2020-06-08, 22:43
Medlem
Hustlelifes avatar
Tja, ska ha rättegång om nån vecka angående 2 st Grov olovlig körning, 2 rattfylla och 4 ringa narkotikabrott.

Jag har tidigare blivit dömd till olovlig körning 2 gånger, grov misshandel 1 gång, misshandel 1 gång. Och massa narkotikabrott både ringa och innehav.
Brott mot knivlagen osv...

Jag är 20år gammal och somsagt finns i belastningsregistret sen innan, vad tror ni jag kan vänta mig för straff? Blir det någon månad på kåken??

Mvh Junken=)
Citera
2020-06-10, 16:19
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlelife
Tja, ska ha rättegång om nån vecka angående 2 st Grov olovlig körning, 2 rattfylla och 4 ringa narkotikabrott.

Jag har tidigare blivit dömd till olovlig körning 2 gånger, grov misshandel 1 gång, misshandel 1 gång. Och massa narkotikabrott både ringa och innehav.

Jag är 20år gammal och somsagt finns i belastningsregistret sen innan, vad tror ni jag kan vänta mig för straff? Blir det någon månad på kåken??

Mvh Junken=)

Kan säkert luta åt kåken alltså men inte mer än ett par månader. Åklagare brukar till sist tröttna på att man inte skärper till sig. Polare fick fan fotboja men han var tidigare ostraffad men det var grovt samt att han körde av vägen och passageraren skadades allvarligt.
Citera
2020-06-18, 18:01
Medlem
Dark_drivers avatar
Hej en polare till mig är dömd och sitter nu på ett HVB hem om han rymmer och jag hämtar upp han och skjutsar han begår jag ett brott då? Och vad kan jag i sådana fall få för straff?
Citera
2020-06-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Hej en polare till mig är dömd och sitter nu på ett HVB hem om han rymmer och jag hämtar upp han och skjutsar han begår jag ett brott då? Och vad kan jag i sådana fall få för straff?

Det är inte olagligt att rymma, men däremot olagligt att se till att personen fortsatt är på rymmen, typ hjälpa, skjutsa, ge pengar, sovplats m.m. Men såklart krävs uppsåt till att dömas.

17 kap. 12 § brottsbalken säger:

Hjälper man den som är intagen på kriminalvårdsanstalt eller som är häktad eller anhållen eller som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös eller främjar man, efter det han avvikit, hans flykt genom att dölja honom eller genom annan sådan åtgärd, döms för främjande av flykt till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

--

Troligt får väl du böter eller villkorlig dom. Fängelse är nåt som svensk kriminalpolitik så långt man kan försöker undvika. Men såklart allt beror väl på omständigheterna. Är det så att din kompis är en mördare o du kommer o kör rätt in i HVB-hemmets entré så entré dörren krossas o våld används för att slita loss din kompis från hemmet, då hade väl fängelse blivit.

Men ren spontant tror jag man kommer undan med böter eller villkorlig dom.

Men rymmer din kompis o du hämtar upp honom i stan o när du åker dit, bah neka som fan då , "jag visste inte att han var efterlyst" o så. Kan dom inte motbevisa din version så kan du inte bli dömd
Senast redigerad av kimjong2020 2020-06-18 kl. 18:28.
Citera
2020-06-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Har förstått att polisen efter förhör med misstänkt kan ändra brottsrubriceringen. Men kan de ändra till ett ett mer allvarligt brott också?

Ja.

En förundersökning är ju till för att utreda brott. Om du t.ex hade knivmördat en person och vid förhör så säger dom att det är dråp, så kan det vara så att de förhör dej o du sa att ditt syfte verkligen var att ha ihjäl personen. Så kan dom ändra det till mord. Dom kanske efter förhöret hittar mordvapnet, flera verktyg o så vidare o så misstänker dom att du hade uppsåt med dödandet o då blir det mord.

Så det händer väl att dom ändrar brottsrubriceringen till ett allvarligare eller mindre allvarligt brott
Citera
2020-06-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallrare
Om man blivit tagen för sexköp, och polisen går genom ens mobil och hittar tidigare konversationer med samma prostituerad som tyder på att man gjort flera tidigare besök, vad händer då, blir man dömd för samtliga sexköp eller endast det som man gjort nu? Grövre straff, högre böter? Anta att information om tid och pengar diskuterats i dessa tidigare konversationer. I övrigt hur länge blir man hållen om man är tagen för sexköp, hur lång tid pågår förhör osv?

