Citat:
Du är lite sugen på att käbbla och inte försöka förstå vad vissa menar. A’int?
Man måste ju ge Jon att i kölvattnet av honom och hans första pyttelilla Flippin där hände något som plötsligt fick människor att ställa sig och köa utomhus. Långa köer och lång väntan i regn o svinkyla på detta mytiska burgarhak. Och det följde med flytten.
Och hela detta fenomenet blev ju en rikssnackis.
Sen följde lite Petter m Käk, Donken började göra TV3 några säsonger där Jureskog som en slags svensk donkens riddare utmanade hela Amerika. Allt uppföljt med Jureskogs på McD i Sverige. Och nu rullade burgarvågen friskt i foodtrucks, på fine diningkrogar och en våg av nya hak från Ystad till Långt jävla norrut.
Minsta stad med lite anständighet fick plötsligt självklara skäggiga wannayankees som i obskyra lokaler sparkade igång m burgare, BBQ, briskets mm som en utveckling, ett steg till. Och frågade du dom så hade ju dom detta i blodet sen 50-talet medans sanningen nog är att Jonas Cramby lärt dom det mesta något eller några få år innan.
Men visst minns jag när Hard Rock slog upp på Sveavägen på 80-talet.
Visst har Harrys, O’Learys och liknande haft detta länge. Långt före Flippin. Visst har det funnits flera kedjor sen början av 70-talet som konsekvent kört sina hamburgare. Sibyllor och byns korvmoj.
Men något nytt ”nytt-nutida” tändes i andan runt Flippins inträde menar jag (och säkert fler med mig).
Och om inte, så är jag idel öra.