• 1
  • 2
2020-08-15, 20:33
Bannlyst
Så vad säger ni som är proffs på detta. Hur mycket tror ni man kan spara på att köpa saker i fel säsong om man pratar % vild gissning nu.

Vattenskoter under högsäsong maj - aug som ligger på 180.000:- borde ligga på under vintern när ingen vill köpa?

Husvagnar hur mycket dyrare när våren börjar krypa fram jämfört med höst/vinter?

Alla säsongs grejer med andra ord. Och nu räknar vi i % och gärna lite dyrare grejer runt 150-200.000 när dom säljs som smör.
Citera
2020-08-15, 20:59
Medlem
Problemet är att om vi snackar fordon så säljs majoriteten när de märker att något är på väg att gå sönder eller är trasigt. Du kan ju ha extrem tur att hitta typ en båt som nån slänger ut mitt i en skilsmässa för att dom behöver få loss deg.
Citera
2020-08-15, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Problemet är att om vi snackar fordon så säljs majoriteten när de märker att något är på väg att gå sönder eller är trasigt. Du kan ju ha extrem tur att hitta typ en båt som nån slänger ut mitt i en skilsmässa för att dom behöver få loss deg.

Köper man nya som är från 2020 så har dom ofta garantier fram till 2022.

Och en del säljer för att dom vill göra annat än att ha 180.000 ståendes i garaget i 7 månader utan att använda det.
Citera
2020-08-16, 02:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Köper man nya som är från 2020 så har dom ofta garantier fram till 2022.

Och en del säljer för att dom vill göra annat än att ha 180.000 ståendes i garaget i 7 månader utan att använda det.

Det där med köp och sälj verkar inte vara din grej. Törs påstå att väldigt få köper nya husvagnar, vattenskotrar, båtar etc. för att endast nyttja dom en säsong. Du har ju varit inne på att starta upp en biluthyrningsfirma tidigare. Vet du inte att folk förmodligen hyr en husvagn de få veckor de tänkt nyttja den om de inte tänkt behålla den.
Citera
2020-08-16, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det där med köp och sälj verkar inte vara din grej. Törs påstå att väldigt få köper nya husvagnar, vattenskotrar, båtar etc. för att endast nyttja dom en säsong. Du har ju varit inne på att starta upp en biluthyrningsfirma tidigare. Vet du inte att folk förmodligen hyr en husvagn de få veckor de tänkt nyttja den om de inte tänkt behålla den.

Blir grymt impad om du hittar någon som hyr ut vattenskoter mellan okt - mars.

Och ännu mer impad om det skulle vara så att dom får den uthyrd.

Nej det stämmer inte det är extremt många vattenskotrar ute till salu nu som är 2020 års modeller. Det vill säga 1 säsong
Citera
2020-08-16, 03:43
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Uppfattade inte att du tänkte köpa för att nyttja vattenskotern under vintersäsongen utan mer att du trodde du kunde göra klipp. Vilket du såklart kan, men knappast nyare fordon.

Lite off-topic: Hur har det gått med Lambo och Mercauthyrningen? Fick du lån från banken så du kunde köpa bilarna du behövde?
Citera
2020-08-19, 15:50
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har gjort 264.000 i vinst på Blocket sedan -2008

Inte så mkt på 12år, men lite extra och saker som jag även kunnat nyttja själv.

13 husvagnar, 2 båtar, 3 hojar och 3 fyrhjulingar (totalt 21 köp/sälj)

Köp mellan 30-60.000, och vinsten oftast mellan 20-50%
Citera
2020-08-19, 16:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Så vad säger ni som är proffs på detta. Hur mycket tror ni man kan spara på att köpa saker i fel säsong om man pratar % vild gissning nu.

Vattenskoter under högsäsong maj - aug som ligger på 180.000:- borde ligga på under vintern när ingen vill köpa?

Husvagnar hur mycket dyrare när våren börjar krypa fram jämfört med höst/vinter?

Alla säsongs grejer med andra ord. Och nu räknar vi i % och gärna lite dyrare grejer runt 150-200.000 när dom säljs som smör.
Fynd gör man när säsongen är slut då köper jag veteranbilar gräslippare och fixar under vintern för att annonseras ut på våren med en och annan krona i förtjänst
Citera
2020-08-19, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Fynd gör man när säsongen är slut då köper jag veteranbilar gräslippare och fixar under vintern för att annonseras ut på våren med en och annan krona i förtjänst

Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har gjort 264.000 i vinst på Blocket sedan -2008

Inte så mkt på 12år, men lite extra och saker som jag även kunnat nyttja själv.

13 husvagnar, 2 båtar, 3 hojar och 3 fyrhjulingar (totalt 21 köp/sälj)

Köp mellan 30-60.000, och vinsten oftast mellan 20-50%

Kul att du håller koll grymt jag har typ gjort så mycket fast back 🤪

Så du tror en vattenskoter som ligger ute för 195.000nu begagnad kan vara rätt mycket billigare i november december?
Citera
2020-08-19, 17:44
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Kul att du håller koll grymt jag har typ gjort så mycket fast back 🤪

Så du tror en vattenskoter som ligger ute för 195.000nu begagnad kan vara rätt mycket billigare i november december?

Ja absolut! det tror jag.

Och mina sälj har funkat bäst i Feb/Mars innan alla andra annonserar
Citera
2020-08-19, 19:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Och ännu mer impad om det skulle vara så att dom får den uthyrd.

Nej det stämmer inte det är extremt många vattenskotrar ute till salu nu som är 2020 års modeller. Det vill säga 1 säsong

Kanske inte vattenskotrar men har man en sjust husbil så vet jag av egen erfarenhet att man kan tjäna in årets räntor och amortering på att hyra ut den på sommaren. Om man vill kan man ju ta det svart dessutom. Där har du en affärsidé.
Citera
2020-08-19, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kanske inte vattenskotrar men har man en sjust husbil så vet jag av egen erfarenhet att man kan tjäna in årets räntor och amortering på att hyra ut den på sommaren. Om man vill kan man ju ta det svart dessutom. Där har du en affärsidé.

Smart, men har man en fin husbil som man hyr ut svart och sen förstör dom den så gäller ingen försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in