2020-08-10, 23:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Säga vad man vill om CA, men någon Borderline-personlighet så som begreppet förstås i modern psykologi (ja, jag har läst på efter Fredericas utläggning om saken i tråden...) hade han INTE! Exakt vad LP och den gamla psykologiskola hon förmodligen företrädde menade med uttrycket år 1986 ska vi väl låta vara osagt.
Jag lutar mer åt en högfungerande form av Asperger eller nå´t om man ska diagnosticera CA.

Tror inte vi behöver ange exakt diagnos; vad det (som enl. Lisbet P) menas är att det är en högfunktionell individ med en mental störning där pendeln lätt slår om, något som i CAs fall vi ju får bekräftat gång på gång genom skotten i tv:n, djurmisshandeln 1985 samt pendeltågsmisshandeln 2002.
Om det specifikt är Asperger eller Borderline låter jag vara, det spelar egentligen mindre roll, det väsentliga är att han tydligt hade mentala problem.

Och ja, det är bekräftat enl. RRVs rapport från 1996 (där man citerar utr.) att han (även vid tiden för mordet) ibland bar på stålbågade glasögon.
Senast redigerad av kato85 2020-08-10 kl. 23:59.
Citera
2020-08-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hur skulle vapnet hamnat i broderns besittning? Hittat det i CA's lgh efter självmordet?

Nä ingen vet ju vart vapnet tog vägen. Att det såldes i Kungsträdgården känns inte trovärdigt . För om vapnet efter det användes vid ett brott och blev utrett så skulle CA ligga risigt till eftersom vapnet stod på honom. Möjligen om det har sålts på ett lagligt sätt. Men gissar att PU inte kollat den möjligheten.

Och brodern använder i ett av förhören uttrycker "gjort sig av med vapnet". Det ger mig en känsla av att brodern vet mycket mer än vad han säger. Om han inte själv har vapnet gömt så vet han garanterat vart det finns isf.
Citera
2020-08-11, 00:28
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Finns inte flertal uppgifter om hållningen, uppskjutna axlar?

Enligt mina anteckningar nämner Mårten ”framåtlutad” och ”hopsjunken”, och Dager ”uppdragna axlar”.

Lisbets ”kompakt” och ”kort hals” skulle möjligen kunna höra hemma i kategorin ”hållning” likaväl som ”kroppsbyggnad”.

Men sedan ser jag inget mer om hållning.

Orelaterat, men potentiellt intressant är annars att Chevamannen (Ljungqvist) tycker sig se en ansiktslikhet med RAF-terroristen Jan-Carl Raspe. Jag vet inte hur mycket Chevamannen egentligen såg av mördarens ansikte, men om man bildgooglar Raspe och tänker bort muschen så går det väl att se likheter båda Christrarna (det var rakt-framifrån-bilden av Raspe som Ljungqvist sett i tidningarna).
Citera
2020-08-11, 10:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Enligt mina anteckningar

Låter som en garvad privatspanare. Systematik är bra.

Intressant se Raspe (en RAF:are jag ej kände till).

Apropå "Chevamannen", han med flera blev med tiden övertygade om att det var CP de observerat på mordplatsen, efter att ha sett rörliga bilder på honom 1996. Samma gång och rörelsemönster. Det finns ju flera uppgifter om en påfallande likhet mellan CA och CP i detta avseende. Undrar om det kan finnas samma typ av filmer på CA som de klassiska videobilderna på CP när han drar runt i Sollentuna C. CA övervakades ju under en eller flera perioder och det är inte alls omöjligt att han filmats.
Citera
2020-08-11, 10:31
Medlem
Citat:
Han sköt sig i bröstet.

Var det kulgevär eller hagel? och vilken kaliber? Lite konstigt att han sköt sig i bröstet, Det bästa är väl hagel genom munnen, men han kanske såg hur snabbt Palme dog när han sköt honom i bröst höjd bakifrån, undrar om han var dyngrak på alkohol eller droger vid tillfället?
Citera
2020-08-11, 10:53
Medlem
Citat:
Hur har du tänkt angående det att kontakta den åldrige f.d. ordf i skytteföreningen efter att ha läst förhören med honom? Eventuella yppandeförbud lär vara inaktuella nu.

Hur ser du som intresserat dig länge för CA på honom efter att ha tagit del av det material som släppts från utredningen?

Personen som PS och jag pratade med visar sig inte vara f.d. ordföranden som förhördes 1995, utan han var den som överlämnade polisen en ask med metal piercing-ammunition 2011. Det vet jag bara i några dagar Jag har nu begärt ytterligare material från polisen.

Generellt tvivlar jag inte längre på CA:s skuld efter att ha läst allt material. Hans sätt att svara på frågor i förhören är ett klassiskt exempel på en misstänkt person som döljer sanningen. Bilden som framgår av andra förhör bekräftar också misstankarna. Jag skulle inte bli förvånad om han faktiskt erkände mordet till sin kusin.

