2020-08-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tror inte vi behöver ange exakt diagnos; vad det (som enl. Lisbet P)
Om det specifikt är Asperger eller Borderline låter jag vara, det spelar egentligen mindre roll, det väsentliga är att han tydligt hade mentala problem.

Beskrivning av GM:s kläder passar ganska bra på en ensamstående (har ingen flickvän eller fru som hjälper till med klädval) Asperger personlighet, dvs man kan ha på sig i princip vad som helst som fyller sitt syfte och kan inte förstå varför man inte skall gå i byxor som har för korta ben om de annars passar. Att det ser fånigt eller töntigt ut bekommer inte asp person.
Borderline tänker tvärtom, att det tex går alldeles utmärkt att gå i höglackade sandaler i ösregn eftersom det ser bra ut. Det praktiska och konkreta är inte det viktiga utan känslor och reaktioner som man framkallar hos sig själv och andra.
(Och nu hårddrar jag och generaliserar)

Har försökt tänka ut vad CA skulle valt för strategi när det gäller att hantera det viktigaste beviset, vapnet och håller med Åsgård: att GM av den typen som Åsgård skissade har förmodligen behållit vapnet så länge det bara var möjligt. Självklart har han inte sålt det men summan som han angav till polisen, ca 5000 kr var enl någon här på fb rejält överdriven, att det rätta priset borde varit ca 2000 max 3000 kr.

Vet ej om det stämmer. Men om, så betyder det att CA inte hade någon som helst koll på vad vapnet skulle ha kostat på olaglig marknad, dels avslöjade han sig genom att överdriva priset. Åsgård skulle nog kalla det freudiansk felsägning, som avslöjer det omedvetna.

Oavsett, vapnet var en viktig trofe och han måste ha känt både självaktning och bisarr stolthet över sin gärning, särskilt när han under flera års tid lyckades undkomma att bli kallad till förhör ens en gång och den ena GM kandidaten efter den andra presenterades i massmedia av stolta utredningsledare.

Så småningom måste han förstås "göra sig av med vapnet" som brodern så träffande säger. Kan hända att CA fick stränga order av någon i sin närhet att lösa problemet.

Så om jag var CA skulle jag har grävt vapnet i skogen någonstans där man knappast kommer att gräva eller odla någonting. Men där jag själv kan gå och beundra vapnet när jag vill och samtidigt hålla hela det märkliga händelseförloppet levande i mitt ensamma liv och kanske njuta av känslan av att vara så speciell, att ha en hemlighet som ingen annan har.

Men om jag som CA kände mig tvungen eller pressad av att följa någon annans råd, och lösa problemet en gång för allt, då skulla jag förmodligen slängt vapnet i sjön eller i havet. ...Och därefter hamnat i depressioner, av och till haft det svårt med verkligheten och känt att 'var det verkligen sant, var det jag som sköt...och att de ff inte har fattat det? '
Senast redigerad av Frederica 2020-08-14 kl. 19:59.
Citera
2020-08-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTnTT
Den danske författaren Paul Smith som har skrivit boken "Palmes morder" Som är tydligen "99 procent säker att det är CA" kommer att nu intervjuas på Otto Ekevi youtube kanal nu i morgon den 13 augusti 21:45

https://www.youtube.com/watch?v=F48Q9GHm-HU

Ca 17:35 in i videon säger Paul att CAs kulor hade samma isotopsammansättning som mordkulorna. Är det så? Finns det bekräftat nånstans nu?
Citera
2020-08-14, 20:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Sa verkligen Paul att kulorna CA köpte kunde matchades med att va stöpta samtidigt som "palmekulorna "?
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Ca 17:35 in i videon säger Paul att CAs kulor hade samma isotopsammansättning som mordkulorna. Är det så? Finns det bekräftat nånstans nu?

Nej, jag kan inte minnas att så var fallet, inga .357-kulor från CA:s ägo skall ha blivit testade.

PU kunde enbart testa de kulfragment man fann i dörrlisten i CA:s fd. lägenhet i Stockholm, efter hans episod med "vådaskottet" mot TV:n.

