Citat:
Ursprungligen postat av
Dark_driver
Hej en polare till mig är dömd och sitter nu på ett HVB hem om han rymmer och jag hämtar upp han och skjutsar han begår jag ett brott då? Och vad kan jag i sådana fall få för straff?
Det är inte olagligt att rymma, men däremot olagligt att se till att personen fortsatt är på rymmen, typ hjälpa, skjutsa, ge pengar, sovplats m.m. Men såklart krävs uppsåt till att dömas.
17 kap. 12 § brottsbalken säger:
Hjälper man den som är intagen på kriminalvårdsanstalt eller som är häktad eller anhållen eller
som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös eller främjar man, efter det han avvikit, hans flykt genom att dölja honom eller genom annan sådan åtgärd, döms för främjande av flykt till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
--
Troligt får väl du böter eller villkorlig dom. Fängelse är nåt som svensk kriminalpolitik så långt man kan försöker undvika. Men såklart allt beror väl på omständigheterna. Är det så att din kompis är en mördare o du kommer o kör rätt in i HVB-hemmets entré så entré dörren krossas o våld används för att slita loss din kompis från hemmet, då hade väl fängelse blivit.
Men ren spontant tror jag man kommer undan med böter eller villkorlig dom.
Men rymmer din kompis o du hämtar upp honom i stan o när du åker dit, bah neka som fan då , "jag visste inte att han var efterlyst" o så. Kan dom inte motbevisa din version så kan du inte bli dömd