2020-08-14, 09:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hur får du det där till "fem kvarter"? Det är närmare trettio kvarter.

Försök att hitta trettio sammanhängande kvarter var som helst i London med en högre befolkningstäthet än 31,800 inv/km2, som Östra Sankt Göran.

Sen kan vi börja diskutera huruvida det ens är rättvist att jämföra "de trettio mest tätbebyggda kvarteren" mellan två städer med så olika storlek som London och Stockholm? Det hade kanske varit mer rättvist att jämföra "de trettio mest tätbebyggda kvarteren i Stockholm" med "de tvåhundra mest tätbebyggda kvarteren i London", eftersom London är en så mycket större stad.

Jag tippar att vi inte ens behöver ta den diskussionen, eftersom jag inte sett dig presentera ett enda område i London som kan matcha Östra Sankt Göran ens i absoluta tal.
Måste faktiskt kommentera denna lögn också.
Befolkningstätheten i Östra Sankt Göran är 29,057 personer per km2 och inget annat. Då räknar jag på de senaste befolkningssiffrorna på 16,853 personer.

Vad DU gjorde, var som vanligt att frisera siffrorna lite och räknande inte den lilla del vatten som ingår i det område som kallas Östra Sankt Göran. Tyvärr tillhör vatten den yta där människor kan spendera tid, ha sin båt, fiska eller vad det nu är, och därför räknas det i en yta som är tillgänglig för de som befolkar området. I det här fallet är det området som utgörs av Karlbergs Marina. Och det valde du helt godtyckligt att ta bort ur beräkningen. Ynkliga ynkliga stackars jävla människa, vilken tragisk figur du är...

En alldeles patetisk frisering av siffrorna. Vad det nu skulle tjäna till kan man fråga sig då London är mer tätbefolkat än Stockholm oavsett om man jämför Greater London mot Stor-Stockholm eller Inner London mot Stockholms innerstad.

Herregud så patetiskt att ljuga om en så enkel sak. Och allt detta för att du inte vill erkänna att du har fel? Lögnar-aw....skärp dig.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-14 kl. 09:14.
Citera
2020-08-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
I London är befolkningstätheten 5,701 personer per km2
I Stockholm är befolkningstätheten 4,800 personer per km2

Bara en idiot (eller lögnar-aw) skulle således få för sig att hävda att Stockholm är lika tätbefolkat som London, i synnerhet när det tar 10 sekunder att googla fram statstik som enkelt svarar på frågan.

I Stockholms innerstad (47,51 km2) är befolkningstätheten 7,224 personer per km2
I Inner London (319,3 km2) är befolkningstätheten 11,621 personer per km2
Att påstå att människor i Londons tätort (5,701 inv/km2) bor trängre än människor i Stockholms tätort (4,800 inv/km2) visar bara på hur du är en formelsamlingnisse, som använder siffror och begrepp på face value utan att förstå dess underliggande innebörd.

En tätort är en helt godtycklig avgränsning, som varje stad gör själv, baserat på... gissa vad? Befolkningstäthet. Att Stockholms tätort har en något lägre befolkningstäthet än Londons tätort är enbart för att Stockholm är mer frikostiga med att inkludera glesbebygda områden i sin så kallade "tätort".

Stockholm drar gränsen för "tätorten" där avståndet mellan bebyggelse är mer än 200 meter. Det är en mycket mer frikostig avgränsning än vad London gör, som gör att Stockholms "tätort" täcker en 55% större area och en 6.5% större population än Londons "tätort" gör (befolkningsjusterat UK/Sverige) .

Eftersom Stockholms inre delar bevisligen är mycket tätare än London, så skulle det räcka med att Stockholms tätort ändrade sin frikostiga avgränsning till kanske 197 meter, och skalade av de 6.5% mest glesbodda invånarna, så skulle Stockholms "tätort" få precis samma densitet som Londons "tätort".

Du kan inte jämföra "Inner London" med det område som officiellt går under namnet "innerstan", eftersom "officiella innerstan" inkluderar närförorterna, och sträcker sig från Rinkeby till Skarpnäck, och omfattar stora grönområden. Alla människor som bor i Stockholm förknippar innerstan med "Staden innanför tullarna", och där är befolkningstätheten avsevärt högre än i "Inner London".

