Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Tror det handlar om generationsskifte och då har ju demokraterna ett försprång genom sin om än försiktiga föryngring jämte republikanernas gammelparti med överåriga vita herrar med nostalgi i blicken och olust inför framtiden.
Är det så att stimulanspaketen får en negativ tvist och realekonomin inte repar sig, då utesluter jag inte att vänstern vinner mycket, mycket mark inför nästa val. Ibland undrar jag om det är detta som är det långsiktiga målet med politiken som förs nu. Hörde samma tongångar under förra valet, men de misstankarna ebbade snabbt ut. Trump är så kass på att dölja sina underliggande motiv att det blir svårt att vifta bort sådana här föraningar som rent nonsens. Låter konspiratoriskt, visst gör det, men är det så himla långsökt egentligen om man tänker på det en lite stund. Vinner
Dems, då kommer hela statsapparaten röra sig stadigt mot vänster de kommande åren. Republikanerna är antagligen nere för räkning i ett årtionde eftersom man måste hitta något annat program eller någon annan ledare som kan föra upp deras anti-etablissemang frågor på nationell nivå. Under tiden man gör detta kommer övervakningsinstrumenten vara så otroligt kraftfulla att man från statens sida kommer kunna avläsa valtemperaturen i real tid -- och således kunna navigera det politiska minfältet med perfektion. Hur gör man som oppositionsparti då? Blir det jackpott (vilket jag misstänker) för
Dems i detta val så har de alla möjligheter att för en lång framtid utnyttja alla fördelar maktpositionen ger.