Man kunde inte fastställa vilken kaliber kulorna kom ifrån, och man kunde inte matcha dem mot mordkulorna på mordplatsen genom isotopanalys.

Så detta är information som är nytt, eller så stämmer det helt enkelt inte.
Jag är ganska säker på det senare (vill dock gärna ha fel)
Citera
2020-08-14, 20:34
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte minnas att så var fallet, inga .357-kulor från CA:s ägo skall ha blivit testade.

PU kunde enbart testa de kulfragment man fann i dörrlisten i CA:s fd. lägenhet i Stockholm, efter hans episod med "vådaskottet" mot TV:n.

Man kunde inte fastställa vilken kaliber kulorna kom ifrån, och man kunde inte matcha dem mot mordkulorna på mordplatsen genom isotopanalys.

Så detta är information som är nytt, eller så stämmer det helt enkelt inte.
Jag är ganska säker på det senare (vill dock gärna ha fel)

Nä det var nytt för mig med.
Men OM så är fallet så kan vi ju packa ihop och case closet för min del. Närmare sanningen kan man ju inte komma 35 år senare isf. Det kan isf inte vara en slump... plus gärningsmannaprofilen och lögner om vapen och alibi etc, etc
Citera
2020-08-15, 09:15
Medlem
Har fått mera PU material nu.
Jag har ingen vidare koll på vad som tidigare har avhandlats i tråden,men tänker skriva lite uppgifter som jag utifrån erhållet material finner intressant.

Christer Andersson invaldes i styrelsen för Akademiska pistolklubben 1982.
Det som onekligen är intressant härvidlag är att Christer medverkar vid samtliga styrelsemöten i klubben från och med år 1982 till och med år 1992...med undantag för året 1986,då Christer enbart är med på styrelsemötet som hålls 29 Januari.Christer är ej med på övriga möten under just året 1986.

Detta åtföljs av att Christer ej heller är med på några tävlingar år 1986.
Christer tävlar mellan åren 1978 och 1991.De enda år som han ej tävlar åtminstone någon gång är åren 1986 samt 1983.
1983 deltar Christer dock på samtliga styrelsemöten.
Citera
2020-08-15, 10:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det som onekligen är intressant härvidlag är att Christer medverkar vid samtliga styrelsemöten i klubben från och med år 1982 till och med år 1992...med undantag för året 1986,då Christer enbart är med på styrelsemötet som hålls 29 Januari.Christer är ej med på övriga möten under just året 1986.

Får nästan en liten rysning av denna info.

Baseras detta på pistolklubbens dokumentation eller förhör med medlemmar?

Är styrelsemötet 29/1 -86 det sista som hålls innan 28/2? Eller hölls det något möte före mordet som CA ej deltog på? När hölls första möte efter 28/2?

Det är givetvis iögonenfallande och svårt graverande för CA att han plötsligt och totalt ändrar sina vanor efter mordet, håller sig undan och sedermera även flyttar ifrån innerstaden. Det ska ju även finnas info att han höll sig hemma helt och hållet dagarna efter mordet.

Det framträder här en närmast unikt ståndaktig mötesnärvaro år efter år. Det undergräver kraftigt det både CA och brodern hävdar om CA's frekventa sjuklighet.
Citera
2020-08-15, 10:18
Medlem
Citat:
Jag har ingen vidare koll på vad som tidigare har avhandlats i tråden,men tänker skriva lite uppgifter som jag utifrån erhållet material finner intressant.

Christer tävlar mellan åren 1978 och 1991.De enda år som han ej tävlar åtminstone någon gång är åren 1986 samt 1983.

Ja det är ju lite konstigt sammanträffande, en annan sak... hur gammal är Paul Smith? Han verkar lite glömsk och virrig tyvärr, hade det varit Leif GW som drivit CA spåret så hade ALLA i media hakat på
Citera
2020-08-15, 11:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Har du källan till dessa uppgifter? (Eller var det något som Paul sa, bara?)
Citera
2020-08-15, 11:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:

Tusen tack!