Det är emellertid klart att viss information som kom ut tidigare inte är hundra procent korrekt. Olga A spelar till exempel inte en (större) roll i denna historia. Dessutom bodde CA nästan säkert i Västerhaninge 1987-1992, trots att han inte fanns med i HSB-arkiven. Men det är detaljer jämfört med allt annat.
Citera
2020-08-11, 11:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Var det kulgevär eller hagel?

Han hade licens för båda typer. Det sägs hagel, men vet inte om det är säker fakta.

Citat:
Lite konstigt att han sköt sig i bröstet

Ja, det är ovanligt tillvägagångssätt, kanske t.o.m. ytterst ovanligt.

Citat:
undrar om han var dyngrak på alkohol eller droger vid tillfället?

I obduktionsprotokollet står att att kompletterande rättskemisk undersökning är pågående. Men inget bifogat protokoll från sådan. Kanske finns som eget dokument i PU. Sådant skulle givetvis vara helt maskat, men man skulle möjligen ändå kunna dra viss slutsats.

Om jag tillåter mig att gissa något, tror jag ej att han var påverkad av alkohol eller andra droger. Han kan ha överdoserat psykofarmaka, men känns snarare som någon som inte ens tog det han ordinerats.
Citera
2020-08-11, 11:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Personen som PS och jag pratade med visar sig inte vara f.d. ordföranden som förhördes 1995, utan han var den som överlämnade polisen en ask med metal piercing-ammunition 2011.

Intressant, då har alltså inte den person som CA hade viss privat bekantskap något med ammunitionen att göra?

Var det efterträdande ordförande som överlämnade ammunition till polisen och som ni talat med? Som hävdat att "allt som rör CA är så känsligt". Är han intressant att ta kontakt med ånyo?

Citat:
Det är emellertid klart att viss information som kom ut tidigare inte är hundra procent korrekt. Olga A spelar till exempel inte en (större) roll i denna historia.

Något tidigt tips till utredningen verkar inte finnas heller. Vet inte var PS fått det ifrån. Stämmer PS uppgifter i övrigt är det Olga A som är "svägerskan" som kontaktat Tommy Lindström.
Citera
2020-08-11, 11:48
Medlem
Citat:
Intressant, då har alltså inte den person som CA hade viss privat bekantskap något med ammunitionen att göra?

Var det efterträdande ordförande som överlämnade ammunition till polisen och som ni talat med? Som hävdat att "allt som rör CA är så känsligt". Är han intressant att ta kontakt med ånyo?

Han var medlem i klubben. Om han var också ordförande, vet jag inte, men som sagt, jag väntar på extra material från utredningen. Om jag tar kontakt med honom bestämmer jag där efter.

Citat:
Något tidigt tips till utredningen verkar inte finnas heller. Vet inte var PS fått det ifrån. Stämmer PS uppgifter i övrigt är det Olga A som är "svägerskan" som kontaktat Tommy Lindström.

Jag har ingen aning och jag vet faktiskt inte om PS vet det. Han spekulerar om det och säger så. Faktum är, när Tommy Lindström pratade om CA i Efterlyst var KA inte längre gift med Olga. Det kan därför också vara en annan "svågerska".
Senast redigerad av UlrichBrandman 2020-08-11 kl. 11:52.
Citera
2020-08-11, 11:48
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Om jag tillåter mig att gissa något, tror jag ej att han var påverkad av alkohol eller andra droger. Han kan ha överdoserat psykofarmaka, men känns snarare som någon som inte ens tog det han ordinerats.

Exakt. Även om vi väl inte har nån kunskap i den frågan, ger CA inte intryck av att ha varit nån (större) konsument av berusningsmedel överhuvud taget.
Citera
2020-08-11, 11:56
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Men jäsiken vad jag skulle vilja veta hur CA var klädd den där dan
Intressant också att flera vittnen som såg mördaren fly, sa att han hade lågskor och att anklarna syntes (korta byxor?) trots att det var mitt i smällkalla vintern. Vore intressant att veta om CA brukade klä sig så! Dessutom, finns det några vittnen som beskrivit vad Grandmannen hade på fötterna?
Citera
2020-08-11, 11:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag har ingen aning och jag vet faktiskt inte om PS vet det. Han spekulerar om det och säger så. Faktum är, när Tommy Lindström pratade om CA i Efterlyst var KA inte längre gift med Olga. Det kan därför också vara en annan "svågerska".

Jo, det var långt tidigare de var gifta. Men om PS uppgifter stämmer kan det endast röra sig om Olga. Exempelvis står uttryckligen att uppgiftslämnaren varit gift med brodern och brodern har endast varit gift en gång.

Du har händelsevis inte tillgång till avsnittet av Efterlyst 2/3 2011?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in