2020-08-15, 11:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo jag drar den slutsatsen.

EDIT: Även de som är långvarigt sjuka blir av med virus efter c:a tio dagar, för övrigt.
Inte alls. Var har du fått det ifrån?

Edit: Det är inte helt ovanligt att man ibland inte kan påvisa att någon som ligger på IVA har COVID19 med PCR-test då viruset inte längre finns i de övre luftvägarna. Det har hänt ett antal gånger.

Jag skulle tro att vi får vänta på hur SARS-CoV-2 fungerar mot immunförsvaret i minst två år om inte längre. Till dess får vi gå på vad vi vet om andra coronavirus. Och då är det inte bara frågan om försvunna antikroppar och dysfunktionella T-celler som är problemet. Antagligen kommer viruset att följa samma mönster som de fyra andra och genom mutationer och genetisk drift runda vårt immunförsvar. Coronavirus är notoriska och ökända för det.

Och det är ingen dålig nyhet utan tvärtom. SARS-CoV-2 kommer bli en del av floran av coronavirus vi har som vi med stor regelbundenhet blir sjuka av. Vårt gemensamma immunförsvar kommer med tiden att stabilisera sig och i takt med upprepade infektioner blir utbrotten lindrigare.

Frågan är vad vi ska göra till dess för det lär ta ett tiotal år innan mänskligheten som helhet fått den rätta "mixen" av T-celler.

Som sagt, den kunskap vi har av coronavirus finns hos de fyra lindrigare varianter. SARS och MERS har aldrig varit spridda som pandemier och SARS har dessutom försvunnit helt så där vet vi inget om hur de skulle ha fungerat med immunitet och återinfektion.
Senast redigerad av arbetet 2020-08-15 kl. 12:10.
Citera
2020-08-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
7 månader in i pandemi och ingen redaktion i hela Sverige har lyckats skaka fram en vetenskapsjournalist som ställer relevanta frågor till massmördaren Tegnell.
Kanske är för att de flesta med känsla för områderöverskridande vetenskap inser att Sverige gör rätt.

(Eller i alla fall förstå att det är en öppen fråga.)
Citera
2020-08-15, 12:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan den här siffran verkligen stämma över antal smittade i Danmark? Räknar man antal testade på ett annat sätt i Danmark?

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-danska-restriktioner-kan-skarpas-efter-ny-smittvag/
Och:

Danmark har tidigare infört krav på munskydd i kollektivtrafiken i Aarhus efter ett större utbrott av covid-19.
Enligt sundhetsstyrelsen har införandet av munskydd i kollektivtrafiken haft god effekt. ”

Gällande siffrorna i ditt inlägg kunde jag inte se dem någonstans i artikeln du länkade till?🤷🏼‍♀️
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-08-15 kl. 12:11.
Citera
2020-08-15, 12:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Sverige är ju numera en koloni till Somalia.
Naturligt att vi följer kolonisatörernas riktlinjer.

Ja, det är väl bara Sverige och ett antal fd kolonier i Afrika som inte har detta som krav numera?
Citera
2020-08-15, 12:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt i prick av Annika Linde:

”Har myndigheten fått för mycket makt?
– Jag tror att de har tagit sig mer makt med de beslut som har fattats och indirekt givit rekommendationer som påverkat områden där myndigheten har saknat tillräckligt kunskap.
– Faktum är att den som säger ”vi ska platta ut kurvan och virus ska få finnas” den har också ansvar för det som har skett.
Hon menar att man måste kunna ifrågasätta också de som leder myndighetens arbete under krisen.
– Tegnell beskrev det som att ”alla blev tokiga” (under coronautbrottet) i sitt sommarprat. Om man verkligen tycker det, att alla andra blivit tokiga, och man själv är den enda som inte är det, då tror jag att man måste fundera lite. Det kan förstås vara så, men jag tror inte att resten av världen har hamnat i masspsykos och att Sverige har varit det enda nyktra landet.
”Då var det som att världen blev galen och allt det vi diskuterat verkade helt bortglömt. Land efter land stängde ned. I Sverige höll vi kvar vid det klassiska” (ur Anders Tegnells sommarprat, Sveriges Radio, 24 juni 2020)”

https://www.fplus.se/fd-statsepidemiologen-om-tegnells-mal-liv-hade-kunnat-raddas/a/RRJWdd
Haha! Svart på vitt att ”alla andra gör fel” utom den isolerade ankdammen Sverige. Det är väl svårt att se bortom horisonten när man befinner sig i orkanens öga där allt verkar lugnt...
Citera
2020-08-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta är också en stor skandal av Giesecke!

https://twitter.com/bjornsing/status/1294513807201636353

https://twitter.com/bjornsing/status/1294513809718116352

https://twitter.com/pauli_alin/status/1294447137225285635

https://twitter.com/pauli_alin/status/1294490444135505920
Det här måste vara nåt sorts världsrekord i förvanskning.

Giesecke skriver kort i ett internt mail att han tror att "person X har rätt i att det inte går att stoppa en luftburen smitta" (ett påstående som av allt att döma stämmer).