Har en bonusfråga också, vad händer om man inte har id handling med sig när polisen tar en? Räcker det att uppge person nummer så kan polisen ta fram dina uppgifter med tillhörande bild och identifiera dig direkt på plats på så sätt eller vad händer egentligen?

Bonussvar: Har du en gång i tiden skaffat pass, så läggs passbilden in i polisens system, och passbilden uppdateras varje gång du skaffar nytt pass. Så har du rätt nyligen skaffat nytt pass, så har polisen en färsk bild på dig. Du uppger personnumret o sen få dom upp din passbild som dom kan jämföra med dig o se om det är likt. Sen kan dom väl fråga vad du heter, var du är född, om du är dömd o för vad o.s.v, alltså kontrollfrågor för att säkerställa att du är du. All info har ju dom på sin system när dom slår upp personnumret.

--
Nä men polisen har som sagt anmälningsskyldighet. Polislag (1984:387) förkortat PL.

9 § PL säger "När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske."

Så ja, om polisen ser tidigare sms som tyder på att brott planerats tidigare (planera träff om sexköp), så får polisen även skriva anmälan om detta + den nyss påkomna sexköpet. Men polisen kan samtidigt välja att skita i dom tidigare smsen, men risken finns att polisen tar upp anmälningar om tidigare påstådda sexköpen (från sms:en).

Du blir knappast anhållen för sexköp. Sexköp ger böter eller fängelse upp till 1 år. Sannolikt släpps du efter förhör på plats. Alltså du får gå hem själv, men blir skäligen misstänkt för köp av sexuell tjänst. Skillnad om du vägra uppge ditt namn o personnr, då kan dom väl gripa dig. Klart dom kan gripa dig även om du uppger ditt personnr. Men erkänner du på plats o uppger ditt namn o personnummer, så skulle jag gissa på att du förhörs kort på plats och sen går gå hem.

Du får väl böter för sexköp, brukar landa på det. Villkorlig dom kanske du får vid upprepande sexköp. Fängelse? Nä.
Citera
2020-06-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Har förstått att polisen efter förhör med misstänkt kan ändra brottsrubriceringen. Men kan de ändra till ett ett mer allvarligt brott också?

Paolo Roberto blev först misstänkt för köp av sexuell tjänst som är ett brott med böter eller fängelse upp till 1 år (normalstraffet böter).

Men under utredningens gång ändrades brottsrubriceringen till oaktsam våldtäkt som är allvarligare brott, där straffet kan bli fängelse upp till 4 år, där det inte ens finns böter i straffskalan. Minimistraff är fängelse 14 dagar o så upp till 4 år.
Citera
2020-06-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlelife

Mvh Junken=)

Pga ålder tippar jag på att det stannar vid 14 dagar
Citera
2020-06-20, 02:49
Medlem
TerraIncognitas avatar
Hej! Vad skulle konsekvenserna kunna bli om jag anmälde en sjukskriven, leg psykolog som jobbat svart i över 20 år? Skulle personen kunna förlora sin legitimation, få böter eller t.o.m fängelse?
Citera
2020-06-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerraIncognita
Hej! Vad skulle konsekvenserna kunna bli om jag anmälde en sjukskriven, leg psykolog som jobbat svart i över 20 år? Skulle personen kunna förlora sin legitimation, få böter eller t.o.m fängelse?
Vet inte vad straffet blir men staten är ju generellt sett inte förtjust i skattefifflare.
Och tycker absolut du ska anmäla, jäkla sätt att bete sig på, och så länge(20 år)
Citera
2020-06-28, 22:13
Medlem
Gokväll,

Sitter och gör en liten konsekvensanalys och vill gärna ha lite input kring följande:

En vän är idag anställd hos ett byggföretag och har utmätning på sin lön. Utmätningen går till skatteskulder primärt. Utrymme finns ej att betala av skulder till mörkskygga personer (som inte driver in via fogden)

För att hjälpa min vän funderar jag på att låta han jobba åt mitt företag (AB) istället och fakturera mig från utlandet (utanför EU). Detta så han kan reglera sina svarta skulder och komma på god fot igen.

Riskerar mitt företag någon konsekvens eller skattetillägg om han ej deklarerar sin inkomst i Sverige från sitt utländska företag? Moms och företagets skatter i sig sköts korrekt i bägge ändar.

Tacksam för svar
Citera
2020-06-30, 21:21
Medlem
Våldsamt motstånd, misshandel, olaga hot, 2x brott mot knivlagen vad blir det för straff ? Tidigare dömd för 7 år sedan för misshandel och 2x ringa narkotikabrott för 3 år sedan

Kan tillägga att misshandeln endast var ett slag med knuten näve som orsaka blåtira
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in