• 1
  • 2
2020-08-13, 08:12
Medlem
carltellin88s avatar
Om man har en liten verksamhet som i princip bara är till för att fakturera för frilandsjobb (inga större kostnader, lån eller likande), vad är då fördelen med att starta en EF eller ett AB? Tänker på allt från startkostnade, redovisning, moms, skatt, etc. Endast seriösa svar tack!
Citera
2020-08-13, 09:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Om man har en liten verksamhet som i princip bara är till för att fakturera för frilandsjobb (inga större kostnader, lån eller likande), vad är då fördelen med att starta en EF eller ett AB? Tänker på allt från startkostnade, redovisning, moms, skatt, etc. Endast seriösa svar tack!

Fördelarna med EF är främst att du inte behöver aktiekapital och en något lättare administration. Fördelarna med AB är främst att du kan spara vinstmedel i bolaget utan uttagsbeskattning (i EF beskattas hela vinsten, vilket kan vara rätt kasst särskilt om du har ett välbetalt jobb som huvudinkomst), men även (nästan) inget personligt ansvar.
Citera
2020-08-13, 13:27
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fördelarna med EF är främst att du inte behöver aktiekapital och en något lättare administration. Fördelarna med AB är främst att du kan spara vinstmedel i bolaget utan uttagsbeskattning (i EF beskattas hela vinsten, vilket kan vara rätt kasst särskilt om du har ett välbetalt jobb som huvudinkomst), men även (nästan) inget personligt ansvar.

OK tack för bra svar. I ett AB beskattas väl vinsten med 30%. Hur skiljer det sig i ett EF?
Citera
2020-08-13, 13:36
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
OK tack för bra svar. I ett AB beskattas väl vinsten med 30%. Hur skiljer det sig i ett EF?

I ett aktiebolag beskattas vinsten med en nuvarande bolagsskatt på 21.4%, i en enskild firma beskattas din vinst på din personliga inkomstdeklaration vilket kan betyda betydligt högre skatt beroende på hur hög vinsten är i din enskilda firma.
Citera
2020-08-13, 15:54
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softcore123
I ett aktiebolag beskattas vinsten med en nuvarande bolagsskatt på 21.4%, i en enskild firma beskattas din vinst på din personliga inkomstdeklaration vilket kan betyda betydligt högre skatt beroende på hur hög vinsten är i din enskilda firma.

OK, så säg att jag ett år fakturerar 1 million och inte har några omkostnader att tala om. Vad blir den reela skillnaden i hur mycket jag måste betala i vinstskatt? Hur funkar det med EF om man vill ta ut pengarna som lön? Tack på förhand. uppskattar svar.
Citera
2020-08-13, 16:56
Medlem
Citat:
OK, så säg att jag ett år fakturerar 1 million och inte har några omkostnader att tala om. Vad blir den reela skillnaden i hur mycket jag måste betala i vinstskatt? Hur funkar det med EF om man vill ta ut pengarna som lön? Tack på förhand. uppskattar svar.
I ett AB kan du ta det som lön, även ägaren är anställd, men det går även att ta ut medel som aktieutdelning. Lönedelen är som vilken anställning som helst, källskatt innehålls enligt tabell.

I ett EF beskattas resultatet, detta oberoende hur mycket som tagits ut från företaget.
Citera
2020-08-13, 19:16
Medlem
softcore123s avatar
Citat:

Som Nordiad skrev tidigare så kan du i ett AB ta ut både lön och aktieutdelning ifall du endast har intäkter på ca 1 miljon, däremot kommer det då alltså i en enskild firma beskattas av dig personligen vilket kommer innebära en hel del statlig inkomstskatt när du har en såpass hög inkomst, förutsatt att du inte har använt några bokslutsdispositioner i den enskilda firman.
Citera
2020-08-13, 19:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Med tanke på att aktiekapitalskravet är sänkt till låga 25K så bör du utan tvekan välja AB. Redan vid en årsinkomst av 500 000 kr skulle jag välja det. Finns många fördelar. Sen kör du förenklar bokslut. Använd en tjänst med en app så blir det billigt och enkelt att sköta redovisningen.
Citera
2020-08-14, 04:00
Medlem
carltellin88s avatar
OK tack för bra svar. Nu är det iof inte säkert att jag kommer upp i en million. Var bara ett exemple. Kan också bli bara 100k. Har annat jobb vid sidan av.
Citera
2020-08-14, 04:01
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Med tanke på att aktiekapitalskravet är sänkt till låga 25K så bör du utan tvekan välja AB. Redan vid en årsinkomst av 500 000 kr skulle jag välja det. Finns många fördelar. Sen kör du förenklar bokslut. Använd en tjänst med en app så blir det billigt och enkelt att sköta redovisningen.

Skulle du välja det vid en årsinkomst av 100 000 kr också?
Citera
2020-08-14, 04:03
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softcore123
Som Nordiad skrev tidigare så kan du i ett AB ta ut både lön och aktieutdelning ifall du endast har intäkter på ca 1 miljon, däremot kommer det då alltså i en enskild firma beskattas av dig personligen vilket kommer innebära en hel del statlig inkomstskatt när du har en såpass hög inkomst, förutsatt att du inte har använt några bokslutsdispositioner i den enskilda firman.

OK, så med ett EF så beskattas hela vinsten med samma procentsatts som min lön? Vad är det då för vits med att ha EF över huvud taget? Dra av kostnader och kunna fakturera antar jag? Momsen får man väl inte heller dra av?
Citera
2020-08-14, 11:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Skulle du välja det vid en årsinkomst av 100 000 kr också?

Ytterst tveksamt. Beror på verksamheten och vad ett AB tillför. Är det för små pengar kanske det inte är värt investeringen eller den tid det tar att starta och driva.

Hade jag drivit ett litet eget tjänsteföretag där man fakturerar en till några ggr/mån och där månadstotalen låg på max 10 000 kr, så hade jag hellre använt Frilans Finans.

AB har många fördelar när det kommer till att välja mellan lön, utdelning, skjuta upp utdelning, sparande och ägande av värdepapper och tillgångar. Men finns det inget kapital så får du inga av de fördelarna.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2020-08-14 kl. 11:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in