Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
I London är befolkningstätheten 5,701 personer per km2
I Stockholm är befolkningstätheten 4,800 personer per km2
Bara en idiot (eller lögnar-aw) skulle således få för sig att hävda att Stockholm är lika tätbefolkat som London, i synnerhet när det tar 10 sekunder att googla fram statstik som enkelt svarar på frågan.
I Stockholms innerstad (47,51 km2) är befolkningstätheten 7,224 personer per km2
I Inner London (319,3 km2) är befolkningstätheten 11,621 personer per km2
Att påstå att människor i Londons
tätort (5,701 inv/km2) bor trängre än människor i Stockholms
tätort (4,800 inv/km2) visar bara på hur du är en formelsamlingnisse, som använder siffror och begrepp på face value utan att förstå dess underliggande innebörd.
En
tätort är en helt godtycklig avgränsning, som varje stad gör själv, baserat på... gissa vad? Befolkningstäthet. Att Stockholms
tätort har en något
lägre befolkningstäthet än Londons
tätort är enbart för att Stockholm är mer frikostiga med att inkludera glesbebygda områden i sin så kallade "tätort".
Stockholm drar gränsen för "tätorten" där avståndet mellan bebyggelse är mer än 200 meter. Det är en mycket mer frikostig avgränsning än vad London gör, som gör att Stockholms "tätort" täcker en 55% större area och en 6.5% större population än Londons "tätort" gör (befolkningsjusterat UK/Sverige) .
Eftersom Stockholms inre delar bevisligen är
mycket tätare än London, så skulle det räcka med att Stockholms tätort ändrade sin frikostiga avgränsning till kanske 197 meter, och skalade av de 6.5% mest glesbodda invånarna, så skulle Stockholms "tätort" få precis samma densitet som Londons "tätort".
Du kan inte jämföra "Inner London" med det område som
officiellt går under namnet "innerstan", eftersom "officiella innerstan" inkluderar närförorterna, och sträcker sig från Rinkeby till Skarpnäck, och omfattar stora grönområden. Alla människor som bor i Stockholm förknippar innerstan med "Staden innanför tullarna", och där är befolkningstätheten avsevärt högre än i "Inner London".
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det här är ett par grova lögner från en uppenbar mytoman och forum-haverist som helt enkelt inte klarar av att erkänna att han har fel.
Innan jag reder ut detta vill jag påpeka två saker:
1. Jag kommer INTE från UK.
2. Jag har aldrig påstått eller "insisterat på att Sverige delvis förskonats från corona p.g.a. låg befolkningstäthet".
Djupt tragiskt att lögnar-aw inte klarar av att erkänna en sådan enkel sak som denna. Saken är enkel att sammanfatta:
1. UK är mer tätbefolkat än Sverige
2. London är mer tätbefolkat än Stockholm
3. Om man väljer att endast räkna stadskärnan i London (det som kallas Inner London), så är London mer tätbefolkat än motsvarigheten i Stockholm (innerstaden).
Som jag tidigare påpekat kan man fortsätta att borra sig ned på mindre och mindre yta för att försöka hitta en plats där befolkningstätheten är större än motsvarigheten på andra planhalvan. Men det är ju så löjligt att vem som helst bara småler åt dylika försök.
I UK är befolkningstätheten 275 personer per km2
I Sverige är befolkningstätheten 25 personer per km2
Bara en idiot (eller lögnar-aw) skulle få för sig att hävda att Sverige är lika tätbefolkat som UK. Och om han försöker hävda att han inte skrivit det så har ni det här:
Du måste förstå att ett lands "befolkningstäthet" slutade vara ett mått på hur "tätt människor bor" lagom till urbaniseringen. För hundra år sen var det kanske bara ditt älskade UK som var urbaniserat, men din postkoloniala syn om omvärlden stämmer inte längre för fem öre.
Stockholmare och Göteborgare får inte ett större avstånd till grannarna bara för att Sverige råkar definieras som ett område som även omfattar 408.000 km2 obefolkad skog. Då kan man lika gärna räkna in Brittiska Antarktis i UK.
Frågeställningen för tråden handlar inte om ett lands geografi, utan om huruvida det är trängsel mellan människor, dvs. om britter har
fler sociala kontakter än svenskar. Du hävdar att så är fallet, på grund av demografiska skillnader som befolkningstäthet. Jag motsätter mig att så är fallet. Om britter har fler sociala kontakter än svenskar, så är sannolikare för att halva landet går till puben och krökar efter jobbet, inte för att ni bor nära varandra.