2020-08-13, 23:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tegnell säger under intervjun på SVT att det handlar om jätte mycket pengar att införa skyddsmask.
Vilket jävla röra ! Han är både statsepidemiolog och ansvarig för statens budget på en och samma gång.
Vem fan har tilldelat honom alla de här rollerna?!

https://www.svtplay.se/video/27178481/aktuellt/aktuellt-13-aug-21-00-3

Har inte råd med munskydd men har råd med utökat mediastöd på en halv miljard...

Mmmm. Gäller att värna om sina propagandakanaler...

Det viktigaste är att dom som överlever tycker rätt saker.

Jag kräks.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-13 kl. 23:56.
Citera
2020-08-13, 23:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
De här mailen som kommit upp till ytan. Tror ni att vi kommer få se fler? Korrespondens som följer utvecklingen över tid?

Jag kan inget om huruvida de är offentliga handlingar, har säkerhetsklassats etc men jag tänker att det måste finnas fler mail.

Oavsett vad man tycker om strategin, munskydd, lockdowns osv skulle åtminstone jag vilja läsa hur de kommunicerat under de månader som passerat.

Nu har de säkert infört hårda regler om vad som tas via mail kan jag tänka mig.

Det är klantigt! Jobbar man på myndighet är det bland det första man lär sig. Att alla ingående och utgående mail är offentlig handling och kan begäras ut. Något som uppenbarligen har skett. Jag trodde alla dessa mail var fake först, men uppenbarligen inte. Expressen har publicerat ett urval.
Citera
2020-08-13, 23:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Seriöst. Det här borde han åka på. Det är bland det mest anmärkningsvärda övertrampet i denna historia. Det är inte förbjudet att ha fel. Det är inte förbjudet ha åsikter. Det här däremot visar på att han har LJUGIT medvetet. FHM har gått ut med att barn inte smittar. Att barn inte driver smittan. Då är det förbaskat anmärkningsvärt att han i intern mailkommunikation anger att öppna skolor gör att vi når flockimmunitet snabbare. Föräldrar i riskgrupp har MEDVETET utsatts för livsfara.
I vilket annat land som helst hade Tegnell åkt på denna information. Borde vara så även i Sverige. Det är så grovt det här!

Håller med dig. Det ser verkligen inte bra ut.

Men...nu är det Sverige vi pratar om. Kommer inte hända ett skit.
Citera
2020-08-13, 23:57
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad vill du ha sagt med den länken? Du kan åtminstone försöka knyta ihop säcken istället för att klistra in en artikel som om du hade författat den. Det dör 150 000 pers om dagen i världen, kan du försöka vässa frågeställningen lite eller ska vi verkligen måla med den bredaste penseln som finns att köpa?
Jag ville ge dig möjligheten att tänka själv utifrån en intressant studie. Mycket just nu talar för att Fhms strategi kommer att vara hållbar.
Citera
2020-08-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det kan inte vara så att det är just restriktionerna på restauranger och biografer som gör att det är lite spridning där? Att FHM har satt regler för att de (jag är inte FHM) tycker att det är just dör det behövs?
Klart det är mindre spridning där nu än vad det skulle vara utan restriktioner. Frågan är om det skulle vara jämlikt med spridning i hemmet eller arbetsplatser, vilket Tegnell lyfter upp om och om igen för kunna handvifta bort nått som inte passar strategin.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Kollektivtrafiken har ju faktiskt en betydligt viktigare funktion i samhället. Utan den skulle vi ha direkt sämre sjukvård till exempel. Restauranger påverkar naturligtvis också sjukvården på sikt.
Visst, men då är det ju bara säga det då. Men istället bagatelliseras hela kollektivtrafiken.
Citera
2020-08-14, 00:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Håller med dig. Det ser verkligen inte bra ut.

Men...nu är det Sverige vi pratar om. Kommer inte hända ett skit.

Jag tycker det är ren och skär skandal ärligt talat. Undrar när media ska vakna. Hade detta skett i USA hade han åkt inom 24 timmar.
Citera
2020-08-14, 00:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
När man läser Emanuel Karlstens utmärkta granskning av Folkhälsomyndigheten och gången bakom Sveiges linje, så blir man ju lätt mörkrädd.

Den 19:e mars 2020 ställde Anders Tegnell följande fråga till Johan Giesecke via mail:

Visst måste det vara så att när immunitet stiger i befolkningen så minskar spridningen alltså R minskar
Det är ju inte så att när man uppnår flockimmunitet så stannar allt plötsligt
Kan man modellera hur smittspridningen avstannar?

