2020-08-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är väl i alla fall en teori? Inte helt bekräftad. Vet inte vad antikroppstesterna visar. Var väl cirka 10% tidigare, men har inte sett några test grundade på OSU sedan senvåren. Hade varit intressant att se sådana idag, gärna från olika delar av Sverige.

Nja har man, eller har man haft, antikroppar har man aktiverat B-clellsystemet. Det bildas B-minnesceller som snabbt ser till att nya antikroppar bildas om samma smittämne kommer tillbaka in i kroppen.

Däremot kan inte antikroppar komma åt virus som redan tagit sig in i celler. För att man ska komma åt dessa virus krävs att man har T-celler.

Jag skulle inte kalla det en teori, det är mer grundläggande immunologi och det faktum att så många tillfrisknar skvallrar om att B- och T-cellsystemen aktiveras i kroppen vid infektion av SARS-CoV-2.

Sedan kan det vara så att vissa individer inte har ett helt intakt immunförsvar. Ett exempel är undernäring; Lider man av undernäring drabbas immunförsvaret ganska illa.
Citera
2020-08-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så du tycker att ett lättsinnigt och nonchalant uttryck som att ”stuva undan de gamla” är lämpligt att använda utav dem vars händer vi lagt våra liv i?

På sin tid blev det ramaskri när Stig Malm kallade bråkiga feminister för ”fittstimmet”. I mina öron låter ”stuva undan de gamla” värre, att det sen inte är fel sett ur vår identitetspolitiska värdegrund säger en hel del om vårt land.

Nu använde de iofs det i ett mail mellan varandra. Jag skiter egentligen i hur de uttrycker sig internt men poängen med mitt inlägg var inte att recensera deras jargong utan att få svar på vad som är så konstigt med att stuva undan/hålla borta/stänga in/skydda de gamla.
Citera
2020-08-13, 17:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Betydligt fler än 1 miljon har haft virusrt i Sverige, mer troligt så har 2-3 miljoner haft det. De flesta utan att veta om det.

Siffrorna både vad gäller antikroppar och dödlighet talar emot att så många skulle haft viruset. Jag tror mer på cirka 10%, dvs ungefär en miljon.
Citera
2020-08-13, 17:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Överlag så håller jag med om att Sverige har valt en klokare väg än merparten av Europas länder.
Men det kostar ändå enorma summor att hålla på såhär, ställer mig frågan om det är värt det...

Man får lätt bilden av att många som är smittade inte ens märker eller vet om det, att slåss mot en fiende som man oftast inte noterar eller ser är svårt.
Jag menar bara att man ska akta sig så att botemedlet gör mer skada än sjukdomen i sig...

Huruvida vi gjort det klokt eller inte får vi se. Än så länge är det inget som jag är imponerad av. Jag känner inte till någon statistik på hur många som utvecklar vilka symptom och i vilken utsträckning som det krävs sjukdagar eller att stanna hemma, men det är nog tillräckligt för att kosta samhället många miljarder.
Citera
2020-08-13, 17:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tror inte det.

Är det en killgissning eller har du några underlag för din ståndpunkt?
Citera
2020-08-13, 17:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Välkommen till det nya normala. Alla vet idag att det vi hade förra året aldrig mer kommer tillbaka.

Nejdå. De allra flesta tror att det snart är över och att det senast innan nästa sommar är precis som det var runt sommaren 2019.

Det finns ju t.om. folk här i tråden som tror det.
Citera
2020-08-13, 17:43
Medlem
I Stockholm ökar antalet IVA-patienter, och hösten har inte ens börjat.
Citera
2020-08-13, 17:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä läget är så oklart. Det är inte svårare än så. Alla skriker efter svar som inte finns.
Driftiga människor skapar svaren, syltryggar hamnar dit strömmen för dem. Vi gör ingenting utom sitter still i båten och hoppas i smyg att alla andra går under. Vi försöker ju inte ens att styra vår utveckling, ”att inte ha sett det komma” är inget att klappa sig på axeln över.
Citera
2020-08-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
I Stockholm ökar antalet IVA-patienter, och hösten har inte ens börjat.
Just nu intensivårdas 13 stycken i region Stockholm. 5 fler än i måndags. Är det det ökningen du menar? Det känns som ganska svårt att dra några växlar alls av detta. Sjukvårdsbehovet är så minimalt.
Senast redigerad av karlkula12 2020-08-13 kl. 17:53.
Citera
2020-08-13, 17:54
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tja, pandemin är inte en bluff men hur farligt viruset beror väldigt mycket på vem man är.
Dödligheten ökar ju äldre man är och bland de som är över 70 år är virusets farlighet absolut ingen bluff. Det är inget unikt för covid-19 utan t ex vanlig säsongsinfluensa är också farlig för särskilt äldre.

I Stockholm är dödligheten 0,6 %. För de över 70 år är dödligheten 4,3 % och för personer yngre än 70 år 0,1%
Siffrorna är förmodligen likadana över hela Sverige.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-letaliteten-for-covid-19-i-stockholms-lan/
Inte en bluff?
Panik i Norge stänger allt smittan ökar, det är katastrof säger radion.
Smittan ökar i grannländerna!

Men hur många har blivit smittade?
De senaste två veckorna har Norge haft 290 nya fall av coronasmitta

Jävlar! 290 nya fall de senaste två veckorna!
Citera
2020-08-13, 18:01
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Över 60% av Aftonbladets läsare vill inte ta något vaccin mot Corona.

https://www.aftonbladet.se/

Så när och om det efterlängtade vaccinet kommer - så vill folk inte. Hur ska ni då gå tillväga? Tvångsvaccinera befolkningen?
Ryssland har redan gjort ett vaccin men det duger tydligen inte det är ju Ryssland och inte Bill Gates eller något annat västerländsk kapitalist bolag som gjort vaccinet.
"Ryssland vacin kanske inte är säkert" säger svenska läkemedelsverket.
Men gris-sprutan var inte heller speciellt säkert och det gick ju tydligen bra att massvaccinera befolkningen i det...

Massmedia kommer att starta en propaganda kampanj för att folk ska vaccinera sig och folk kommer slåss för att få vaccinet.
Citera
2020-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nejdå. De allra flesta tror att det snart är över och att det senast innan nästa sommar är precis som det var runt sommaren 2019.

Det finns ju t.om. folk här i tråden som tror det.
Majoriteten av världens befolkning kommer inte gå med på någon slags nya normala med kraftiga begränsningar i flera år och det är delvis det Sveriges strategi bygger på. Social distans, munskydd, inga större samlingar, flygrestriktioner mm fungerar bara ett tag.

Folk kommer sakta att tröttna och börja gå tillbaka till det gamla normala (har har redan börjat, kolla tex de stora gatufesterna i Norge, studentfesterna i Stockholm etc). Ingen vill egentligen ha det "nya normala" skillnaden är bara hur länge man står ut, vissa längre än andra.

Tror majoriteten står ut med restriktioner året ut, men mantrat har hela tiden varit "Vi klarar ett år utan att resa", "Vi klarar en sommar utan festivaler" etc. Att då ändra det till "Vi klarar år utan resande" etc kommer inte att hålla. Jag kommer tex inte att gå med på ett sådant liv och majoriteten håller nog med mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in