2019-10-17, 17:20
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det finns många hamburgerhak därute,
men inget jag skulle vilja kalla kopia av Flippin’.
Flippin’, liksom alla andra burgarställen gör sin egen grej, låt vara att det är kött och tillbehör mellan bröd.
Och nej, Flippin’ startade inte ensamt trenden.

Du är lite sugen på att käbbla och inte försöka förstå vad vissa menar. A’int?

Man måste ju ge Jon att i kölvattnet av honom och hans första pyttelilla Flippin där hände något som plötsligt fick människor att ställa sig och köa utomhus. Långa köer och lång väntan i regn o svinkyla på detta mytiska burgarhak. Och det följde med flytten.
Och hela detta fenomenet blev ju en rikssnackis.
Sen följde lite Petter m Käk, Donken började göra TV3 några säsonger där Jureskog som en slags svensk donkens riddare utmanade hela Amerika. Allt uppföljt med Jureskogs på McD i Sverige. Och nu rullade burgarvågen friskt i foodtrucks, på fine diningkrogar och en våg av nya hak från Ystad till Långt jävla norrut.

Minsta stad med lite anständighet fick plötsligt självklara skäggiga wannayankees som i obskyra lokaler sparkade igång m burgare, BBQ, briskets mm som en utveckling, ett steg till. Och frågade du dom så hade ju dom detta i blodet sen 50-talet medans sanningen nog är att Jonas Cramby lärt dom det mesta något eller några få år innan.

Men visst minns jag när Hard Rock slog upp på Sveavägen på 80-talet.
Visst har Harrys, O’Learys och liknande haft detta länge. Långt före Flippin. Visst har det funnits flera kedjor sen början av 70-talet som konsekvent kört sina hamburgare. Sibyllor och byns korvmoj.

Men något nytt ”nytt-nutida” tändes i andan runt Flippins inträde menar jag (och säkert fler med mig).
Och om inte, så är jag idel öra.

Citera
2019-10-17, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Du är lite sugen på att käbbla och inte försöka förstå vad vissa menar. A’int?

Man måste ju ge Jon att i kölvattnet av honom och hans första pyttelilla Flippin där hände något som plötsligt fick människor att ställa sig och köa utomhus. Långa köer och lång väntan i regn o svinkyla på detta mytiska burgarhak. Och det följde med flytten.
Och hela detta fenomenet blev ju en rikssnackis.
Sen följde lite Petter m Käk, Donken började göra TV3 några säsonger där Jureskog som en slags svensk donkens riddare utmanade hela Amerika. Allt uppföljt med Jureskogs på McD i Sverige. Och nu rullade burgarvågen friskt i foodtrucks, på fine diningkrogar och en våg av nya hak från Ystad till Långt jävla norrut.

Minsta stad med lite anständighet fick plötsligt självklara skäggiga wannayankees som i obskyra lokaler sparkade igång m burgare, BBQ, briskets mm som en utveckling, ett steg till. Och frågade du dom så hade ju dom detta i blodet sen 50-talet medans sanningen nog är att Jonas Cramby lärt dom det mesta något eller några få år innan.

Men visst minns jag när Hard Rock slog upp på Sveavägen på 80-talet.
Visst har Harrys, O’Learys och liknande haft detta länge. Långt före Flippin. Visst har det funnits flera kedjor sen början av 70-talet som konsekvent kört sina hamburgare. Sibyllor och byns korvmoj.

Men något nytt ”nytt-nutida” tändes i andan runt Flippins inträde menar jag (och säkert fler med mig).
Och om inte, så är jag idel öra.

Jon (det verkar som att du känner honom) hade enorm timing och grymt flyt. Det var några krögare som försökte med samma grej under samma tid (läs Kinnaman/Suvakci m.fl) men Jon med sin blogg och sina polare på Nöjesguiden, Aftonbladet Nöje och Allt om Stockholm fick mest mediahype och därmed flest gäster, så visst var Flippin’ först med att göra en Shake Shack-kopia.

Men nu handlar tråden om Jureskogs.
Jureskogs burgare är inte bra.
Jureskogs hade en ambition att öppna en en hel massa restauranger, men tydligen har expanderingen avstannat.
Bastard Burgers, däremot har snart 30 restauranger över hela landet, bara som en jämförelse.
Det går inte att lura gäster, även om man har ett TV-fejja.
Citera
2019-10-17, 23:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Jon (det verkar som att du känner honom) hade enorm timing och grymt flyt. Det var några krögare som försökte med samma grej under samma tid (läs Kinnaman/Suvakci m.fl) men Jon med sin blogg och sina polare på Nöjesguiden, Aftonbladet Nöje och Allt om Stockholm fick mest mediahype och därmed flest gäster, så visst var Flippin’ först med att göra en Shake Shack-kopia.

