2020-08-13, 18:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Behövs inget trixande. Det är mycket möjligt att det är så med tanke på att viruset spreds innan folk en uppmärksammade det.

Killgissning alltså...
Citera
2020-08-13, 18:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
34 nu enl platz.se. Har varit nere på 29 så ingen större ökning. Men sjukhusinlagda o IVA ser ut att ha hamnat på en platå.

Ska bli spännande när skolorna går igång och skolbarnen trängs på bussar med andra pendlare. Kombinationen effektiv spridning på skolor och trängsel inom kollektivtrafiken borde kunna få fart på smittan igen kan man tycka.

Ja, det enda rätta skulle vara att åtminstone införa munskyddstvång på kollektivtrafiken nu - INNAN skolorna öppnar. Alla kommer ändå inte att hinna skaffa skydd, så då skulle regionerna kunna dela ut några gratis till varje resenär, för den första tiden. En kostnad som de snart får igen, på färre inlagda på IVA.

...men Tegnell måste förstås som vanligt vänta och se... tills vi har en okontrollerad smittspridning igen.
Citera
2020-08-13, 18:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Snarare så är det ju den obildade massan bl.a. här på FB som bryr sig i överkant och skiter på sig av skräck för detta relativt harmlösa virus. Du verkar bra skraj själv.

Harmlöst i förhållande till vilket virus?
Citera
2020-08-13, 18:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Mellersta och södra Brasilien hittar jag många ställen med torr luft och på nätterna ner mot nollgradigt. Vet tyvärr inte vart det dör flest någonstans men dödligaste regionen är Roraima som helt klart faller utanför kallt och torrt. Är även den fattigaste och mest glesbefolkade regionen i Brasilien vilket är konstigt.

Men annars verkar vi ju stå rätt lika. Mitt svar var till dom som tror att vår strategi ligger bakom våra låga dödssiffror och antal smittade. Tror mer på väder och vind och att det kommer börja bli en oroande trend från och med slutet av augusti.

Viruset verkar gilla fukt och kyla? Framförallt fukt. Trivs ju uppenbarligen bra i kylrum på slakterier. Likaså i gruvor. Traditionellt brukar förkylningsvirus spridas mest under hösten i Sverige. Om det här viruset fungerar likadant är svårt att veta. Kan ju vara så.
Citera
2020-08-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tja, jag har tydligen varit smittad men min inställning är, och har alltid varit, att paniken, alarmismen, pk-åtgärder är åt helvete precis. Jag jobbar runt hela Europa och ser mera direkt hur de statliga organen jobbar halvt ihjäl sig för att berättiga sina j-la idiotåtgärder. Sveriges linje är den enda rätta och Tegnells initiala analys var helt korrekt gällande farligheten i denna, marginellt värre, influensa. 10.000 + miljarder åt helvete, miljoner jobb åt helvete, miljoner svältande barn i onödan.
Så fattar du ens en uns av vad de ekonomiska följderna kommer att bli? Nej självklart inte eftersom du förmodligen är en inlåst bidragstagare. Hoppas ditt internet dör

De kommer försöka påverka all forskning kring detta i framtiden, göra egna studier osv. bara för att visa att de gjorde rätt. Jävla puckon. säger som Michael Levitt. "There were som smart people in Sweden, and that is about it."
Citera
2020-08-13, 18:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det enda rätta skulle vara att åtminstone införa munskyddstvång på kollektivtrafiken nu - INNAN skolorna öppnar. Alla kommer ändå inte att hinna skaffa skydd, så då skulle regionerna kunna dela ut några gratis till varje resenär, för den första tiden. En kostnad som de snart får igen, på färre inlagda på IVA.

...men Tegnell måste förstås som vanligt vänta och se... tills vi har en okontrollerad smittspridning igen.

Vissa skolor rekommenderar elever att cykla istället för kollektivtrafik. Ersätta kollektivtrafikresor med cykel för de som kan är en bra åtgärd.

Ett stimulanspaket för cykelpendling hade varit på sin plats. Tex nya elcykelbidrag.
Citera
2020-08-13, 18:55
Medlem
Citat:
Nej för de flesta blir ju inte ens allvarligt sjuka och en del märker inte ens av det.Så inte så konstigt att folk inte tar C19 på större allvar.
Men dom kan väl ha familjemedlemmar som kan bli allvarligt sjuka?
Citera
2020-08-13, 18:59
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Harmlöst i förhållande till vilket virus?
Harmlöst i jämförelse med andra dödsvirus, befolkningen kommer ju troligtvis öka på grund av Corona i Sverige.

Kan bli globalt som Asiaten med 1,1miljoner döda (dagens befolkning ger då 3 miljoner döda)

Gick världen bananas 1957??

Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Alltså detta börjar bli löjligt...
Vi är nu nere på underdödlighet, ett fåtal personer per dag (äldre, multisjuka) avlider.

Bevisligen är i de flesta fall Covid-19 en riktig "messjukdom", ska bli väldigt interessant att se vad den slutliga dödligheten ligger på efter 2020.
Killgissar på att den ligger ganska normalt med övriga år, ev. aningen över.

Med andra ord - öppna upp samhället, släpp tjafset om munskydd (de som vill kan givetvis ha detta), lägg pengar och kraft på det som för samhället framåt och gå vidare.
Senast redigerad av morozz 2020-08-13 kl. 19:04.
Citera
2020-08-13, 19:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Harmlöst i jämförelse med andra dödsvirus, befolkningen kommer ju troligtvis öka på grund av Corona i Sverige.

Kan bli globalt som Asiaten med 1,1miljoner döda (dagens befolkning ger då 3 miljoner döda)

Gick världen bananas 1957??

Om man värderar saker i ökad/minskad befolkning så är väl strömavbrott o lockdowns bra. Mer tid att skaffa barn..

Personligen tror jag inte att jag skulle dö av covid19 men kommer ändå försöka undvika smitta då jag inte är intresserad av eventuella kvarstående förändringar som ärrvävnad i lungor o I hjärtat tex. Så antalet döda betyder inte allt
Citera
2020-08-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men dom kan väl ha familjemedlemmar som kan bli allvarligt sjuka?
Jo fast osannolikt och är det något nytt?
Citera
2020-08-13, 19:11
Medlem
Så Putin gjorde en Trump och slog slag för ryska vaccinet. Idag inte bara spion utan handelsresande i vaccin. Läste någonstans att Ryssland hade fått beställningar värt miljarder. Det som produceras i Ryssland ska användas där och resten produceras utomlands. Alltså är tanken att beställande länder bygger vaccinfabriker hos sig för produktion av det ryska vaccinet. Då blockar man en del amerikanska försök, skulle jag tro. Men det ryska vaccinet är dyrt enligt Matti Sällberg, då man måste ta fram 2 vaccin.

På Ny Teknik hittade jag följande.

Sputnik V är ett så kallat vektorvaccin, vilket innebär att ett annat virus, en ”vektor”, modifieras genetiskt och används som budbärare för vaccinproteinets arvsmassa. När vaccinproteinet produceras av några få celler i kroppen sätter det igång ett immunsvar i hela kroppen.

I fallet med Sputnik V är det adenovirus som används som vektor. Det är en typ av förkylningsvirus som finns i olika varianter och är vanlig inom modern vaccinutveckling. Även Astra Zeneca/Oxford och kinesiska Cansino har adenovirus i sina vaccinkandidater.

Fördelen med vektorvaccin är att det är en väl utvecklad och känd teknik. Nackdelen är att kroppen kan utveckla immunitet mot själva vektorn. Det kan innebära att vaccinet bara kan användas en gång.
– Om man har antikroppar mot själva vektorn fungerar vaccinet sämre. Men ryssarna har faktiskt varit lite listigare här. De ger först en dos med adenovirus 26 och sedan en dos med adenovirus 5. Det gör att deras andra dos sannolikt kommer att fungera ganska bra. Vi har inte sett några data, så vi vet inte om vaccinet fungerar alls, men rent teoretiskt är det inte så korkat, säger Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys vid Karolinska institutet.

https://www.nyteknik.se/premium/expert-om-ryska-vaccinet-vi-vet-inte-om-det-fungerar-alls-6999333

Expert om ryska vaccinet: ”Vi vet inte om det fungerar alls”
Mycket lite data har publicerats om det ryska vaccinet mot covid-19. Men det har utvecklats på ett ganska listigt sätt, tycker en svensk expert. Det här är vad vi vet hittills.
www.nyteknik.se
Citera
2020-08-13, 19:13
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Såvitt jag vet så cirkulerar det influensor ”konstant” i Afrika, det är bara det att de inte har toppar som i andra delar av världen. Så värmen i sig är ingen garant för att slippa smittor.

Neråt Sydeuropa har det blossat upp med covid, och där är det verkligen inte tal om skidsäsong ...
I Italien har det blossat upp lite, men vad jag förstått så hänför sig det än så länge mest till ”importfall” typ återvändande turister (likt våra skidåkare) och ev turister. Även båtflyktingar har covid, och man har gjort iordning karantänfartyg. Några flyktingar hade rymt från en förläggning, på andra håll klagar flyktingar över att behöva sitta i flyktingläger.

Det är ju det jag argumenterar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in