Dessa enkla meningar visar att Anders Tegnell,Sveriges statsepidemiolog, har mindre kunskap om smittspridningens principer än gemene högskoleutbildad person i Sverige. Det är skrämmande. Ovastående är som att en snickare skulle fråga "Visst är det så att en hammare används för att slå in spik?".

Ja, Anders Tegnell, när immuniteten stiger så avtar spridningen gradvis (inte "plötsligt"). Detta kan enkelt modelleras och görs antagligen i varenda universitetsutbildning om smittsamma sjukdomar. Det är mycket enkelt att i Excel sätta upp en modell som visar hur smittspridningen avtar gradvis när immuniteten i gruppen ökar.

Det är fullständigt skrämmande att Anders Tegnell tillåts vara diktator över Sveriges strategi, med den obefintliga kunskap han verkar ha.
Citera
2020-08-14, 00:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Är inget fan av Wolfgang Hanssons krönikor, men denna tycker jag var träffsäker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGozgl/coronastrategin-framstar-som-alltmer-forvirrad

Anledningen är helt uppenbar. Den stavas pengar och symbolik. Man ger sig hellre på nöjesevenemang. Stänga kollektivtrafik, eller komma med restriktioner inom flyg och tåg låter sig inte göras. Då väljer man hellre ut ett antal problemområden som den dumma svensken kan identifiera sig med. Uteserveringar och badstränder.
Citera
2020-08-14, 00:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du har redan i munnen nedbrytande enzymer. I magen har du magsyror som dödar allt. Yta/virus/finger /öga är trams
Jag gissar att enzymer och syra inte tar kål på 100 % även om det tar kål på mycket. Man kan ju få magsjuka genom att äta något dåligt. Den smittvägen verkar dock vara av klart underordnad betydelse för covid19 om man ska tro experterna. Men ju bättre folk blir att hålla avstånd och undvika smittas via inhalerade aerosoler, desto större vikt får kanske andra smittvägar.
Citera
2020-08-14, 00:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Helvete vad Anders Tegnell såg pressad och nervös i Aktuellt idag. Mycket värre än vanligt. Man såg på intervjutjejen att hon fick ömmande moderskänslor för den stackars Tegnell.

Tegnell känner nog att det hela är på väg att rämna. Karlstens grävning, som får hela FHM att se ut som en skock byfånar. Och hur han än skriker om att smittan exploderar i Danmark, Norge och andra länder, så kommer de ju inte upp till mer än en bråkdel av Sveriges konstanta nivå.
Citera
2020-08-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har du sådan stor empati, att du tycker att vi ska införa lockdown vid varje influensa? Just nu dör det på sin höjd 20 personer per vecka i covid i Sverige, vilket innebär 1000 per år med motsvarande takt. Är ungefär vad det dör varje år i influensa, vissa år ännu fler.
Att det är nere på så låga nivåer som det är, och det knappt diskuteras om att höja gränsen på 50 personer förbryllar mig. Detta virus har sett sig så hårt på befolkning och beslutsfattare att varje dödsfall, t.om. varje fall ses som skrämmande. Om ambitionen måste vara 0 fall av detta så behöver många människor runtom i världen gå konkurs och bli utan mat på bordet innan vi ser slutet påp detta.

Grundskolor startar, folk kommer tilbaka från semestrarna, gymnasieelever ska tillbaka till skolan, trycket på kollektivtrafiken ökar, snart är det höst och då är vi mer inomhus.

Tycker du verkligen att det just nu vore perfekt tajming att dessutom ta bort gränsen på 50 personer?
Citera
2020-08-14, 00:16
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helvete vad Anders Tegnell såg pressad och nervös i Aktuellt idag. Mycket värre än vanligt. Man såg på intervjutjejen att hon fick ömmande moderskänslor för den stackars Tegnell.

Tegnell känner nog att det hela är på väg att rämna. Karlstens grävning, som får hela FHM att se ut som en skock byfånar. Och hur han än skriker om att smittan exploderar i Danmark, Norge och andra länder, så kommer de ju inte upp till mer än en bråkdel av Sveriges konstanta nivå.

Fick också det intrycket.

Fasaden håller på att rämna. Svenska motsvarigheten till fånen bagdad bob som fullt allvar hävdade att amerikanerna höll på att ge upp när man i själva verket kunde höra amerikanernas anfall närma sig i bakgrunden i livesändningen.

Tragikomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in