2020-08-14, 11:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Att målet är flockimmunitet tycker jag är okey om man inte tror att det går att utrota smittan via karantän.

Sen är det riskabelt att välja den vägen när man hade så dåligt med skyddsutrustning, mycket springvikarier inom äldreomsorgen och det var en ny smitta där vi hade dålig kunskap om hur vi skulle behandla sjukdomen.

Men vi valde väg och då måste också FHM och Regering stå för de val de gjort och inte hålla på och svamla.

Det som stör mig mest är att de styrande inte vågar stå för de val de gjorde tidigt i epidemin och bristen på flexibilitet när det gäller att ändra bedömningar under resans gång.

Jag håller med dig, deras luddiga uttalanden sprider bara ännu mer okunskap och gemene man ( kvinna ) vet inte vad de ska tro på. Det är absolut av största vikt i ett läge som detta att man är tydlig och informerar om vad som gäller.

Folk slutar bry sig eftersom det är så rörigt, de flesta läser ju inte studier, nyheter i världen och annan information utan nöjer sig med det lilla de får från nyheterna på tv, om de nu öht tittar på nyheter.
Citera
2020-08-14, 11:17
Medlem
Norge "anbefaler bruk" av ansiktsmasker
(Publisert i dag kl. 10:17)
Helsedirektoratet anbefaler bruk av munnbind

Klokken 14 i dag skal regjeringen presentere nye råd om bruk av munnbind, basert på anbefalinger fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet (FHI).
https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet-anbefaler-bruk-av-munnbind-1.15122445
Citera
2020-08-14, 11:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kvällens Aktuellt 21

Tegnell: "Dessutom pratar vi ganska stora resurser. Det är ju ganska mycket pengar som ska spenderas om man ska ha masker på ett sätt som följer regelboken"

Är det statsepidemiologens ansvar att fatta de ekonomiska besluten?

Det gör väl regeringen och riksdag.

Sverige är enda landet i världen som inte har råd med munskydd alltså.

Och ändå består största delen av landet av skog man gör papper av.

Fantastiskt.

Han har abdikerat?

Andra länders ledare syns i TV.

Och vi tillhör de länder där man betalar mest i skatt.

Det ger dåliga vibbar när Tegnell pratar ekonomi. Det ska inte en statsepidemiolog göra.
Citera
2020-08-14, 11:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Spanien: "Vi är i ett kritiskt läge"

Situationen i Spanien idag är mycket allvarlig, likande som den var i Mars och April.

Varför sätter vi inte resenärer som varit i Spanien i karantän?

#AVGÅ TEGNELL

'We're at a critical moment': Spain sees coronavirus cases surge again
Därför att Tegnell och FHM vill öka smittspridningen i Sverige. De tycker den är lite för låg nu. R0 = 1 vill de ha.
Senast redigerad av Madagascar 2020-08-14 kl. 11:26.
Citera
2020-08-14, 11:26
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig, deras luddiga uttalanden sprider bara ännu mer okunskap och gemene man ( kvinna ) vet inte vad de ska tro på. Det är absolut av största vikt i ett läge som detta att man är tydlig och informerar om vad som gäller.

Folk slutar bry sig eftersom det är så rörigt, de flesta läser ju inte studier, nyheter i världen och annan information utan nöjer sig med det lilla de får från nyheterna på tv, om de nu öht tittar på nyheter.

Tydlig och genomarbetad information utgör grunden för kommunikation. Det förenklar och leder till att sändaren och den avsedda mottagaren kan upprätta kontakt och inleda en dialog/samtal (kommunikation) om budskapet. Anders Tegnel har medvetet vilselett och ljugit. Det ingår i själva strategin.
Citera
2020-08-14, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har funderat över det ryska vaccinet och kritiken emot det i svenska medier. Naturligtvis är det helt ansvarslöst att släppa ett vaccin utan att ha testat det även om det nu verkar som en tidningsanka och att vaccinet ska gå igenom fas III. Hursomhelst så skulle ett sådant tilltag att försöka nå flockimmunitet vara helt emot alla etiska och moraliska regler, eller hur?

Just då kom jag på att det faktiskt är så vi gör i Sverige. Vi försöker att uppnå flockimmunitet med högst tvivelaktiga metoder där vi offrar gamla och dem i riskgrupper.

Var är kritiken i våra tidningar?

Ja, så är det. Skillnaden mot ett vaccin som inte är helt säkert är att man väljer själv om man ska ta sprutan. I Sverige är man tvingad att delta i experimentet.
Citera
2020-08-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Spanien: "Vi är i ett kritiskt läge"

Situationen i Spanien idag är mycket allvarlig, likande som den var i Mars och April.

Varför sätter vi inte resenärer som varit i Spanien i karantän?

#AVGÅ TEGNELL

'We're at a critical moment': Spain sees coronavirus cases surge again

Nej, "Just nu skulle jag inte våga beskriva det här alls som något som vi upplevde i mars och april," står det.

"“Right now, I wouldn’t dare to describe this at all as something like what we experienced in March and April,”"
Citera
2020-08-14, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Därför att Tegnell och FHM vill öka smittspridningen i Sverige. De tycker den är lite för låg nu. R0 = 1 vill de ha.

Ja, efter de där mailen, VET vi ju att det är exakt så de tänker. Och de gamla och sköra offras.
Citera
2020-08-14, 11:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej, "Just nu skulle jag inte våga beskriva det här alls som något som vi upplevde i mars och april," står det.

"“Right now, I wouldn’t dare to describe this at all as something like what we experienced in March and April,”"

Ok, då missuppfattade jag
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-08-14 kl. 11:33.
Citera
2020-08-14, 11:34
Medlem
Citat:

Ja så är det förstås. Av samma anledning så vill Tegnell inte rekommendera masker.

För tillfället har vi en "lagom" smittspridning i samhället, mest bland yngre.

Problemet är att det kan eskalera rätt snabbt när hösten kommer, rörligheten ökar och man fortsatt har många aktiva fall i samhället.

Flockimmunitets-strategin är en balansgång på slak lina.

Vi såg hur man tappade kontrollen i Mars med Italien resenärerna. Finns inget som säger att det inte händer igen, i någon annan region än Sthlm, vi testar visserligen fler nu, men fortfarande för få.
Citera
2020-08-14, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och vi tillhör de länder där man betalar mest i skatt.

Det ger dåliga vibbar när Tegnell pratar ekonomi. Det ska inte en statsepidemiolog göra.
När man bedriver hälsoarbete har man även att ta hänsyn till Kostnadseffektivitetsprincipen, att det när man vidtar åtgärder det bör finnas en rimlig relation mellan kostnader och effekter på hälsa och livskvalite.

Så nä, en statsepidemiolog torde inte bara kunna föreslå åtgärder utan att bry sig om vad de kostar.
Citera
2020-08-14, 11:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Tegnell raderar alltså sina mejl.

Det får mig att tänka på landshövding Marjasin som använde sax för frisera sina kvitton :-)
Herre gud, honom hade jag glömt! Vilken snubbe😂

Att Tegnell raderar mail känns ju inte helt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in