2020-08-15, 00:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Här kommer ena: läs och grubbla över.
Rätten till skydd mot pandemier är del i begreppet mänsklig säkerhet som ingår i en stats plikt att skydda sin befolkning i akuta humanitära nödlägen. Principen betonades av FN under Ebolautbrottet. Förmår staten inte skydda sin befolkning, ska den ta emot hjälp och råd från internationell expertis, som WHO, annars kan internationella sanktioner komma ifråga.

https://www.gp.se/debatt/sverige-bry...dre-1.27134941

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det fanns typ en folkrättsforskare som inte hade så mycket koll.

Hon har koll.
Citera
2020-08-15, 00:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att en stor del av världen har hamnat i masspsykos över nya corona är det ingen tvekan om. Åtgärderna saknar motstycke och sans.
Lilla Sverige underkänner resten av världen, det är ju helt makalöst att de andra länderna existerar överhuvudtaget med tanke på att de inte lyssnar på kloka oss. Jag tror tyvärr att vi behöver jobba på självbilden en hel del i ”den humanitära stormakten”.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-08-15 kl. 00:10.
Citera
2020-08-15, 00:13
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Att en stor del av världen har hamnat i masspsykos över nya corona är det ingen tvekan om. Åtgärderna saknar motstycke och sans.

Ja tänk om Du hade vare ansvarig, låt mig gissa att eftersom det inte är värre än influensa så behöver man inga extra åtgärder.
Masspsykosen du nämner hade aldrig inträffat, alla länder agerar fel för det är ingen fara alls.
De som dör hade dött annars ändå.

Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2020-08-15, 00:14
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast pesten utrotades ju aldrig. Det är fortfarande en sjukdom som finns i omlopp.

Ja i Afrika, Mellanöstern och delar av Asien, ja. Inte i Europa... Det räckte ju att svälta ut den i Europa, och sedan använda den kunskapen man erhållit, och t.ex. inte låta sjömän gå i land i europeiska hamnar utan att ha suttit i karantän först. Inte så svårt (utom för Tegnell).
Citera
2020-08-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Lilla Sverige underkänner resten av världen.
Det gör vi ju inte, vi har ju också rekommendationer restriktioner och egentligen alldeles för hårda regler på vissa områden.
Citera
2020-08-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, och T-cellförsvar kan arbeta emot dig:

The SARS-CoV-2 T-cell immunity is directed against the spike, membrane, and nucleocapsid protein and associated with COVID 19 severity

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20100636v1.full.pdf

Alveolitis in severe SARS-CoV-2 pneumonia is driven by self-sustaining circuits between infected alveolar macrophages and T cells

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.05.238188v1.full.pdf

Och tråden ligger i Vetenskap och humaniora så du hittar väl fram själv i studierna. eller hur?
Gäller det där för alla patienter med covid-19?
Citera
2020-08-15, 00:18
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det fanns typ en folkrättsforskare som inte hade så mycket koll.

Koll hade hon allt. Det är du som inte har koll.
Citera
2020-08-15, 00:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Det gör vi ju inte, vi har ju också rekommendationer restriktioner och egentligen alldeles för hårda regler på vissa områden.
DU underkänner omvärldens reaktion på viruset, det är vad du tjatar om i varje inlägg. Även Giesecke körde det racet tills någon bad honom hålla käften och be om ursäkt. Tengele har också konstant menat att omvärldens åtgärder är obegripliga. Vad fan är det för fel på dig, du verkar ha minne som en guldfisk eller så har ditt pussel bara två bitar som du förtvivlat försöker få att likna motivet du vill se.
Citera
2020-08-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja tänk om Du hade vare ansvarig, låt mig gissa att eftersom det inte är värre än influensa så behöver man inga extra åtgärder.
Masspsykosen du nämner hade aldrig inträffat, alla länder agerar fel för det är ingen fara alls.
De som dör hade dött annars ändå.

Har jag uppfattat dig rätt?
På det stora hela ja.Att skydda svaga och sköra äldre och multisjuka ska alltid ske inte bara när en ny förkylning börjar spridas runt jorden.
Citera
2020-08-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja bra av Finland!
Lite mer information

https://www.svd.se/finsk-ekonomi-klarade-krisen-battre

Går inte att boka besökstid till Finska konsulat i Stockholm, första tider att få ansöka om pass först i slutet av september. Alla som kan lämnar Sverige : )

Otroligt intrssant att följa hur olika de här två länder är när det gäller att hantera svåra situationer. I Sverige ger man upp på en gång, man tänker inte ens tanken på att försöka kämpa, man är för lat och bekväm för det.
Citera
2020-08-15, 00:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag såg i aftonbladet nu att kineserna hittat det på frysta kycklingvingar från Brasilien. Frågan är om viruset är aktivt eller inert? Är man noggrann med handhygienen borde det inte vara någon fara egentligen.

Nu ska man aldrig tro på vad "kineserna" säger för de ha en agenda, men vem vet. Företaget i England som levererar smörgåsar och hade en massa smittade anställda hade jag aktat mig för man värmer inte mackor till över 65 grader typ som dödar viruset.
Citera
2020-08-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
DU underkänner omvärldens reaktion på viruset, det är vad du tjatar om i varje inlägg. Även Giesecke körde det racet tills någon bad honom hålla käften och be om ursäkt. Tengele har också konstant menat att omvärldens åtgärder är obegripliga. Vad fan är det för fel på dig
Fel på mig och andra som har genomskådat detta enorma coronavansinne? Vi har ju rätt!

Hur känns det för dig som har gått på det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in