Citat:
Varför skall föräldrarna samarbeta med socialtjänsten? Jag rekommenderar alltid att inte göra det, all kommunikation skall sked skriftligt på mail med dessa myndigheter. Vi har tvångslagstiftning för en anledning, använd den i dessa fall där det finns tydliga externa tecken på att vård inte skall upphöra.
Citat:
Men hur många barn dör i hemmet varje år.
Men det handlar inte om hur många barn som dör, utan varför och var de dör. Barn skal inte dö av onaturliga orsaker, dvs trauman, i ett hem som är avlönat och satt att skydda barnet just från trauman.
Citat:
Nej det gör man inte, jag tycker man gör vad man kan för att säkra upp. Men hur tänker du att vi skulle ta hand om de barn som behöver placeras enligt lvu eller LVM?
Väldigt få som behöver LVU. Dessa tas hand om genom trygga placeringar.
Citat:
Jo, man försöker undvika placering långt hemifrån. Du har fakta i mycket du skriver och du är påläst. Men det där är nonsens.
Det har vi dokumentation om att det inte är så.
Citat:
Helt rätt i detta fall har ingen förvaltningsrätt avslagit. Det var kammarrätten som gjorde.
I termen förvaltningsrätterna inkluderade jag alla specialdomstolar inom förvaltningsrätt, dvs även mellan- och högre.
Citat:
Så jävla tragiskt om du har rätt! Vad är ditt förslag på att komma åt problemet. För du tänker väl inte att barns placeras för att utnyttjas?
Öh, jo.
Citat:
Barn ska ha rätt till anknytning. Om anknytningen inte finns hos de biologiska föräldrarna ska föräldrarna inte ha rätt till sina barn. Om barns rätt till bioföräldrarna var högsta värdet skulle ju adopterade barn behöva flytta om bioföräldrarna gjorde anspråk på dem.
Föräldrar ska inte ha rätt till sina barn. Men barn ska ha rätt till anknytning.
Föräldrar ska inte ha rätt till sina barn. Men barn ska ha rätt till anknytning.
Det står klart och tydligt att barn har rätt till sina föräldrar. Även adopterade barn har rätt att få veta vilka deras biologiska föräldrar är.
Citat:
Det finns väldigt många tecken på fel även inom tiden för placeringen. Där fostermamman har tagit flickan till BVC.