2020-08-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Då har vi fått det bekräftat av dig att AfS inte ens bryr sig om att komma in, utan att bara stå vid sidan om och munhugga. Om ni på allvar tror att det kommer ge er inflytande, go ahead, fortsätt munhugga vid sidan om. Ingen i maktposition kommer bry sig om er och era åsikter.

Jag har inget med AfS att göra, så ett rätt taffligt försök att försöka svartmåla hela organisationen. Så det finns inget "ni" eller "er". Det enda som kan koppla mig till partiet är att jag röstade på dem 2018. Vänd dig till partiledningen om du vill ha ett genuint svar på deras inställning och planer.

Att du sedan ignorerade två simpla frågor säger mig även att du själv tycker det är lite pinsamt innerst inne att du har så hög tilltro till SD. Men fortsätt du med att lägga alla dina kort på ett parti med runt 20 procent i opinionen.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mikael Jansson. Han har visat att han kan styra upp ett misskött parti, utesluta idioter och bygga upp en partistruktur. Han har också enorm erfarenhet från SD efter att de blev stora.

Mikael Jansson är dock svag i mina ögon som lät sig kuppas bort från SD-styret till att börja med, och infiltration och kupper lär vara det sista som AfS behöver.

Citat:
Kasselstrand kan hålla tal men det är bäst att göra sig av med honom för att markera en nystart och en större professionalism.

Tycker du inte att det är lite genomskinligt att du som är en uppenbar AfS-motståndare ger "tips" vad som är "bäst" för en organisation som du ogillar/avskyr? Vem tror du att du lurar?
Senast redigerad av Patch1 2020-08-13 kl. 19:47.
Citera
2020-08-13, 19:45
Medlem
Citat:
Till att börja med, lägg ner med att svara små delar av mina inlägg. Sammanfatta argumenten i ett långt stycke så blir det lättare att besvara dig. Nu måste jag besvara dig punkt på punkt som en robot.

Punkt 1: Ingen har hindrat dig eller någon annan från att rösta AfS

Punkt 2: Ja, det var väldigt objektivt sagt av dig. Lika objektivt som att fråga en präst om Gud finns.

Punkt 3: Långt ifrån alla kommer bli tillräckligt kulturberikade. Många som blir kulturberikade röstar på samma parti i nästa val. Lönen kommer fortsätta komma den 25e.

Punkt 4: Enbart internetaktivism är inte seriöst.

Punkt 5: Flashback har ingen yttrandefrihet, punkt slut.
• Vi kommer inte längre i vår diskussion.
Vi får enas om att vara oense.
• Faktum är att om Kasselstrand får bra rådgivning så kommer han in i riksdagen i september 2022. I princip så behöver han inte göra någonting, SD:arna har redan gjort grovjobbet åt honom genom att underprestera politiskt.
Läs SD:s partiprogram, jämför med vad de har uppnått. Inte mycket, extremt dålig valuta för pengarna. Tio år med SD har varit totalt verkningslöst. Sverige 2010 var ett bättre land än Sverige 2020.
Dessutom ett stundande samarbete med landsförrädarpartierna M och KD. Vissa anser att även SD är landsförrädare så de kommer säkert att trivas med varandra.
Läs AfS:s partiprogram. Mycket krut för pengarna.
• En riksdag med SD (20 %) och AfS (6 %) är sjuhelvetes mycket bättre för demokratin än enbart SD (26 %). Ännu bättre skulle det bli om folk slutade att rösta på SD och istället röstade på AfS.
Senast redigerad av Nolltaxerik 2020-08-13 kl. 19:48. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-08-13, 19:48
Medlem
Citat:
Hade vi levt i år 2002 så hade man möjligtvis kunnat tänka som du gör rent strategiskt, men problemet är att vi är i 2020 och nästa val är 2022. Förändringen måste ske nu. Svårare än så är det inte.

