2020-08-15, 20:51
Medlem
Kostcirkelns avatar
Nu har jag inte Nordea men enligt denna guiden så låter det som att man kan förnya sitt mobila bankid... med mobilt bankid? Någon som kan bekräfta?

I så fall har ju någon bara kommit över hennes inlogg och skapat ett nytt bankid men i sin mobil och sedan handlat på. Lån behöver inte alls speciellt mycket information, jag tog ett billån och det var bara namn, adress och mobilt bankid ett par gånger.

Handhavandefel.

Edit: det är en snyfthistoria i AB, inte fan kommer hon erkänna att hon gjort något fel (vilket jag utgår ifrån att hon gjort)
Senast redigerad av Kostcirkeln 2020-08-15 kl. 20:55.
Citera
2020-08-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ett vanlig vis är att man har, på något vis, installerat ett program på datorn som gör att din banksida syns på deras dator i realtid så de kan övervaka vad som sker. Det man gör sker inte på banksidan utan hos dem vilket de kan göra hur de vill med.

De finns flera sätt, ett står i artikeln, så hur just detta gått till är svårt att veta.

Men det man vet är att personer som råkar ut för detta är okunniga och aningslösa om risker och säkerhet gällande sådana här ärenden. Bank-ID borde vara skyldiga att informera om vilka farorna är och hur man skyddar sig då full samlad info inte är lätt att hitta.

Ja bedragarna ringer och lurar folk logga in på anydesk och ge dom sammankopplings koden sen kan dom nog göra precis hur dom vill med alla ens tillgångar
Citera
2020-08-15, 20:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Nu har jag inte Nordea men enligt denna guiden så låter det som att man kan förnya sitt mobila bankid... med mobilt bankid? Någon som kan bekräfta?

I så fall har ju någon bara kommit över hennes inlogg och skapat ett nytt bankid men i sin mobil och sedan handlat på. Lån behöver inte alls speciellt mycket information, jag tog ett billån och det var bara namn, adress och mobilt bankid ett par gånger.

Handhavandefel.

Jag har ingen info om vad som skett i detta fall men tidigare har det hänt att en bedragare har beställa ett nytt e-leg genom att först skapa ett falskt vanligt leg som sedan har använts för att hämta ut ett e-leg. Detta har hänt med Telias e-leg och det dödade dem pga av bristerna i utlämnandet av nya e-leg. Dvs. brister i manuella rutiner. Med BankId bör detta vara svårare då banker har bättre id-kontroller på bankkontoren.
Citera
2020-08-15, 21:00
Medlem
20 år..... och kvinna. Inte konstigt hur det går till. Folk har ingen jävla aning vad som händer på deras enheter. Installerar vad fan som helst utan någon koll eller kunskap och säljer sin information gratis på telefonen.

Är det verkligen helt otroligt att det någon gång fungerar med nätfiske?
Citera
2020-08-15, 21:00
Medlem
Citat:

Handhavandefel.

Edit: det är en snyfthistoria i AB, inte fan kommer hon erkänna att hon gjort något fel (vilket jag utgår ifrån att hon gjort)
Exakt. Tror artikeln saknar ett textstycke om att hon blev uppringd av en "vältalig banktjänsteman" som lyckats lura henne till att lägga upp ett nytt BankID.
Citera
2020-08-15, 21:01
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag har ingen info om vad som skett i detta fall men tidigare har det hänt att en bedragare har beställa ett nytt e-leg genom att först skapa ett falskt vanligt leg som sedan har använts för att hämta ut ett e-leg. Detta har hänt med Telias e-leg och det dödade dem pga av bristerna i utlämnandet av nya e-leg. Dvs. brister i manuella rutiner. Med BankId bör detta vara svårare då banker har bättre id-kontroller på bankkontoren.

Ja det är fullt möjligt, idag kan man göra samma sak genom att beställa till personens namn och sedan norpa brevet, alt. att man eftersänder personens post till en man själv har kontroll över (tror dock detta åtgärdats så man behöver bank-id). Gissar att hon antingen loggat in för att "banken" ringde, eller har hon virus på telefonen som loggade lösenordet och som sedan agerar bakdörr, eller för att hon anslöt till ett dåligt wifi.
Citera
2020-08-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Kan tilläggas att fick mitt konto på 4 olika dollars via google pay, nån hade köpt 4 små appar, så och hur det gick till?
fått tillgång till mitt google konto ,men sen med Cr kod lösen mm?
Känns som bankerna är involverade

Min polare handla på nätet en present till sin dotter efter ca.2 timmar logga han in på banken igen och efter hans köp hade nån i kina handlat 2 tågbiljetter så?
banken ersätte honom dom 2 biljetter.
Citera
2020-08-15, 21:02
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maawaatow
Exakt. Tror artikeln saknar ett textstycke om att hon blev uppringd av en "vältalig banktjänsteman" som lyckats lura henne till att lägga upp ett nytt BankID.

Det är min gissning i varje fall. Känns ju som en stor slump att hon paddlade (vatten, långt bort från teknik, inte har lilla jag kunnat gjort något här ute) samtidigt som intrånget skedde...
Citera
2020-08-15, 21:04
Medlem
Citat:
Det är min gissning i varje fall. Känns ju som en stor slump att hon paddlade (vatten, långt bort från teknik, inte har lilla jag kunnat gjort något här ute) samtidigt som intrånget skedde...
Hennes reaktion på att någon kapat hennes BankID är ganska talande.
Citera
2020-08-15, 21:06
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ja det är fullt möjligt, idag kan man göra samma sak genom att beställa till personens namn och sedan norpa brevet, alt. att man eftersänder personens post till en man själv har kontroll över (tror dock detta åtgärdats så man behöver bank-id). Gissar att hon antingen loggat in för att "banken" ringde, eller har hon virus på telefonen som loggade lösenordet och som sedan agerar bakdörr, eller för att hon anslöt till ett dåligt wifi.
Långsökt, tror mer på en av bankens tjänstmän ligger bakom, jag försöker som privatperson att lopgga in på någons konto eller ansöka , i princip omöjligt
Citera
2020-08-15, 21:08
Medlem
Citat:
Långsökt, tror mer på en av bankens tjänstmän ligger bakom, jag försöker som privatperson att lopgga in på någons konto eller ansöka , i princip omöjligt
Långsökt indeed. Allt som bankens medarbetare gör med en kunds konto, BankID mm. loggas i en elektronisk journal. Det måste röra sig om en väldigt korkad anställd i så fall.
Citera
2020-08-15, 21:09
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:

"De" har inte loggat in på "hennes" konto, "hon" har loggat in på "sitt" konto. De har ju kommit över hennes bankid, ur världens ögon är det hon som gör köpen. På något sätt har de skyldiga kunnat logga in, troligtvis har de låtsats vara från banken och bett henne logga in. Då skapade de en egen version av hennes bankid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in