Resultat: Twitter håller Giesecke ansvarig för alla felaktiga uttalanden som person X gjort genom alla tider.

Citera
2020-08-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det spelar ju egentligen ingen roll, eftersom vi inte har direktdemokrati i Sverige. Regeringen styr skutan tills nästa val, oavsett vad andra partier tycker. Och de har folkopinionen på sin sida.

Det finns inget att vinna politiskt på att sätta sig på tvären nu. Det finns gott om tid innan valet för andra partier att vända kappan och skriva om historien, när man har facit i hand ifråga om Sveriges strategi.

Ja, och det hjälper de döda, de sjuka och de som blir sjuka. Men politikerna räknar med att de döda inte röstar, de sjuka klarar inte av att sätta sig in i frågorna och med hjälp av massiv propaganda så lurar man folket ännu en gång. Det har ju gått bra tidigare.

Nu är det 90-talister som blir svårt sjuka. Giesecke har ju lurat i dem att de kommer bara ha en lindrig snuva. Hoppas deras anhöriga går ihop som narkolepsibarnens föräldrar och stämmer Giesecke.

Här om 6 odödliga 90-talister som blivit svårt sjuka i Halland.

6 90-talister svårt sjuka i Halland. Behövt syrgas och läkemedel.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sjukskoterskan-ungdomar-ar-inte-ododliga

Sjuksköterskan: ”Ungdomar är inte odödliga” | SVT Nyheter
Samtidigt som stränderna fyllts av ungdomar och turister rapporterar Region Halland att allt fler unga bekräftas smittade av coronaviruset i Halland. Anna Tholin är sjuksköterska på sjukhuset ...
www.svt.se
Citera
2020-08-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att bli smittad efter att ha stött till någon okänd persons arm på ICA är osannolikt, på gränsen till efterblivet tänk skulle jag vilja påstå.

Är du på riktigt?

Pucko
Förstod du inte varför jag skrev det??
Chansen att bli smittad av ett friskt barn är lika stor
Citera
2020-08-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Överbevakning och sådant och mer kontroll över invånarna kommer öka med denna pandemi.

Vad man skulle ha gjort är att ha isolerat alla gamla och sjuka medens alla andra lever som vanligt. Då hade man räddat fler liv samtidigt som man hade skadat ekonomin mindre, och folks frihet.

Helt klart. Jag bor i sthlms området, och jag vet att viruset finns, men jag vet ingen personligen som har fått covid, inte heller har jag hört någon annan som har någon i sin krets som fått det. Det bor över två miljoner i stor stockholm och det rör sig mer folk här en någon annan plats i landet, och det är inte alls som den bild media målade upp från andra delar av världen. Ligger inga kroppar på gatorna, och man kan se massvis med äldre som är ute och rör på sig friska och krya, och det har gått flera månader. Jag vet personer som har varit inne på dessa avdelningar i sjukhusen och dom fick ingen corona. Och om vi ska vara helt ärliga, många äldre dog för att man lät dom dö. Genom att media hetsade upp alla som sedan springer till sjukhusen för att man tror att man har corona och. Sedan blir allt överbelastat och finns inte vård så det räcker till så äldre sjuka dör för att man har händerna fulla. Skillnaden på covid och SARS är som sagt myndigheterna som hetsar upp det hela. SARS hetsades ochså upp i början som ett dödsvirus men sedan så lugnade man sig. Nu fortsätter media osv med hetsen. Så fort folk börjar lugna sig kommer någon ny varning, "explosion av corona i mallorca", eller så påstår man att viruset nu har någon annan hemsk karaktär. Nej, viruset används av folk bakom kulliserna för att göra om samhället. Kolla bara på ekonomin, och kolla samtidigt på personer som Jeff bezos som går som tåget osv. Vissa mäktiga och rika individer gynnas av detta.
Citera
2020-08-15, 12:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Med facit i hand verkar den frivilliga uppmaningen ”att hålla avstånd” fungera ”sådär”.
Citat:
Så försöker kommunerna minska strandträngsel

Kommunerna tar hjälp av trygghetsvärdar, skyltar, appar och vaktbolag för att försöka minska trängseln på stränderna. Det rapporterar TT.
I Lomma tar man hjälp av flaggor och banderoller för att försöka få folk att hålla avstånd.

https://omni.se/sa-forsoker-kommunerna-minska-strandtrangsel/a/rA0LK3
Är folk bara korkade som missar när de skrivs på näsan eller skiter de helt enkelt i rekommendationerna utifrån ren illvilja?
Citera
2020-08-15, 12:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det undrar man ju. Läste någonstans att FHM hade hemligstämplat en massa mail. Expressen hade ju grävt i det här.
All kommunikation borde vara hemligstämplad. Man måste i en organisation kunna diskutera utan någon senare ska rota i allt som sagts mellan kollegor.
Citera
2020-08-15, 13:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Ett dussin borde ta slut på mindre än en vecka, något mer om man tvättar och donar med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in