2020-08-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygLasse
Man har ju också kommit på ett nytt ord för kränktheten. Etisk stress. Alltså stressen över att inte kunna ta all den tid man önskar med en patient.

Notera också att många använder samma ord för att beskriva sin situation. ”Gå på knäna”. Det tyder på att det finns en sorts gnällsmitta. Eller? Vad tänker ni?

Det du skriver är svårbegripligt att förstå men tolkar jag dig rätt så menar du att det skulle kännas kränkande för personalen att inte hinna med sina patienter?

Oavsett så är det vanligt att patienterna inte får den tid de behöver. De har för det första ett behov av basal omvårdnad där det ofta behövs hjälp av en eller flera ur personalen exempelvis förflytta sig till en toalett. Få hygienen utförd, äta eller få sängen bäddad.
Patienter har också behov av att få hjälp med de sakerna som kräver kunnig utbildad personal oavsett orsak men skriver ner några exempel.
Det kan vara att få observerat och omlagt sina sår, få läkemedel, få eventuella infarter hanterade (exempel Katetrar, dränage, intravenösa, subcutana, centrala, osseösa, sonder med flera) med skötsel, omläggningar, byten osv när så krävs och ska.
Det kan vara prover som ska tas eller kontroller som andningsfrekvens, syresättning, puls, blodtryck, liggande stående och sittande, ansiktsfärg och kroppshydda överlag. Motorisk, neurologiskt? Hur äter och dricker patienten? Hur andas och pratar patienten? Smärta? Får hon/han kissa och sköta magen? Psykiskt mående? Orienterad? Desorienterad? Konfusorisk? Agiterad? Depprimerad?
Patienten har utöver det rätt och oftast en stor önskan att få prata. De har rätt att få tid att mobilisera och träna.
Om jag skulle tolka "etisk stress" så tror jag absolut att det är ett relevant ord i sin mening när vårdpersonal fått prioritera bort blöjbyten då Agda har ramlat eller Kalle fått kärlkramp. Eller Nisse inte fått komma upp ur sängen på hela dagen pga Att det helt enkelt inte hanns med då Rutger skulle på toaletten för tionde gången på ett dygn för att han har åkt på magsjuka.
Det finns sjuksköterskor som inte ens hinner träffa patienterna under ett pass men de har heller inte hunnit äta eller gå på muggen för den delen heller. Så ja om det känns etiskt fel många gånger pga ovanstående behov inte hunnits med så skriver jag under på det ordet.

Vet en enhetschef som uttryckte sig såhär " I sommar får vi lämna sängarna obäddade för det kommer få prioriteras bort" det säger väl det mesta om hur det ser ut generellt.
Men för inte insatta och de som tror sig sitta med sanningen oavsett verklig koll så kanske ordet etisk stress känns främmande. Är nog helt enkelt isf ett ord som betyder att du känner att du inte hunnit göra det arbete som du vill ur ett etiskt perspektiv. Man kan kalla det vad man vill. Hinner man inte med patienten som man vill och bör så blir det alltid mer eller mindre patientfarligt.
Citera
2020-08-11, 13:43
Medlem
Problemet med sjukvården är väl att alla gnäller oavsett om man har mycket att göra eller inte. Sedan är sjukvårdens problem mycket systemfel där man skulle behöva omstrukturera en hel del. På det hela är inte heller svensk sjukvård underfinansierad om man jämför med andra länder.

Dock är vårdyrket generellt ganska så krävande och kan slita en hel del. Därför vore det intressant med mera AI lösningar, nya behandlingsmetoder och liknande som kan avlasta vården.
Citera
2020-08-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Det du skriver är svårbegripligt att förstå men tolkar jag dig rätt så menar du att det skulle kännas kränkande för personalen att inte hinna med sina patienter?