SD är inte intresserade av kommunal och landstingsröster. Det är inte i dom församlingarna man styr riket i helhet. SD är inte heller särskilt profilerade i lokala frågor.
Hur tycker du att man ska rösta då?? Det jag är ute efter är att om man liknar tillståndet i landet som ett stort fartyg som måste ändra kurs snarast möjligt för att inte köra in i isberget så krävs det enad kraft och styrka så att så många som möjligt grabbar tag i rodret och drar åt samma håll så att fartyget ändrar kurs. Gör det någon skillnad om småpartierna röstar på SD då? Jag kan tänka mig att rösta på vad som helst utom sjuklövern för att rädda landet för våra barn och kommande generationer. Vi måste ”prata ihop oss” alla vi som vill rädda Sverige så att det blir tryggt igen. Tillsammans är vi starka. Det finns hopp för folk börjar verkligen vakna. Men vi måste veta vad vi ska göra för att det ska bli rätt och bra. Jag vill verkligen att min röst ska hamna rätt och inte vara bortkastad. Jag tror många känner likadant. Om man bara hittar en klok strategi så kan man tala med folk och tipsa om att rösta exakt likadant så att det verkligen gör skillnad. Vi måste också hitta bra strategier för att motverka valfusk och se till att bevaka varenda liten valstuga i landet. Jag vill verkligen kämpa och flytta fram positionerna men alla måste enas om strategin så att man kan argumentera och övertala folk om att följa strategin.
Citera
2020-08-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Det spelar ingen roll för mig att du anser mig bakom flötet. Tack och detsamma. Det förhåller sig nämligen så att mina åsikter sammanfaller med AFS i de allra flesta fallen, att jag tycker Gustav är oerhört mycket bättre än Jimmie på precis alla sätt. Det är just därför jag numera röstar på AFS och tänker fortsätta så! Varför ska jag rösta på något jag inte tror på längre?

/ Ingrid

Jag har inte sagt att du är bakom flötet, utan att det saknades viss logik. Ditt detsamma får du gärna konkretisera. Vad i mina inlägg igår och idag bedömer du vara felaktiga? Jag har varit extremt detaljerad och konkretiserat precis allt jag skrivit. Byggt på data, erfarenhet från branschverksamhet och i övrigt byggt på hur den politiska sfären i Sverige ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi har redan facit: Blotta hotet från AfS tvingade SD att ta upp återvandringen och överge den ständiga liberaliseringen av migrationspolitiken som ju kulminerade i den dubbla kvotflyktingmottagningen 2015.

Om SD fortsätter att röra sig i den riktningen och tar upp svensketnisk utsatthet mer, så är det möjligt att man kan hindra ett parti som AfS att lyfta. Samtidigt som man då också profilerar sig tydligare mot övriga riksdagspartier och erbjuder dessa en mer positiv och trovärdig politik än sverigecentra och kulturlotsar i Orten.

Sanningen är att Afs-sympatisörer påverkade svensk inrikespolitik innan de ens la röstsedeln i valurnan, mer än den lojalaste SD-väljaren som nöjer sig med det minst dåliga alternativet och därför inte kommer erbjudas ett bra alternativ.

För oss som inte är AfS:are så framstår det inte som att ert parti påverkat SD på något sätt. De steg SD har tagit har funnits i deras politik eller policy-dokument så länge de har funnits. Det man gjort är att man anpassat kommunikationen samt vilka frågor man drivit, när var och hur.

Samt påskyndats pga. krisen 2015 och att debattklimatet förflyttas. Inte en enda individ i Sverige skulle säga att det har med AfS att göra, förutom ni. Jag garanterar dig att SD inte bryr sig ett skvatt om er eller övriga partier kring vad de tycker eller inte.

Däremot skalar de tillbaka viss kommunikation som en del av strategin att få samarbete med andra partier för att få stånd ett bättre Sverige. Men det är inte samma sak.

Liksom det här inlägget poängterar verkligen det jag försökt föra fram. Ni saknar korrekta grunder att stå på. Därför kommer det aldrig gå framåt i rätt riktning för er. Det är inte svårare än så. Felaktigt utgångsläge felaktigt slutmål.

Förstå mig rätt. Försöker inte trycka ned eller framstå som allvetare. Jag bryr mig verkligen inte om AfS eller övriga partier. Det som intresserar mig är organisation, organisationsutveckling, kommunikation och data. Så istället för angrepp och irritation kan man ju försöka bemöta allt jag skrivit och vad som är fel med det. Har jag fel och det kan beläggas som jag gjort är det ju jättebra och faktiskt något som är givande för er och kan användas. Men jag förstår mig verkligen inte på varför tonen i just den här tråden är så aggro och pang på utan vidare eftertanke och analys.
Citera
2020-08-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeO84
För oss som inte är AfS:are så framstår det inte som att ert parti påverkat SD på något sätt. De steg SD har tagit har funnits i deras politik eller policy-dokument så länge de har funnits. Det man gjort är att man anpassat kommunikationen samt vilka frågor man drivit, när var och hur.

