2020-08-14, 09:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jomen tjenare!

Tegnell har egna regler han avgör själv inte lagar och regler.

"Statsepidemiologen Anders Tegnell och generaldirektören Johan Carlson har båda pratat om transparens.

Men när Aftonbladet begär ut Tegnells mejl har han raderat ett flertal – från myndigheter, tunga experter och Folkhälsomyndighetens expertrådgivare Johan Giesecke.

– Jag raderar väldigt mycket mejl överhuvudtaget som jag inte bedömer är relevanta på ett sätt som behöver diarieföras, säger Anders Tegnell till Aftonbladet."

Tegnell raderade coronamejl från myndigheter och experter
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4EQ4/tegnell-raderade-coronamejl-fran-myndigheter-och-experter
Tegnell raderar alltså sina mejl.

Det får mig att tänka på landshövding Marjasin som använde sax för frisera sina kvitton :-)
Citera
2020-08-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det får mig att tänka på landshövding Marjasin som använde sax för frisera sina kvitton :-)
Som sagt Tegnell är galen
Och det kan väl inte vara lagligt nej?
Citat:
”Kan vara tjänstefel och lagbrott – beror på innehållet”
Citera
2020-08-14, 09:13
Medlem
Meeis avatar
Citat:

Fast det är väl absolut inte samma sak? Är mängder med folk på mitt jobb som också raderar alla sina mail hela tiden och är det något som är superviktigt så arkiverar dom.

Så förstår inte vad det är hade varit för konstigt om han hade rensat lite i sin mailkorg ibland.
Citera
2020-08-14, 09:16
Medlem
gloffgloffs avatar
I dag, fredag den 14 augusti, kl. 09.30 håller utbildningsminister Anna Ekström en pressträff om reviderade kurs- och ämnesplaner.
Citera
2020-08-14, 09:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Fast det är väl absolut inte samma sak? Är mängder med folk på mitt jobb som också raderar alla sina mail hela tiden och är det något som är superviktigt så arkiverar dom.

Så förstår inte vad det är hade varit för konstigt om han hade rensat lite i sin mailkorg ibland.
Jobbar du på en myndighet? (Där finns lagkrav på vad som får och inte får raderas.)

Och är du säker på att även om du raderar att det inte finns kvar i någon backup eller arkivering som görs centralt på din arbetsplats?
Citera
2020-08-14, 09:17
Medlem
arbetets avatar
Hoppas att någon flink journalist läser detta.

Om man nu vill se mejlen som utväxlades mellan FHM i Sverige och FHI i Norge kan man gå via de norska myndigheterna. Offentlighetsprincipen råder i Norge med och det borde gå att få ut korrespondensen den vägen.
Citera
2020-08-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Som sagt Tegnell är galen
Och det kan väl inte vara lagligt nej?

Det är inte olagligt att radera mail.

För övrigt så lagras ALLA mail i en databas som skickas mellan och från myndigheter, dessa går lätt att återskapa.
Citera
2020-08-14, 09:18
Medlem
Största argumentet mot nedstängning vara ju ekonomin och nu visar det sig alltså att Sveriges bnp/ekonomi rasat mer än andra länder.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=178
Citera
2020-08-14, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tegnell säger under intervjun på SVT att det handlar om jätte mycket pengar att införa skyddsmask.
Vilket jävla röra ! Han är både statsepidemiolog och ansvarig för statens budget på en och samma gång.
Vem fan har tilldelat honom alla de här rollerna?!

https://www.svtplay.se/video/27178481/aktuellt/aktuellt-13-aug-21-00-3
Jag tror inte han utgår från statens budget utan han har även att förhålla sig till iKostnadseffektivitetsprincipen, som säger att »vid val mellan olika verksamhetsområden eller åtgärder bör en rimlig relation mellan kostnader och effekt mätt i förbättrad hälsa och höjd livskvalitet eftersträvas«.

Det finns alltså flera principer att förhålla sig till i folkhälsoarbete och jag antar att här är kostnadseffektiviteten oklar.
Citera
2020-08-14, 09:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det är inte olagligt att radera mail.

För övrigt så lagras ALLA mail i en databas som skickas mellan och från myndigheter, dessa går lätt att återskapa.
Då borde ju AB kunna få tag på de mejl som raderats av Tegnell!?
Citera
2020-08-14, 09:23
Medlem
Citat:
Då borde ju AB kunna få tag på de mejl som raderats av Tegnell!?

Det går att begära ut samtliga e-postmeddelande på plats hos myndigheten, raderade meddelande kan väl ta aningen längre då de ska återskapas. Det är som sagt fullt möjligt.

Vissa delar av ett mail kan ju vara sekretessbelagt pga innehållet.
Senast redigerad av karlenn 2020-08-14 kl. 09:27.
Citera
2020-08-14, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Är det inte helt enkelt bara för att regeringen vill ha ryggen fri?
Om (när) opinionen vänder kan de kasta Tegnell och FHM under bussen och skylla allt på dem.

Känns onekligen så. Jag tror den dagen är ganska nära förestående. Socialdemokraterna har tappat i opinion senaste tiden. Märks också fler kritiska artiklar i Aftonbladet och framförallt Expressen. Den här mailsoppan som Expressen skriver om är klart besvärande. Inte inger den något förtroende i vart fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in