Citat:
Det här är ett par grova lögner från en uppenbar mytoman och forum-haverist som helt enkelt inte klarar av att erkänna att han har fel.

Innan jag reder ut detta vill jag påpeka två saker:
1. Jag kommer INTE från UK.
2. Jag har aldrig påstått eller "insisterat på att Sverige delvis förskonats från corona p.g.a. låg befolkningstäthet".

Djupt tragiskt att lögnar-aw inte klarar av att erkänna en sådan enkel sak som denna. Saken är enkel att sammanfatta:
1. UK är mer tätbefolkat än Sverige
2. London är mer tätbefolkat än Stockholm
3. Om man väljer att endast räkna stadskärnan i London (det som kallas Inner London), så är London mer tätbefolkat än motsvarigheten i Stockholm (innerstaden).

Som jag tidigare påpekat kan man fortsätta att borra sig ned på mindre och mindre yta för att försöka hitta en plats där befolkningstätheten är större än motsvarigheten på andra planhalvan. Men det är ju så löjligt att vem som helst bara småler åt dylika försök.

I UK är befolkningstätheten 275 personer per km2
I Sverige är befolkningstätheten 25 personer per km2

Bara en idiot (eller lögnar-aw) skulle få för sig att hävda att Sverige är lika tätbefolkat som UK. Och om han försöker hävda att han inte skrivit det så har ni det här:
Du måste förstå att ett lands "befolkningstäthet" slutade vara ett mått på hur "tätt människor bor" lagom till urbaniseringen. För hundra år sen var det kanske bara ditt älskade UK som var urbaniserat, men din postkoloniala syn om omvärlden stämmer inte längre för fem öre.

Stockholmare och Göteborgare får inte ett större avstånd till grannarna bara för att Sverige råkar definieras som ett område som även omfattar 408.000 km2 obefolkad skog. Då kan man lika gärna räkna in Brittiska Antarktis i UK.

Frågeställningen för tråden handlar inte om ett lands geografi, utan om huruvida det är trängsel mellan människor, dvs. om britter har fler sociala kontakter än svenskar. Du hävdar att så är fallet, på grund av demografiska skillnader som befolkningstäthet. Jag motsätter mig att så är fallet. Om britter har fler sociala kontakter än svenskar, så är sannolikare för att halva landet går till puben och krökar efter jobbet, inte för att ni bor nära varandra.
Citera
2020-08-14, 09:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Sen kan vi börja diskutera huruvida det ens är rättvist att jämföra "de trettio mest tätbebyggda kvarteren" mellan två städer med så olika storlek som London och Stockholm? Det hade kanske varit mer rättvist att jämföra "de trettio mest tätbebyggda kvarteren i Stockholm" med "de tvåhundra mest tätbebyggda kvarteren i London", eftersom London är en så mycket större stad.
Trots att saken redan är avgjord - London ÄR mer tätbefolkat än Stockholm - skall jag gå dig till mötes bara för att visa hur fel du har på den nivån också.

Det trettio (trettio) mest tätbebyggda Stadsdelsområdena i Stockholm har tillsammans drygt 300,000 invånare som bor på 22.96 km2. Det ger en befolkningstäthet på 13,137 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Stadsdelsområden är 0.77 km2.

Londons tvåhundra (200) mest tätbebyggda Wards har tillsammans drygt 3 miljoner invånare som bor på 210.9 km2. Det ger en befolkningstäthet på 14,593 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Wards är 1.1 km2.

Notera att det var DU som ville mäta på detta sättet. Och du hade fel IGEN.

Hur vill du mäta nu för att slippa erkänna att du har fel?
Citera
2020-08-14, 10:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Eftersom Stockholms inre delar bevisligen är mycket tätare än London, så skulle det räcka med att Stockholms tätort ändrade sin frikostiga avgränsning till kanske 197 meter, och skalade av de 6.5% mest glesbodda invånarna, så skulle Stockholms "tätort" få precis samma densitet som Londons "tätort".