Samt påskyndats pga. krisen 2015 och att debattklimatet förflyttas. Inte en enda individ i Sverige skulle säga att det har med AfS att göra, förutom ni. Jag garanterar dig att SD inte bryr sig ett skvatt om er eller övriga partier kring vad de tycker eller inte.

Däremot skalar de tillbaka viss kommunikation som en del av strategin att få samarbete med andra partier för att få stånd ett bättre Sverige. Men det är inte samma sak.

Liksom det här inlägget poängterar verkligen det jag försökt föra fram. Ni saknar korrekta grunder att stå på. Därför kommer det aldrig gå framåt i rätt riktning för er. Det är inte svårare än så. Felaktigt utgångsläge felaktigt slutmål.

Förstå mig rätt. Försöker inte trycka ned eller framstå som allvetare. Jag bryr mig verkligen inte om AfS eller övriga partier. Det som intresserar mig är organisation, organisationsutveckling, kommunikation och data. Så istället för angrepp och irritation kan man ju försöka bemöta allt jag skrivit och vad som är fel med det. Har jag fel och det kan beläggas som jag gjort är det ju jättebra och faktiskt något som är givande för er och kan användas. Men jag förstår mig verkligen inte på varför tonen i just den här tråden är så aggro och pang på utan vidare eftertanke och analys.

Du har fel. Frågor om både återvandring och svensketnisk utsatthet (ja, existensen av etniska svenskar!) har varit mycket segslitna frågor där SD:s pågående liberalisering och triangulering mot övriga partier hela tiden flyttade partiet i fel riktning. Tills kulmen 2015 då man förespråkade den dubblade kvotflyktingmottagning som också blev verklighet.

Jag gissar att du inte är någon forumveteran?
Citera
2020-08-13, 21:13
Medlem
Citat:
Du har fel. Frågor om både återvandring och svensketnisk utsatthet (ja, existensen av etniska svenskar!) har varit mycket segslitna frågor där SD:s pågående liberalisering och triangulering mot övriga partier hela tiden flyttade partiet i fel riktning. Tills kulmen 2015 då man förespråkade den dubblade kvotflyktingmottagning som också blev verklighet.

Jag gissar att du inte är någon forumveteran?

Ok. Låt säga att jag har fel, rent faktiskt och eventuella dokument du kan hänvisa till för att visa att jag har fel. Som sagt, låt säga att så är fallet. Det är inte hur det uppfattas av oss utanför den politiska sfären. Hell, det är ju det vänsterindivider trott att SD drivit i 30års tid. Så oavsett är uppfattning att SD stått för den politiken hela tiden, haft den i program och sakteligen pushat fram frågan allt eftersom debatten öppnats upp. Det är också väldigt få som faktiskt upplever SD som mer liberala. Tvärtom upplevs de som hårdare nu än tidigare(inte 1991-1994..). Det jag menar är poängen. Ni kan pusha fram skillnaderna och hur ni som gått till AfS upplever SD. Men det, även om det är sant, är inte den generella upplevelsen. Därför kvittar det och är ett perspektiv ni behöver släppa för att hitta andra förklaringar -> andra vägar framåt -> framgångar.

Så även om det är AfS förtjänst(vilket jag ej köper) är inte den allmänna bilden den du för fram. Därmed kvittar det och är irrelevant.