Oavsett så är det vanligt att patienterna inte får den tid de behöver. De har för det första ett behov av basal omvårdnad där det ofta behövs hjälp av en eller flera ur personalen exempelvis förflytta sig till en toalett. Få hygienen utförd, äta eller få sängen bäddad.
Patienter har också behov av att få hjälp med de sakerna som kräver kunnig utbildad personal oavsett orsak men skriver ner några exempel.
Det kan vara att få observerat och omlagt sina sår, få läkemedel, få eventuella infarter hanterade (exempel Katetrar, dränage, intravenösa, subcutana, centrala, osseösa, sonder med flera) med skötsel, omläggningar, byten osv när så krävs och ska.
Det kan vara prover som ska tas eller kontroller som andningsfrekvens, syresättning, puls, blodtryck, liggande stående och sittande, ansiktsfärg och kroppshydda överlag. Motorisk, neurologiskt? Hur äter och dricker patienten? Hur andas och pratar patienten? Smärta? Får hon/han kissa och sköta magen? Psykiskt mående? Orienterad? Desorienterad? Konfusorisk? Agiterad? Depprimerad?
Patienten har utöver det rätt och oftast en stor önskan att få prata. De har rätt att få tid att mobilisera och träna.
Om jag skulle tolka "etisk stress" så tror jag absolut att det är ett relevant ord i sin mening när vårdpersonal fått prioritera bort blöjbyten då Agda har ramlat eller Kalle fått kärlkramp. Eller Nisse inte fått komma upp ur sängen på hela dagen pga Att det helt enkelt inte hanns med då Rutger skulle på toaletten för tionde gången på ett dygn för att han har åkt på magsjuka.
Det finns sjuksköterskor som inte ens hinner träffa patienterna under ett pass men de har heller inte hunnit äta eller gå på muggen för den delen heller. Så ja om det känns etiskt fel många gånger pga ovanstående behov inte hunnits med så skriver jag under på det ordet.

Vet en enhetschef som uttryckte sig såhär " I sommar får vi lämna sängarna obäddade för det kommer få prioriteras bort" det säger väl det mesta om hur det ser ut generellt.
Men för inte insatta och de som tror sig sitta med sanningen oavsett verklig koll så kanske ordet etisk stress känns främmande. Är nog helt enkelt isf ett ord som betyder att du känner att du inte hunnit göra det arbete som du vill ur ett etiskt perspektiv. Man kan kalla det vad man vill. Hinner man inte med patienten som man vill och bör så blir det alltid mer eller mindre patientfarligt.

Jo jag vet vad etisk stress är men kul för dig att du fick skriva några rader och beskriva det. Man skulle också kunna kalla etisk stress ”att göra sitt jävla jobb”. Det ÄR inte så jävla dåligt med tid och personalen ÄR inte så jävla underbemannad. Ibland händer det förstås. Precis som i exakt alla yrken på hela planeten. Det kan vara sjukdomar, tillfälliga toppar eller pandemier. Men det är fortfarande deras jobb.

Om de hade fokuserat mer på vad de skulle göra istället för att gnälla hade de kanske både kortat köerna och mått lite bättre själva.
Citera
2020-08-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Problemet med sjukvården är väl att alla gnäller oavsett om man har mycket att göra eller inte. Sedan är sjukvårdens problem mycket systemfel där man skulle behöva omstrukturera en hel del. På det hela är inte heller svensk sjukvård underfinansierad om man jämför med andra länder.

Dock är vårdyrket generellt ganska så krävande och kan slita en hel del. Därför vore det intressant med mera AI lösningar, nya behandlingsmetoder och liknande som kan avlasta vården.

Håller med.
Citera
2020-08-11, 23:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Finns det någon yrkeskategori där - trots temporära arbetstoppar - fikarasterna är lika "heliga" som bland SSK såväl som USK..?
Citera
2020-08-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Finns det någon yrkeskategori där - trots temporära arbetstoppar - fikarasterna är lika "heliga" som bland SSK såväl som USK..?

Typ 89 procent av alla som arbetar inom valfri offentlig sektor.
Citera
2020-08-12, 00:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Typ 89 procent av alla som arbetar inom valfri offentlig sektor.

