2020-08-13, 20:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fittstimmet var i alla fall roligt även om det var nedlåtande, men att "stuva undan de gamla" låter bara ättestupa. Många av oss har gamlingar som vi inte vill stuva undan. De hjälper sina barn med barnbarnen. Hämtar och lämnar och engagerar sig trots att de är över 70.

Tyckte själv att jag hade mycket glädje av föräldrarna som vuxen. Min äldsta kusin och hennes man äter frukost tillsammans med barnens familj via en samsungplatta. Gjorde det redan innan coronan var uppfunnen och sonfrun sa att det var väldigt hjälpsamt då de har två vilda killar och en liten tjej som inte fick någon uppmärksamhet alls då brorsorna la beslag på allt utrymme. Flickan pratar med farmor och farfar via samsungplattan vid frukostbordet.
Visst, de är ovärderliga i många situationer. I Italien ser man det som att det är en del av landets historia som har försvunnit (bokstavligen har gått i graven). Sen så ser samtidigt (främst) ungdomarna där (som här) sig som oövervinnliga - även om de om än har ett uppdämt behov av frihet, och covid verkar de ha glömt.

”Stuva undan” tycker jag även ger en bild av ”grabbighet” över gänget.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-08-13 kl. 20:12.
Citera
2020-08-13, 20:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nu använde de iofs det i ett mail mellan varandra. Jag skiter egentligen i hur de uttrycker sig internt men poängen med mitt inlägg var inte att recensera deras jargong utan att få svar på vad som är så konstigt med att stuva undan/hålla borta/stänga in/skydda de gamla.
Jargongen säger väldigt mycket!
Uttrycket de använder rimmar väldigt illa med det man gått ut med om att ”skydda de i riskgrupperna” och ”beklagandet” över om att man misslyckats att skydda dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Stuva undan de äldre är inget direkt negativt uttryck om man inte är en extremkänslig pk tomte, är du det?
Nej, jag är ingen ”pk-tomte”. Har du tomtar på loftet?
Väx upp!
Citera
2020-08-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst är det så, dock kunde man ju enkelt skydda sig mot att få HIV, det går inte likaenkrlt med covid-19.

Jag är nyfiken på vad som förändrades när HIV kom som vi idag ser som normalt?

Nu var HIV en dålig jämförelse när jag ser över inlägget.

Vi kan ta lunginflammation som ett exempel istället. Lunginflammation som är en droppsmitta ”dödar” cirka 4 miljoner människor per år, vilket är väldigt många människor. Hur många är rädd för att sätta sig på ett flygplan på grund av rädsla av få lunginflammation? Förmodligen ingen då vi har lärt oss att leva med det.

Om COVID-19 kommer försvinna helt låter jag vara osagt, men det är ju ganska sannolikt att vi kommer få leva med det i samhället bra många år framöver. Världen kan inte stå still.
Citera
2020-08-13, 20:09
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Precis. Det har växt fram en ny slags foliehattar; De som tror att den ekonomiska kollapsen är här och att vi alla kommer att svälta framöver.

Dags att sluta oroa sig.

Flertalet av dom har herrans långt yrkesliv bakom sig och har haft alla möjligheter att lägga upp en buffert under åren.

Istället har dom pissat bort pengarna på lyxkonsumtion som båtar och skit och nu sitter dom och ojjar sig på anonyma forum.

Löjeväckande.
Citera
2020-08-13, 20:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Vi kan ta lunginflammation som ett exempel istället. Lunginflammation som är en droppsmitta ”dödar” cirka 4 miljoner människor per år, vilket är väldigt många människor. Hur många är rädd för att sätta sig på ett flygplan på grund av rädsla av få lunginflammation? Förmodligen ingen då vi har lärt oss att leva med det.

Om COVID-19 kommer försvinna helt låter jag vara osagt, men det är ju ganska sannolikt att vi kommer få leva med det i samhället bra många år framöver. Världen kan inte stå still.
Lunginflammation är inte speciellt smittsamt.
Citera
2020-08-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Visst, de är ovärderliga i många situationer. I Italien ser man det som att det är en del av landets historia som har försvunnit. Sen så ser samtidigt (främst) ungdomarna där (som här) sig som oövervinnliga - även om de om än har ett uppdämt behov av frihet, och covid verkar de ha glömt.

”Stuva undan” tycker jag även ger en bild av ”grabbighet” över gänget.

Jag var också odödlig som ung. Folk blir dödliga då de bildar familj och då blir även den äldre generationen viktig. Det finns ingen instruktionsbok på livet men föräldrarna har genomgått samma saker och de flesta har vettiga föräldrar som man kan konsultera då man själv får barn. Så att stuva undan dem, nej, ta fram dem istället. Men de behöver inte åka buss och tåg. Eller taxi. Som tur är så kan många köra bil långt upp i åldrarna. Och idag är vi även digitaliserade så det går att umgås dagligen om man vill.
Citera
2020-08-13, 20:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

De flesta typer av lunginflammation är inte särskilt smittsamma och för oss i väst inget att oroa oss för då vi har bra vård och vaccin. Skillnaden med Covid är att det inte finns vaccin och att det är mer smittsamt.
Citera
2020-08-13, 20:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag var också odödlig som ung. Folk blir dödliga då de bildar familj och då blir även den äldre generationen viktig. Det finns ingen instruktionsbok på livet men föräldrarna har genomgått samma saker och de flesta har vettiga föräldrar som man kan konsultera då man själv får barn. Så att stuva undan dem, nej, ta fram dem istället. Men de behöver inte åka buss och tåg. Eller taxi. Som tur är så kan många köra bil långt upp i åldrarna. Och idag är vi även digitaliserade så det går att umgås dagligen om man vill.
En jäkla skillnad när man skaffar familj, nära till hands att man blir hönspappa ...
Citera
2020-08-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det är ju dom som redan hunnit "avla" som befinner sig i riskzonen.

Inte så smart tänkt där. Bäst att du steriliserar dig.
Då är man färdig med sitt uppdrag och kan dö.
Citera
2020-08-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tvärtom, alla virus gillar kall torr luft då det kan färdas friare. Virus hatar fukt då det binds till vattenmolekylerna och fallar till mark och dör. Etablerad fakta

Precis!
Hösten är kass för dessa virus, men januari-februari är mumma
Citera
2020-08-13, 20:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tvärtom, alla virus gillar kall torr luft då det kan färdas friare. Virus hatar fukt då det binds till vattenmolekylerna och fallar till mark och dör. Etablerad fakta
Då kanske ytor blir en viktigare smittväg i fuktig luft än i torr? Fukten skadar inte viruset utan gör att det snabbare och inom kortare radie ramlar ner på en yta.
Citera
2020-08-13, 20:23
Medlem
Covid har hittats i chicken wings. Tror ni att förr eller senare så kommer alla att få det om dom inte har fått det än???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in