Men nu handlar tråden om Jureskogs.
Jureskogs burgare är inte bra.
Jureskogs hade en ambition att öppna en en hel massa restauranger, men tydligen har expanderingen avstannat.
Bastard Burgers, däremot har snart 30 restauranger över hela landet, bara som en jämförelse.
Det går inte att lura gäster, även om man har ett TV-fejja.

Att du ger mig, samt fler, att Flippin nystartade en burgarvåg när han vevade igång sitt då det begav sig gör att du byter åsikt. Stort av dig.

Har ingen uppfattning om Jureskogs burgarhak.
Inte ätit där.
Har i övrigt höga tankar om Bokstavs-Johan och hans kunskap om just kött.
Svärfar har nog lärt ut det som kunnas skall.
Och AG och Rolfs Kök drivs med stor framgång pga av gediget arbete, bra mat och inte främst pga sk TV-fejja.

Beträffande Bastard hör jag mycket gott.

Men.
Kan tycka att burgarvågen, BBQ, Smoked som kom m Flippin och därefter känns mättad och att inom överskådlig framtid självsaneras detta och kvar blir de selektivt bästa haken.
Plus de stora kedjorna.

,
Citera
2019-10-18, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Att du ger mig, samt fler, att Flippin nystartade en burgarvåg när han vevade igång sitt då det begav sig gör att du byter åsikt. Stort av dig.

Har ingen uppfattning om Jureskogs burgarhak.
Inte ätit där.
Har i övrigt höga tankar om Bokstavs-Johan och hans kunskap om just kött.
Svärfar har nog lärt ut det som kunnas skall.
Och AG och Rolfs Kök drivs med stor framgång pga av gediget arbete, bra mat och inte främst pga sk TV-fejja.

Beträffande Bastard hör jag mycket gott.

Men.
Kan tycka att burgarvågen, BBQ, Smoked som kom m Flippin och därefter känns mättad och att inom överskådlig framtid självsaneras detta och kvar blir de selektivt bästa haken.
Plus de stora kedjorna.

,

Man har ju inte mer stolthet än att man kan svälja den, liksom.

Jureskog är helt sjukt vass på kött, som du skriver så är kunnandet ärvt från Fällman.
Han var väldigt bokstavig i skolan också, jag gick en klass över honom på restaurangskolan och det märktes att han skulle lyckas i branschen.

Jag tror att grejen med och marknaden för bbq/smoke inte är mättad än - det är väl egentligen bara Det Arroganta och Brisket & Friends som har skapat något som regelrätta krogar?

Burgarbranschen har du nog helt rätt i, det var Lily’s, BmB och Flippin’ som stog i startgroparna samtidigt. Ägarna för respektive krog hade alla ätit på Shake Shack i staterna och vill göra något liknande på hemmaplan, smashtekniken hade inte ens Cramby hört talas om då.
Men Jon vann där.

Petters Käk var en offspring från Dimmans pop-upgrej ”Shake Käk”, fortfarande bland dom allra bästa burgare jag har ätit, tyvärr nådde inte Käk upp till samma nivåer.

Som du skriver så kommer burgarhypen (det är fortfarande en sådan) självsaneras inom en hyfsat överskådlig framtid.
Många av dom små kedjorna kommer försvinna/bli uppköpta, jag tror inte att Jureskog kommer ha kvar sitt burgarkoncept länge till när expansionen kom av sig.

Bastard Burgers är väldigt kapitalstarka och kommer fortsätta växa, både pga kapital och kvalitet. Att öppna 30 restauranger på tre år är rätt imponerande när det gäller burgers.

Men tråden handlar om Jureskogs - tyvärr serveras det inte burgare som är bra nog för att tillfredsställa en nuförtiden kräsen publik.
Citera
2019-10-18, 17:41
Medlem
Tammers avatar
Bara jävligt pretentiöst att försöka göra folkliga snabbmaten Hamburgare till nån snobbig gourmetmat. Vem fan är "Jureskog"? Nån som försöker åka snålskjuts på hypen kring burgare, den ena varianten dyrare och lyxigare än den andra. Löjligt. En hamburgare är en köttbit mellan två brödskivor, märkvärdigare är det inte.
Jureskog verkar leva på samma merit som Glenn(Hysen): han är en "skön lirare".
Citera
2019-10-18, 18:20
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Man har ju inte mer stolthet än att man kan svälja den, liksom.

Jureskog är helt sjukt vass på kött, som du skriver så är kunnandet ärvt från Fällman.
Han var väldigt bokstavig i skolan också, jag gick en klass över honom på restaurangskolan och det märktes att han skulle lyckas i branschen.

Jag tror att grejen med och marknaden för bbq/smoke inte är mättad än - det är väl egentligen bara Det Arroganta och Brisket & Friends som har skapat något som regelrätta krogar?