Som användare? Nej. Däremot läst här inne sen 2002. Jag jobbar för mig själv vilket innebär hela dagar varje dag i veckan, så skriver i princip aldrig. Läser mest och ytterst i andra forumdelar. Dock intresserar denna tråd mig en del, men inte av samma skäl som många andra.
Senast redigerad av GeorgeO84 2020-08-13 kl. 21:19.
Citera
2020-08-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ok. Låt säga att jag har fel, rent faktiskt och eventuella dokument du kan hänvisa till för att visa att jag har fel. Som sagt, låt säga att så är fallet. Det är inte hur det uppfattas av oss utanför den politiska sfären. Hell, det är ju det vänsterindivider trott att SD drivit i 30års tid. Så oavsett är uppfattning att SD stått för den politiken hela tiden, haft den i program och sakteligen pushat fram frågan allt eftersom debatten öppnats upp. Det är också väldigt få som faktiskt upplever SD som mer liberala. Tvärtom upplevs de som hårdare nu än tidigare(inte 1991-1994..). Det jag menar är poängen. Ni kan pusha fram skillnaderna och hur ni som gått till AfS upplever SD. Men det, även om det är sant, är inte den generella upplevelsen. Därför kvittar det och är ett perspektiv ni behöver släppa för att hitta andra förklaringar -> andra vägar framåt -> framgångar.

Så även om det är AfS förtjänst(vilket jag ej köper) är inte den allmänna bilden den du för fram. Därmed kvittar det och är irrelevant.

Som användare? Nej. Däremot läst här inne sen 2002. Jag jobbar för mig själv vilket innebär hela dagar varje dag i veckan, så skriver i princip aldrig. Läser mest och ytterst i andra forumdelar. Dock intresserar denna tråd mig en del, men inte av samma skäl som många andra.

Det som är relevant är huruvida SD-ledningen påverkades att ta upp återvandring just i valrörelsen 2018 på grund av AfS. Jag har propagerat för återvandring här på forumet mycket längre än så och interagerat här med delar av partiledningen i den frågan och andra, inte minst svensketnisk utsatthet. Hade du hängt här i forumdelen hade du antagligen varit medveten om att dessa debatter går längre tillbaka än AfS och t o m SDU-konflikten.
Citera
2020-08-13, 22:09
Medlem
Citat:

Du skriver som om du är den förste som kommer med dessa resonemang och att det du skriver vore helt vattentätt. Nej det är det inte, och du bör kliva ner från dina höga hästar. Förmodligen så är den irriterande tonen i denna tråd p.g.a. att folk kommer med samma skit om och om igen, så det blir lite tröttsamt efter ett tag. Konstigare än så är det inte. Det är ungefär som att tonen i en SD-tråd kan bli "aggro" när det dyker upp många SD-kritiker där. Politik är även osäkert, för tider förändras (det är lätt att bli hemmablind), och ibland radikala förändringar, så tidigare data är knappast nödvändigtvis pålitligt. Det är en rejäl faktor av osäkerhet i politiken, att tro något annat är mycket arrogant.
Senast redigerad av Patch1 2020-08-13 kl. 22:12.
Citera
2020-08-13, 23:03
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Jag har inte sagt att du är bakom flötet, utan att det saknades viss logik. Ditt detsamma får du gärna konkretisera. Vad i mina inlägg igår och idag bedömer du vara felaktiga? Jag har varit extremt detaljerad och konkretiserat precis allt jag skrivit. Byggt på data, erfarenhet från branschverksamhet och i övrigt byggt på hur den politiska sfären i Sverige ser ut.

Mitt val i politiken är fullständigt logiskt för mig. 2010 och 2014 röstade jag SD. Jag har inte en endaste dag ångrat mitt byte till AFS. Beträffande dina teorier är det fullständigt fritt för dig att skriva och tycka så som du gör (även om jag tycker det är mycket ologiskt). I tråden kommer SDare in och hackar på oss som gillar partiet och tycker att de gör ett fantastiskt jobb förmodligen i de flesta fall utan ersättning.

/ Ingrid
Senast redigerad av Fot.Noten 2020-08-13 kl. 23:06.
Citera
2020-08-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Du skriver som om du är den förste som kommer med dessa resonemang och att det du skriver vore helt vattentätt. Nej det är det inte, och du bör kliva ner från dina höga hästar. Förmodligen så är den irriterande tonen i denna tråd p.g.a. att folk kommer med samma skit om och om igen, så det blir lite tröttsamt efter ett tag. Konstigare än så är det inte. Det är ungefär som att tonen i en SD-tråd kan bli "aggro" när det dyker upp många SD-kritiker där. Politik är även osäkert, för tider förändras (det är lätt att bli hemmablind), och ibland radikala förändringar, så tidigare data är knappast nödvändigtvis pålitligt. Det är en rejäl faktor av osäkerhet i politiken, att tro något annat är mycket arrogant.