Är du dum i huvudet? Jag har just givit dig svart på vitt och du vägrar erkänna att du har fel. Har du fett i hjärnan eller knarkar du?

Citat:
Du kan inte jämföra "Inner London" med det område som officiellt går under namnet "innerstan", eftersom "officiella innerstan" inkluderar närförorterna, och sträcker sig från Rinkeby till Skarpnäck, och omfattar stora grönområden. Alla människor som bor i Stockholm förknippar innerstan med "Staden innanför tullarna", och där är befolkningstätheten avsevärt högre än i "Inner London".

Här är de Stadsdelsområden som jag använde för att beräkna Stockholms befolkningstäthet.

Kod:
Roslagstull
Östra S:t Göran
Östra Matteus
Södra Station
Östra Katarina*
Norra Adolf Fredrik
Mariatorget
Mellersta Högalid
Hedvig Eleonora
Gustav Vasa
Västra Matteus
Södra Johannes
Södra Sofia
Västra Katarina
Norra Johannes
Norra Högalid
Stureplan-Lärkstaden10
Södra Hammarbyhamnen
Oscars k:a
Stadshagen
Kungsholm
Södra Adolf Fredrik
Lilla Essingen
Kristineberg
Norra Sofia
Fredhäll
Södra Högalid
Marieberg
Storkyrkan
Stora Essingen
Gärdet
Reimersholme-Långholmen
Tekniska Högskolan
Hjorthagen-Värtahamnen
Klara
Universitetet
Jakob
Djurgården

Som du ser är varken Rinkeby eller Skarpnäck med i den listan.

I Stockholms innerstad (47,51 km2) är befolkningstätheten 7,224 personer per km2

Vad är det du har för problem. Är du helt dum i huvudet?
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-14 kl. 10:07.
Citera
2020-08-14, 10:12
Medlem
Citat:
Måste faktiskt kommentera denna lögn också.
Befolkningstätheten i Östra Sankt Göran är 29,057 personer per km2 och inget annat. Då räknar jag på de senaste befolkningssiffrorna på 16,853 personer.

Vad DU gjorde, var som vanligt att frisera siffrorna lite och räknande inte den lilla del vatten som ingår i det område som kallas Östra Sankt Göran. Tyvärr tillhör vatten den yta där människor kan spendera tid, ha sin båt, fiska eller vad det nu är, och därför räknas det i en yta som är tillgänglig för de som befolkar området. I det här fallet är det området som utgörs av Karlbergs Marina. Och det valde du helt godtyckligt att ta bort ur beräkningen. Ynkliga ynkliga stackars jävla människa, vilken tragisk figur du är...

En alldeles patetisk frisering av siffrorna. Vad det nu skulle tjäna till kan man fråga sig då London är mer tätbefolkat än Stockholm oavsett om man jämför Greater London mot Stor-Stockholm eller Inner London mot Stockholms innerstad.

Herregud så patetiskt att ljuga om en så enkel sak. Och allt detta för att du inte vill erkänna att du har fel? Lögnar-aw....skärp dig.
Sankt Görans Befolkningsdensitet är 31,798 inv/km2.

Nej, vattenområde räknas givetvis inte när man är intresserad av "trångboddhet". Prova att bosätta dig på en sten i Östersjön så kan vi se hur rymligt det känns.

"Spendera tid, ha båt, fiska". Tror du Östra Sankt Göran är nån jävla fiskeby, där invånarna tar båten och trollar gös i Klarastrandsleden efter jobbet?
Citera
2020-08-14, 10:34
Medlem
Citat:
Är du dum i huvudet? Jag har just givit dig svart på vitt och du vägrar erkänna att du har fel. Har du fett i hjärnan eller knarkar du?

Här är de Stadsdelsområden som jag använde för att beräkna Stockholms befolkningstäthet.

