna just nu) som ska ha smugglat "kvinnans" förfalskade dokument från Grekland/Turkiet till Sverige.
7. Kabinettsekreterare Pierre Schori (som Ebbe Carlsson lurade Kegö och Barrling tro var KGB-agent men som egentligen infiltrerade Curielnätet på uppdrag av Olof Palme)

Jag har alltid misstänkt att alla de mystiska män som iakttagits med walkie talkie kring Sveavägen mordkvällen var OP:s livvakter. Jag tror fortfarande att några av dem faktiskt var det. Men, jag blir mer och mer övertygad om att att några av dem, exempelvis den blekvit-svartmuskige mannen (som Barrling identifierar med PKK-ledaren "G"), samt "Belker" (som Barrling identifierar med en annan PKK-ledare), är PKK-are som inte deltar i själva mordoperationen men medvetet uppträder som lockfåglar, för att dra till sig allmänhetens och därmed polisens uppmärksamhet.

Lockfåglarna får senare (enligt Barrling) kritik från PKK-ledningen i Turkiet för att ha uppträtt "för nära" själva mordoperationen och mordplatsen.

Idel ädel trotskist-marxist-leninister med anknytning till Curielnätet är inblandade i Palmemordet och villospårutläggningen. Måste kännas deppigt för alla anhängarna av det så-kallade Polisspåret som hade förväntat sig att få lite mer kött på sitt spårs ben att användas för att smutskasta borgerligheten i nästa valrörelse.

Intressant.

Har du länkar?

PM:a mig gärna med mer information.
Citera
2020-08-15, 19:53
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Skelleftehamnsbreven poststämplade i Skelleftehamn, Linköping och Luleå innebär resande. Någon vill peka på något som inte går att argumentera bort. Förmodligen handlar det om mer än en man, den långe blonde, och platserna var deras bostadsort vid den tiden.

Den långe blonde kan vara ledande vid attentatet, typ chef.

Det är den känslan jag också får. Hela utgångsgrupperingen är väster Sveavägen, han dirigerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in