2020-08-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Majoriteten av världens befolkning kommer inte gå med på någon slags nya normala med kraftiga begränsningar i flera år och det är delvis det Sveriges strategi bygger på. Social distans, munskydd, inga större samlingar, flygrestriktioner mm fungerar bara ett tag.

Folk kommer sakta att tröttna och börja gå tillbaka till det gamla normala (har har redan börjat, kolla tex de stora gatufesterna i Norge, studentfesterna i Stockholm etc). Ingen vill egentligen ha det "nya normala" skillnaden är bara hur länge man står ut, vissa längre än andra.

Tror majoriteten står ut med restriktioner året ut, men mantrat har hela tiden varit "Vi klarar ett år utan att resa", "Vi klarar en sommar utan festivaler" etc. Att då ändra det till "Vi klarar år utan resande" etc kommer inte att hålla. Jag kommer tex inte att gå med på ett sådant liv och majoriteten håller nog med mig.

Har du kollat Melbourne, Australien, denna vecka? Dom som bor där tänkte precis likadant som du.
Citera
2020-08-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med lite Britton matematik o siffertrixande kan du säkert komma fram till att nästan alla har haft det.
Behövs inget trixande. Det är mycket möjligt att det är så med tanke på att viruset spreds innan folk en uppmärksammade det.
Citera
2020-08-13, 18:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Världen förändras.

Vad är normalt? Normaliteten förändras över tid.

När HIV rörde sig som en löpeld så trodde man på en utrotning av mänskligheten, även då förändrades mycket som vi nu ser ser som ”normalt”. Idag kan samhället leva med HIV, covid-19 kommer att utveckla sig på samma sätt, något som vi kommer leva med.
Visst är det så, dock kunde man ju enkelt skydda sig mot att få HIV, det går inte likaenkrlt med covid-19.

Jag är nyfiken på vad som förändrades när HIV kom som vi idag ser som normalt?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Just nu intensivårdas 13 stycken i region Stockholm. 5 fler än i måndags. Är det det ökningen du menar? Det känns som ganska svårt att dra några växlar alls av detta. Sjukvårdsbehovet är så minimalt.

11 stycken är det i dag.

Du får en snabbare ide om trenden om du tittar på hur många som läggs in varje dag istället för det totala antalet inlagda.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Majoriteten av världens befolkning kommer inte gå med på någon slags nya normala med kraftiga begränsningar i flera år och det är delvis det Sveriges strategi bygger på. Social distans, munskydd, inga större samlingar, flygrestriktioner mm fungerar bara ett tag.

Folk kommer sakta att tröttna och börja gå tillbaka till det gamla normala (har har redan börjat, kolla tex de stora gatufesterna i Norge, studentfesterna i Stockholm etc). Ingen vill egentligen ha det "nya normala" skillnaden är bara hur länge man står ut, vissa längre än andra.

Tror majoriteten står ut med restriktioner året ut, men mantrat har hela tiden varit "Vi klarar ett år utan att resa", "Vi klarar en sommar utan festivaler" etc. Att då ändra det till "Vi klarar år utan resande" etc kommer inte att hålla. Jag kommer tex inte att gå med på ett sådant liv och majoriteten håller nog med mig.

Precis så är det. Så har det redan varit i Sverige. Därför våra siffror ser sämre ut än de borde göra. Folk är för egoistiska och individualiserade för att bry sig om andras hälsa.
Citera
2020-08-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Har du kollat Melbourne, Australien, denna vecka? Dom som bor där tänkte precis likadant som du.

Jo det gör dom.
Citat:
Essential poll: Victorians overwhelmingly support harsh restrictions to curb Covid second wave
https://www.theguardian.com/australia-news/2020/aug/12/essential-poll-victorians-overwhelmingly-support-harsh-restrictions-to-curb-covid-second-wave
Citera
2020-08-13, 18:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
I Stockholm ökar antalet IVA-patienter, och hösten har inte ens börjat.

Nja. Antalet som ligger på IVA och läggs in på IVA har planat ut och varit ganska stabilt sen ett par veckor tillbaka. Det pendlar mellan 11 och 7 om jag minns rätt. Idag är det 11 stycken, du får kolla hos SRI direkt istället för andra värdelösa källor.
Citera
2020-08-13, 18:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Var då? Hemma i ditt kök? Ja, möjligen. Dock inte så om du går utanför din dörr.

Nej, om du pratar med folk i den riktiga världen, bortom din skärm så ska du se att de allra flesta är naiva spån som knappt fattar vad Covid är för något, än mindre dess effekter.

Folk tror på allvar att snart är det över och vi kan återgå till det normala.

Resebranschen samt sport och nöjesbranschen kommer kanske aldrig tillbaka till sommaren 2019.
Citera
2020-08-13, 18:35
Medlem
Tror ni att det enda sätt för folk att ta covid på allvar är om dom själva blir smittade?
Citera
2020-08-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tror ni att det enda sätt för folk att ta covid på allvar är om dom själva blir smittade?
Nej för de flesta blir ju inte ens allvarligt sjuka och en del märker inte ens av det.Så inte så konstigt att folk inte tar C19 på större allvar.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-08-13 kl. 18:42.
Citera
2020-08-13, 18:42
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med lite Britton matematik o siffertrixande kan du säkert komma fram till att nästan alla har haft det.
12 000-20 000 döda sa han i tv4 tror jag och här säger han 10 000-20 000 döda.

"Globalt tror Wennergren att mellan åtta till 32 miljoner människor kan komma att dö till följd av covid-19"
8-32 miljoner döda är troligen en stor överdrift och endast Spanska sjukan har haft fler än 3 miljoner döda i influensa.

Tror på < 3 miljoner döda (som asiaten) i covid.

Bubonic plague (böldpest) har dödat många fler miljoner.

Den andra maj satsade jag pengar (med mig själv) på att inte fler än 10 000 kommer dö i Sverige innan året är slut.
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Lägre eller högre än 10 000 döda i Sverige?

🎲 Skulle nog kunna satsa $40 på lägre än 10 000 döda i Sverige (svenska spel?)
"It were not best that we should all think alike, it is difference of opinion that makes horse races"

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
2009 saboterade folks förtroende för annat än gamla beprövade vaccin som funnits länge. Jag tror många kommer vara jävligt försiktiga med att vaccinera sig. Åtminstone 2021.
Man ska nog akta sig för nya hets framtagna vaccin,
om man verkligen inte känner att man behöver ta det.
Citera
2020-08-13, 18:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45

Tja, jag har tydligen varit smittad men min inställning är, och har alltid varit, att paniken, alarmismen, pk-åtgärder är åt helvete precis. Jag jobbar runt hela Europa och ser mera direkt hur de statliga organen jobbar halvt ihjäl sig för att berättiga sina j-la idiotåtgärder. Sveriges linje är den enda rätta och Tegnells initiala analys var helt korrekt gällande farligheten i denna, marginellt värre, influensa. 10.000 + miljarder åt helvete, miljoner jobb åt helvete, miljoner svältande barn i onödan.
Så fattar du ens en uns av vad de ekonomiska följderna kommer att bli? Nej självklart inte eftersom du förmodligen är en inlåst bidragstagare. Hoppas ditt internet dör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in