Kod:
Roslagstull
Östra S:t Göran
Östra Matteus
Södra Station
Östra Katarina*
Norra Adolf Fredrik
Mariatorget
Mellersta Högalid
Hedvig Eleonora
Gustav Vasa
Västra Matteus
Södra Johannes
Södra Sofia
Västra Katarina
Norra Johannes
Norra Högalid
Stureplan-Lärkstaden10
Södra Hammarbyhamnen
Oscars k:a
Stadshagen
Kungsholm
Södra Adolf Fredrik
Lilla Essingen
Kristineberg
Norra Sofia
Fredhäll
Södra Högalid
Marieberg
Storkyrkan
Stora Essingen
Gärdet
Reimersholme-Långholmen
Tekniska Högskolan
Hjorthagen-Värtahamnen
Klara
Universitetet
Jakob
Djurgården

Som du ser är varken Rinkeby eller Skarpnäck med i den listan.

Vad är det du har för problem. Är du helt dum i huvudet?
Okej, men ditt resultat är 1) För att du räknar fel, och 2) för att du räknar med Djurgårdsstaden/Djurgården.

Till att börja med var befolkningstätheten i din valda region 8,300 inv/km2 redan 2007 (83 per hektar, står i länken nedan):

https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_City_Centre

Och befolkningen hade ökat med 18% år 2018 (349,000 vs. 296,000), så den aktuella siffran är 9,800 inv/km2.

Sen så omfattar Östermalms "stadsdelsområde" ett gigantiskt glesbefolkat område i nordväst. Prova att utesluta Djurgården, Gärdet, Hjorthagen-Värtahamnen, Tekniska Högskolan och Universitetet. Det är ett sammanhängande glesbefolkat område som utgör nästan 40% av den yta du räknat på.

Gör det så hamnar du på en siffra väl över 15,000 inv/km2, som är representativt för Staden innanför tullarna.
Citera
2020-08-14, 10:37
Medlem
Citat:
Trots att saken redan är avgjord - London ÄR mer tätbefolkat än Stockholm - skall jag gå dig till mötes bara för att visa hur fel du har på den nivån också.

Det trettio (trettio) mest tätbebyggda Stadsdelsområdena i Stockholm har tillsammans drygt 300,000 invånare som bor på 22.96 km2. Det ger en befolkningstäthet på 13,137 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Stadsdelsområden är 0.77 km2.

Londons tvåhundra (200) mest tätbebyggda Wards har tillsammans drygt 3 miljoner invånare som bor på 210.9 km2. Det ger en befolkningstäthet på 14,593 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Wards är 1.1 km2.

Notera att det var DU som ville mäta på detta sättet. Och du hade fel IGEN.

Hur vill du mäta nu för att slippa erkänna att du har fel?
Hur får du ihop trettio Stadsdelsområden i Stockholm? Det finns bara tretton stycken:

https://vaxer.stockholm/omraden/
Citera
2020-08-14, 10:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
kallade "tätort".

Stockholm drar gränsen för "tätorten" där avståndet mellan bebyggelse är mer än 200 meter. Det är en mycket mer frikostig avgränsning än vad London gör, som gör att Stockholms "tätort" täcker en 55% större area och en 6.5% större population än Londons "tätort" gör (befolkningsjusterat UK/Sverige) .

När man läser sådant här nonsens undrar man om lögnar-aw är riktigt frisk i huvudet. Jag tror faktiskt inte att han är det, det har han visat i andra trådar också där han agerar precis lika verklighetsfrånvänt.

Jag har just bevisat att Stockholms inre delar inte ÄR lika befolkningstätt som London (och då räknar jag ändå till en enorm fördel för Stockholm eftersom jag för London räknar med en yta (210 km2) som STÖRRE än hela Stockholms Stad (188 km2) och sträcker sig från Kista i Norr till Skärholmen och Tyresö i söder. Och för STockholm räknar jag bara innanför tullarna. Och ÄNDÅ är London mer tätbefolkat.

Hur i HELVETE tänker man som lögnar-aw när man FORTFARANDE inte klarar av att erkänna att man har fel. Karl'n är det värsta intellektuella avskrädet jag någonsin stött på. Helt verklighetsfrånvänd och dum i huvudet.
Citera
2020-08-14, 10:39
Medlem
Citat:
Stockholm ÄR inte lika tätbebyggt som London. Du har fel. Fatta!