Nja... 79 procent kan jag köpa... Vet en lirare ( ) som jobbade inom akademin vars arbetsdagar kunde se ut enligt; seminarier 8-10, 10-12, 13-15, 15-17 samt föreläsning 18-21, kvartsrasterna gick åt att förklara för de lite trögare eller vice versa, utveckla "överkursresonemang". Sedan kunde iofs tio veckor senare en Riga-resa under formell arbetstid à fyra dagar planeras in, så han klagade inte...
Citera
2020-08-14, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okej... Vi som vet tror ingenting.

Då gör vi så här: I morgon börjar Smyglasse på en vårdavdelning där han skall vårda 13 patienter varje halvtimme. De skall duschas, lagas mat, klä på/Av, medicineras, städa rummet, föra journal och pratas med anhöriga. Du skall vara klar med samtliga patienter inom 30 minuter och du får inte missa någonting. Så , sätt fart! Kom inte och gnäll efter två patienter.

lol det scenariot du beskriver existerar inte
Citera
2020-08-14, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

På den tiden Telia hette Televerket brukade montörerna ta ungefär tre timmars kafferast per dag, så lågutbildad vårdpersonal är inte unik just i det avseendet.
Citera
2020-08-14, 15:17
Avslutad
Det är så in i helvetes jävla TUNGT och påfrestande att arbeta inom äldreomsorgen just nu. Inte för att dom boende är jobbiga på något vis utan det är arbetsmiljön som är tung och påfrestande.
Vi har ingen ventilation på avdelningen och med alla arbetsuppgifter som skall göras när det är över 30 grader varmt gör det något mer krävande, (inte enbart ta hand om dom boende som så många tror att vi undersköterskor bara gör). Sedan har vi ont om personal, det är svårt att få in vikarier med alla skyddsregler som råder nu. Sedan har vi dålig/bristande skyddsutrustning vad gäller covid-19 som inte räcker till all personal, vi har boende med symtom och vi har anhöriga som vill veta vad vi gör åt detta och kan inte ge bra svar då vi själva får bristfällig information. Och sist men inte minst en väldans massa chefer och deras chefer som skall bestämma och spara på pengar.

Men visst, jag fortsätter att använda overheadpapper som skyddsvisir och sköter mina arbetsuppgifter utan att gnälla.
Citera
2020-08-14, 15:19
Medlem
Citat:
Har ni tänkt på att det inte finns någon yrkesgrupp som gnäller så mycket som personal inom vården?

Aldrig någonsin har Sverige lagt mer pengar på vården än idag. Aldrig någonsin har så många arbetat inom vården. Ändå växer köerna och personalen klagar på sin arbetssituation. De ”går på knäna” säger de hela tiden. Världens kortaste yrkesgrupp.

Jag tror det beror på att det har blivit ”trendigt”. En gnäll-kultur som sprider sig. Det är okej att klaga liksom. Men när det finns personal och det finns pengar så kanske det faktiskt inte är politikernas fel utan personalens att köerna växer och arbetssituationen upplevs dålig.

Vad tror ni?
För att det är en extrem övervikt av kärringar inom vården. Det gnälls jämt och av alla möjliga och omöjliga anledningar.
Citera
2020-08-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sjuksköterskor, poliser, brandmän, lärare mfl klagar alltid på lönen. Min dotter är sjuksköterska och har en årslön på ca 450 000, inte så pjåkigt kan man tycka

Ja du, en brandman i Stockholm med tio år i yrket tjänar mellan 25-28.000.

Så visst fog finns det att gnälla på lönen. Nu har ju dock sjuksyrror fått sig ett ordentligt lönelyft, polisen likaså.

Men vi inom räddningstjänsten har inte fått det. Intr på många många år. Problemet är väl att det inte finns någon konkurerande verksamhet att ställa mot varandra när det ska löneförhandlas.

Många inom mitt skrå har ett extrajobb för att kunna komma upp i en lön som motsvarar en normal lön i Sthlm nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in