Jag sitter inte på några höga hästar. Jag har förklarat allt jag skrivit med hänvisning till offentlig data, program, artiklar, rent allmänt hur tonläget förändrats, hur jag upplever gemene mans syn på olika partier kontra individer som är sympatisörer. Och mycket annat. Därtill min egen kunskap som bygger på 30års arbete inom det jag kommenterat(dvs inte sakpolitik). Om man tycker det är drygt så beklagar jag det. Men jag har varit extremt detaljerad, tydlig och pedagogisk. I övrigt tycker jag nog att jag fört fram ett antal perspektiv som inte lyfts i tråden tidigare. Tex väljarflöden och var fokus borde vara. Jag har inte heller sett speciellt mycket om organisationsutveckling lokalt kontra riks. Så jag tycker nog du är lite väl hård mot det jag tagit upp. Att random person skriver ”Ni borde byta talesperson i fråga X” förstår jag irriterar, då det saknas argument och perspektiv. Jag har gett det kring i princip allt jag skrivit.

Nåväl. Jag har egentligen inget mer att tillföra. Jag tyckte det var relevanta analyser och delvis förändrade strategier jag tycker är grunden till en förändring i den riktning sympatisörerna önskar. Jag har inte varit ute efter konflikt, irritation eller framstå som bättre vetande(något jag förtydligade i ett annat inlägg om att det inte var mitt syfte, och att jag försökt backa upp allt eller verkligen förklara mig).

En av mina poänger var också att jag inte sympatiserar med partiet, inte bryr mig om eventuella framgångar och därför är i en objektiv situation vilket gör det jag skrivit annorlunda i relation till se allra flesta i denna tråd. Det hjälper ju inte direkt partiet att sitta och säga att allt är skitbra och att inga brister finns. Det hjälper föga.
Citera
2020-08-13, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fot.Noten
Men ta nu och lugna ner dig lite! Ska jag rösta på något jag inte längre tror på? Jimmie har ju blivit rätt skarp i debatter och annat och skött sig bra. Men vad hjälper det. Vi har väl aldrig haft så stor invandring som de fyra senaste åren. Dörrmattepolitiken gillar jag inte heller.

Tacka vet jag Gustav. Han talar klarspråk, man behöver inte undra vad han vill. Gillar honom till tusen

/ Ingrid
Jag stör mig bara på folk som förväntar sig att SD med dagens mandatställning med 5 partier som är emot all sorts samarbete, ska kunna få igenom sin politik. Då är min fråga, vad hade AfS kunnat förändra om dom satt i riksdagen istället för SD? Du tror inte att dom hade varit ännu mer utfrysta?

Förövrigt, jag är lugn, din sopa.
Citera
2020-08-13, 23:41
Bannlyst
Citat:
Vi har redan facit: Blotta hotet från AfS tvingade SD att ta upp återvandringen och överge den ständiga liberaliseringen av migrationspolitiken som ju kulminerade i den dubbla kvotflyktingmottagningen 2015.

Om SD fortsätter att röra sig i den riktningen och tar upp svensketnisk utsatthet mer, så är det möjligt att man kan hindra ett parti som AfS att lyfta. Samtidigt som man då också profilerar sig tydligare mot övriga riksdagspartier och erbjuder dessa en mer positiv och trovärdig politik än sverigecentra och kulturlotsar i Orten.

Sanningen är att Afs-sympatisörer påverkade svensk inrikespolitik innan de ens la röstsedeln i valurnan, mer än den lojalaste SD-väljaren som nöjer sig med det minst dåliga alternativet och därför inte kommer erbjudas ett bra alternativ.
Det där är ju rent ut sagt skitsnack. Menar du att AfS från sin lansering 6 månader innan valet fick SD-ledningen att känna panik och omformulera sin politik utefter det? Konspirationer...

I så fall hade SD-ledningen redan tillämpat AfS-politik i hela sitt partiprogram.

Förövrigt, jag tar hellre några tusen kvotflyktingar per år förutsatt att allt annat blir 0 och att återvandring blir huvudfokus för dom som nyligen kommit. Så resonerade SD. Dessutom övergav SD tanken med kvotflyktingar just för att resurserna var så pass utarmade av tidigare års invandringspolitik. Således ingenting med AfS att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in