2020-08-14, 20:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är höst typ nu vi är i mitten på augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kommer att visa sig om ungefär två-tre veckor, när dom som kommer att smittas nu nästa vecka när skolorna öppnar och bussarna blir fulla igen - har hunnit insjukna ordentligt och uppsöka vård.

Förhoppningsvis snabbare nu,

att de som får symptom testar sig,

då syns smittspridningen redan ca 5+2 dagar efter smittotillfället,

istället som förut först när man uppsökte vård efter ca 15+2 dagar

+2 dagar är för att få provsvaret eller det kanske man får samma dag nu?
Citera
2020-08-14, 20:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Citat:
Vilken kurva är det du tittar på i april

och från vilket datum är det du tittar på dykningen?

Precis därför jag frågade efter vilken kurva och vilket datum för att kunna räkna ut IRL smittodatum,

Avmattningen mitten på april i IVA kurvan du ser antar jag är samma avmattning jag såg 24/4 i kurvan för avlidna, när jag kollade på det i juni härledde jag det den gången till restriktionerna på krogen:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Alltså: färre smittade på krogen gav färre smittade äldre nån vecka efteråt och därmed färre döda

Men det kan lika gärna vara immunitet -vad vet jag.

Isåfall blir det väl ingen kraftigt ökad smittspridning i Stockholm nu

och kanske inte i Göteborg heller -bara i resten av landet eller hur?

Det avtar tidigare, när det gäller inläggningar på IVA så ser det ut att bli en platå tidigt i april till mitten av april innan det viker av nedåt.
Genomsnittstiden från insjuknande till IVA-inläggning är ungefär tio dagar.

Peak var alltså sent i mars-början på april.

All data ovan finns hos SIR.
Citera
2020-08-14, 21:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, du är rolig du! Formeln för RE innehåller ju "i" som står just för immuniteten hos en population.

R0 x ( 1-i) x (1-c)=RE

Som de flesta självutnämnda sk. "experter" i denna tråd, så har du noll koll!

Ok, min felläsning. Vill moderatorn ta bort detta inlägg så är det ok. För R0 har ingenting med immunitet att göra utan står för hur många individer varje smittad för en sjukdom vidare till.

R0 är det nominella smittotalet. RE är det faktiska.

Jag gissar att man räknar ut R0 i början av en pandemi när immuniteten inte hunnit påverka RE nämnvärt.

Det är två riktiga slasktal båda två.
Citera
2020-08-14, 21:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får hoppas att vaccinet är lite boostat så immuniteten varar längre än 3 månader.
Varför skulle ett vaccin inte hålla mer än tre månader menar du?
Citera
2020-08-14, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
R0 är det nominella smittotalet. RE är det faktiska.

Jag gissar att man räknar ut R0 i början av en pandemi när immuniteten inte hunnit påverka RE nämnvärt.

Det är två riktiga slasktal båda två.

RE kan ändå vara bra att hålla lite koll på, då man vet om men kan förvänta sig en snabb ökning/minskning av smittspridningen. Men vid låg smittspridning kan RE snabbt förändras även pga lokala utbrott. Vilket skedde i Tyskland då man hade utbrott på charkuterifabriker.

Men å andra sidan: så väl i som c är svåra att skatta. Speciellt när det rör sig om en klustersmitta.
Citera
2020-08-14, 21:08
Medlem
Det är bara i Sverige som barn räknas inte smittsamma som vuxna.
Som vanlig FHM vet bättre än hela världen !!
Det kanske tvärtom.

Vändningen: Barn lika smittsamma som vuxna

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/
Citera
2020-08-14, 21:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, se mitt tidigare inlägg nedan:

T-cellsförsvar är mycket intressantare än antikroppar.

Tänk gärna på att den här tråden ligger i vetenskap och humaniora, så undvik gärna att driva argument med referenser till dagspressen.
Jo, och T-cellförsvar kan arbeta emot dig:

The SARS-CoV-2 T-cell immunity is directed against the spike, membrane, and nucleocapsid protein and associated with COVID 19 severity

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20100636v1.full.pdf

Alveolitis in severe SARS-CoV-2 pneumonia is driven by self-sustaining circuits between infected alveolar macrophages and T cells

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.05.238188v1.full.pdf

Och tråden ligger i Vetenskap och humaniora så du hittar väl fram själv i studierna. eller hur?
Citera
2020-08-14, 21:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är bara i Sverige som barn räknas inte smittsamma som vuxna.
Som vanlig FHM vet bättre än hela världen !!
Det kanske tvärtom.

Vändningen: Barn lika smittsamma som vuxna

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-barn-lika-smittsamma-som-vuxna/

Barn med symtom kanske, men hur stor andel av de smittade barnen är assymptomatiska?

Äldre ungdomar på läger i USA kan nog inte jämställas med t.ex sju- eller tolvåringar.
Citera
2020-08-14, 21:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det där bara klickfiske av Expressen.

Dödsfallen är faktiskt förhållandevis jämnt fördelade över Region Stockholm:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/06/2-juni-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Det skiljer lite grann, men det är inga uppseendeväckande skillnader. Man kan nog se liknande skillnader i förekomst av influensa eller kräksjuka.
Med hänsyn till patientsekretessen redovisas inte antalet avlidna om det är färre än tio avlidna per kommun eller stadsdelsområde. Dessa markeras endast med färre än tio – oavsett om det är nio eller noll.
Citera
2020-08-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kommer att visa sig om ungefär två-tre veckor, när dom som kommer att smittas nu nästa vecka när skolorna öppnar och bussarna blir fulla igen - har hunnit insjukna ordentligt och uppsöka vård.

Där kom det igen. ”Två-tre veckor”.
Alltid två-tre veckor och inget händer. För om två-tre veckor så kommer en annan ursäkt för att det tar två-tre veckor till.

Sen närmar vi oss höstlovet. Och då kommer vi om två-tre veckor se nått om två-tre veckor...
Citera
2020-08-14, 21:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det här var vi många som varnade om också - smittspridning syns på västkusten

https://twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1294310827458166787
Så djävla sorgligt.

”Smittan kan få nytt fäste
Nu när semesterperioden börjar ebba ut så ser smittskyddet i Västra Götaland att viruset har fått fäste bland de bofasta på orterna i Norra Bohuslän. En tydlig risk är nu att smittan tar fart, och når äldre och personer i riskgrupp.

– Jag ser allvarligt på det här, för de här orterna har inte haft så mycket smitta förut och det betyder att här finns det potential för smittspridning.

Vad är du orolig för inför hösten?

– Att det ska se ut som i våras. Jag tror att vi får en andra topp och att vi får in smittan på våra särskilda boenden igen och att vi får höga dödstal.

Hon berättar att hon själv kände sig uppgiven inför semestern och att hennes farhågor till stor del besannas.

– Någonting här blev inte alls så som det skulle ha varit. Personligen tycker jag att det var synd att vi öppnade för resande, när vi nu ser resultatet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/coronavirusets-grepp-om-kustparlorna
Citera
2020-08-14, 21:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast pandemin är väl inte över? Eller? Hela tanken med Sveriges strategi är ju att den skall fungera långsiktigt. Hur skall Danmark tackla nästa utbrott som startat nu? Mette Frederiksen säger ju själv att dom inte har råd att stänga ned igen. Förstår hon inte bättre?
Fler och fler länder kräver att danskarna sitter i karantän innan de släpps in. Lettland är senaste exemplet.

Nu är visst en ny minkfarm smittad i Danmark. Vad är det som gör att minkar smittas så lätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in