Det är extra intressant eftersom detta är den enda sociala sysselsättning vi vet om att CA har ägnat sig åt, varför vi även kan kartlägga hans verksamhet före och efter mordet.

Du nämner att han inte tävlade 1986, betyder det alltså att han började tävla igen 1987?

Står det ngt. om vad han var med och tävlade i efter mordet, om det var ex. skytte med .22 eller grovkaliber(.357 motsv.)?

Andra skyttemedlemmar kan ligga och ruva på en skatt här om de har uppgifter om CA:s förehavanden före och efter mordet.
Citera
2020-08-15, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Har du källan till dessa uppgifter? (Eller var det något som Paul sa, bara?)

Uppgifterna kommer som sagt direkt från PU.
Dnr:APAL-428-364/11

PM angående Christer Andersson.Materialet har hämtats ur Akademiska Pistolklubbens arkiv.
IVA:20894-B

Besök av uppgiftslämnare

Onsdagen den 1 Juni 2011,klockan 10.00 inkom nedan angivna person till undertecknad på Polhemsgatan 30,Stockholm.

Maskerat

Maskerat uppgav att han ville överlämna ett skriftligt PM om sina egna och andras observationer gällande Christer Andersson.

Maskerad kände Christer Andersson då bägge var aktiva i Akademiska Pistolklubben.

Vid samtalet framkom fakta om Christer Andersson som maskerad har sammanställt i medföljande PM.

Maskerad skall även försöka hitta ett fotografi på Christer Andersson då han förevisade sin Smith&Wesson revolver.Maskerad skall kontakta undertecknad om det aktuella fotografiet kan hittas.

Se bifogade PM på 4 sidor.

Dnr:364-11

Lennart Gustafsson
Kriminalinspektör.
Citera
2020-08-15, 12:26
Medlem
Citat:
Tusen tack!

Det är extra intressant eftersom detta är den enda sociala sysselsättning vi vet om att CA har ägnat sig åt, varför vi även kan kartlägga hans verksamhet före och efter mordet.

Du nämner att han inte tävlade 1986, betyder det alltså att han började tävla igen 1987?

Står det ngt. om vad han var med och tävlade i efter mordet, om det var ex. skytte med .22 eller grovkaliber(.357 motsv.)?

Andra skyttemedlemmar kan ligga och ruva på en skatt här om de har uppgifter om CA:s förehavanden före och efter mordet.

Uppgifter enligt PM.
1984 kommer Christer tvåa i KM
1985 vinner Christer Andersson KM(KlubbMästerskapet)
1986 deltager han icke
1987 vinner Christer Andersson KM(KlubbMästerskapet)
1988 kommer han tvåa
1989 vinner han
1990 vinner han
1991 blir han tvåa.

1983 deltager Christer icke.
1982 blir han tvåa.
1981 vinner han KM
1980 blir han trea
1979 blir han fyra
1978 blir han femma på KM

Noterat äro att sedan 1980 finns endast medaljplatserna i KM noterade i arkivet.KM går alltid på hösten.
Citera
2020-08-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Får nästan en liten rysning av denna info.

Baseras detta på pistolklubbens dokumentation eller förhör med medlemmar?

Är styrelsemötet 29/1 -86 det sista som hålls innan 28/2? Eller hölls det något möte före mordet som CA ej deltog på? När hölls första möte efter 28/2?

Det är givetvis iögonenfallande och svårt graverande för CA att han plötsligt och totalt ändrar sina vanor efter mordet, håller sig undan och sedermera även flyttar ifrån innerstaden. Det ska ju även finnas info att han höll sig hemma helt och hållet dagarna efter mordet.

Det framträder här en närmast unikt ståndaktig mötesnärvaro år efter år. Det undergräver kraftigt det både CA och brodern hävdar om CA's frekventa sjuklighet.

Nämnas kan att Christer Andersson saknades på APKs årsmöte som hölls den fjärde April 1986.
Man bör ha i åminnelse här att CA alltså var styrelseledamot sedan ett antal år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in