Ynkliga ynkliga stackars jävla människa, vilken tragisk figur du är...
London är inte mer tätbebyggt än Stockholm. Det är bara en större stad.

Precis som Los Angeles inte är mer tätbebyggt än London. Det är bara en större stad.
Citera
2020-08-14, 10:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
London är inte mer tätbebyggt än Stockholm. Det är bara en större stad.

Precis som Los Angeles inte är mer tätbebyggt än London. Det är bara en större stad.
Korrekt, London är mer TÄTBEFOLKAT än Stockholm.
Citera
2020-08-14, 10:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Okej, men ditt resultat är 1) För att du räknar fel, och 2) för att du räknar med Djurgårdsstaden/Djurgården.

Till att börja med var befolkningstätheten i din valda region 8,300 inv/km2 redan 2007 (83 per hektar, står i länken nedan):

https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_City_Centre

Och befolkningen hade ökat med 18% år 2018 (349,000 vs. 296,000), så den aktuella siffran är 9,800 inv/km2.

Sen så omfattar Östermalms "stadsdelsområde" ett gigantiskt glesbefolkat område i nordväst. Prova att utesluta Djurgården, Gärdet, Hjorthagen-Värtahamnen, Tekniska Högskolan och Universitetet. Det är ett sammanhängande glesbefolkat område som utgör nästan 40% av den yta du räknat på.

Gör det så hamnar du på en siffra väl över 15,000 inv/km2, som är representativt för Staden innanför tullarna.
Men din dumma jävla fåntratt, nu skall du sitta och plocka bort delar för att du skall slippa erkänna att du har fel? Haha, ditt lilla intellektuella avskräde.

Du menar att man kan plocka bort Hyde Park, Regents Park, Battersea Park och ett dussin ytterligare från London's siffor? Hyde Park är bara marginellt mindre än hela Kungsholmen...

Du är ett patetiskt fån, vet du det. En idiot av sällan skådat slag.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-14 kl. 10:52.
Citera
2020-08-14, 10:50
Medlem
Citat:
När man läser sådant här nonsens undrar man om lögnar-aw är riktigt frisk i huvudet. Jag tror faktiskt inte att han är det, det har han visat i andra trådar också där han agerar precis lika verklighetsfrånvänt.

Jag har just bevisat att Stockholms inre delar inte ÄR lika befolkningstätt som London (och då räknar jag ändå till en enorm fördel för Stockholm eftersom jag för London räknar med en yta (210 km2) som STÖRRE än hela Stockholms Stad (188 km2) och sträcker sig från Kista i Norr till Skärholmen och Tyresö i söder. Och för STockholm räknar jag bara innanför tullarna. Och ÄNDÅ är London mer tätbefolkat.

Hur i HELVETE tänker man som lögnar-aw när man FORTFARANDE inte klarar av att erkänna att man har fel. Karl'n är det värsta intellektuella avskrädet jag någonsin stött på. Helt verklighetsfrånvänd och dum i huvudet.
Det är precis det här som är poängen.

Stockholms befolkning är mycket mer koncentrerad till kärnan. Innanför tullarna har man facto en större befolkningsdensitet än Londons tätaste delar. Men Stockholms densitet tunnas ut mycket mer än Londons, när man kommer allt längre ut från kärnan, eftersom Sverige är mer glesbefolkat än UK utanför städerna.

Så om man successivt väljer ett allt större område (som du gör) så kommer man förr eller senare komma till en punkt där London får en högre densitet på pappret än Stockholm.

Men hur tätt det är mellan det fåtal som bor på Djurgården, det har ingen betydelse för trängseln på Södermalm.

Att det är på det här sättet är ganska givet, eftersom 87% av de som bor i London inte har någon över sig eller under sig. Man bor i radhus, parhus och townhouses. I Stockholms innerstad (innanför tullarna) har nästan alla minst fyra grannar i vertikalled. Då blir det mer tätbefolkat, jämfört med att bo i radhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in