Burgarbranschen har du nog helt rätt i, det var Lily’s, BmB och Flippin’ som stog i startgroparna samtidigt. Ägarna för respektive krog hade alla ätit på Shake Shack i staterna och vill göra något liknande på hemmaplan, smashtekniken hade inte ens Cramby hört talas om då.
Men Jon vann där.

Petters Käk var en offspring från Dimmans pop-upgrej ”Shake Käk”, fortfarande bland dom allra bästa burgare jag har ätit, tyvärr nådde inte Käk upp till samma nivåer.

Som du skriver så kommer burgarhypen (det är fortfarande en sådan) självsaneras inom en hyfsat överskådlig framtid.
Många av dom små kedjorna kommer försvinna/bli uppköpta, jag tror inte att Jureskog kommer ha kvar sitt burgarkoncept länge till när expansionen kom av sig.

Bastard Burgers är väldigt kapitalstarka och kommer fortsätta växa, både pga kapital och kvalitet. Att öppna 30 restauranger på tre år är rätt imponerande när det gäller burgers.

Men tråden handlar om Jureskogs - tyvärr serveras det inte burgare som är bra nog för att tillfredsställa en nuförtiden kräsen publik.

Vi är i princip överens om det mesta.
Inget att tillägga.
Ang ”burgardödens” dom redan nu av mig, kan bero på mina privata åsikter, och de är inte samma sak som sanningen.

Edit: Med bokstavs-Johan skojar jag lite med hans helt ”hyperaktiva uttryck” som profil. Jag tänker i mörka tillfällen att här drivs det av en hel hög av bokstavskombinationer; Jureskog.

Senast redigerad av mjukmjukare 2019-10-18 kl. 18:31.
Citera
2020-07-04, 02:08
Medlem
Churchis avatar
Jag var förbi Värnamo igår efter att jag fått höra att portarna öppnats i torsdags om jag minns rätt.

En timme och en kvart i driven innan man fick sin mat och en aldrig sinande ström utav nyfikna smålänningar.
Mitt i i denna villervalla gick faktiskt Jureskog i egen hög person och småpratade med oss i bilkön, rätt trevlig faktisk.

Men maten då? Jag köpte en high five och den var faktisk över förväntan, visserligen var den kladdig och det var mycket "flöt" som rann lite varstans men betydligt mycket godare än donkens slafs. Deras pommes var meh och likaså milshaken, men fintrimmas burgarna så tror jag faktiskt det kommer lyckas.
Citera
2020-07-31, 23:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Åt nyss på Jureskogs för första gången och jag blev ganska nöjd. Få folk i lokalen så maten kom ganska snabbt och jag beställde en All American dubbel chesseburgare; bra ratio på alla ingredienserna (alla smaker kom fram men kanske kunde de dragit ner lite på löken) och välkryddat kött. Brödet var lite segt men detta var egentligen inget negativt då det är bättre än om brödet är soggigt som så ofta annars när det serveras mjukare brioche/potato buns-bröd. Goda välsaltade pommes friten också.
Citera
2020-08-14, 14:20
Medlem
Big Bosss avatar
Känns som den stora lanseringen av kedjan stannat av helt?

Sen är väl marknaden ganska mättad och stor konkurrens av Bastard Burger som öppnat massor ställen på kort tid. 30+ på 4 år ..
Citera
2020-08-15, 14:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Känns som den stora lanseringen av kedjan stannat av helt?

Sen är väl marknaden ganska mättad och stor konkurrens av Bastard Burger som öppnat massor ställen på kort tid. 30+ på 4 år ..
Deras senaste restaurang öppnade i Värnamo i juli. Så visst går det framåt, sakta men säkert. Såklart spelar coronapandemin stor roll i att expansionen har fått sakta in, Jureskogs vanliga restauranger verkar blöda pengar just nu.
Citera
2020-08-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bara jävligt pretentiöst att försöka göra folkliga snabbmaten Hamburgare till nån snobbig gourmetmat. Vem fan är "Jureskog"? Nån som försöker åka snålskjuts på hypen kring burgare, den ena varianten dyrare och lyxigare än den andra. Löjligt. En hamburgare är en köttbit mellan två brödskivor, märkvärdigare är det inte.
Jureskog verkar leva på samma merit som Glenn(Hysen): han är en "skön lirare".
Har du samma attityd till köttbullar gjorda från grunden kontra Mamma Scans eller en äkta napolitansk pizza bredvid en Grandiosa?
Citera
2020-08-15, 17:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Har du samma attityd till köttbullar gjorda från grunden kontra Mamma Scans eller en äkta napolitansk pizza bredvid en Grandiosa?
Är inte pizza en brödbit med smält ost och tomatsås på? Köttbullar är väl köttfärs rullad till bullar? Jag kan i o f s laga varken det ena eller det andra, det ska jag erkänna. Men ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in