Citat:
Ursprungligen postat av
Dongle
Hur har ni tänkt att QR-kod ska fungera vid inlogg från mobila enheter?
På mobila enheter, dvs där du loggar in från samma enhet, då skickas informationen som normalt finns i QR-koden, via inter-app kommunikation.
Dvs om du t.ex. loggar in i Nordea-appen på din telefon, kommer nordea-appen skicka över challenge-värdet lokalt.
Det gör att BankID och appen måste finnas på samma enhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
pinkoden för kortet till någon närstående som sen kunnat skapa ett nytt bankid.
Jag tror inte det utan troligtvis har hon skrivit på facebook "Ja nu ska vi ut och paddla från fredag till söndag".
Och sedan har en bedragare snappat upp detta, sett hennes personliga kod över axeln när hon loggat in med "förenklad inloggning", och sedan använt "Förenklad inlogging" för att beställa en BankID brevkod till hennes folkbokföringsadress.
Sedan åkt hem till henne och vittjat brevlådan.
Citat:
Ursprungligen postat av
miikos
Min bank tillåter inte att första inloggningen efter en beställning av nytt Bank ID
Så du menar nu att man inte kan logga in med något BankID alls? Dvs att man måste ha den där lilla dosan? (dvs att kortläsaren med kabel + BankID-kortet inte är nog längre)
Det är väl bara nya BankID som är "låsta" ett tag (och inte nya BankID på kort, de är alltid öppna)
Så som jag förstår det som så är alltid inloggning med BankID på kort tillåtet. Känner ett flertal personer som bara har kortläsaren med kabel i datorn via SEB, och inte deras "lilla" dosa.