2020-08-13, 11:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är asymptomatisk smitta mindre effektiv?

Det senaste jag läste så har asymptomatiska samma "virus load" i andningsvägarna som symptomaska,

dvs lika mycket virus.

Jag får leta fram artikeln när jag hinner.

”Virus load” säger bara något om hur mycket virus man har.
Om man inte hostar eller nyser så minskar ju risken att smitta någon.
Citera
2020-08-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tycker det vore mycket intressant att veta hur stor andel av smittspridning som sker via luft/droplets/lungor och hur stor andel som sprids via händer/kontaktsmitta/slemhinnor.

Någon som sett någon seriös undersökning/uppskattning av detta?

Det är - såklart - extremt relevant för vilka metoder som skall prioriteras.

Jag skulle också vilja se en sådan sammanfattning av alla studier. Det mesta jag har sett handlar om droplets. Min egen sammanfattning är att det handlar inte så mycket om kontaktsmitta utan luftburen. Ibland är det svårt att avgöra. I en kinesisk rapport om smittspårning misstänkte man hissen. Smittspridaren och de smittade hade inte träffats men använt samma hiss. Det framgick inte om de trodde att viruset var kvar i hissluften eller om smittan hade överförts genom att folk hade tryckt på smittade knappar.
Citera
2020-08-13, 11:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag såg i aftonbladet nu att kineserna hittat det på frysta kycklingvingar från Brasilien. Frågan är om viruset är aktivt eller inert? Är man noggrann med handhygienen borde det inte vara någon fara egentligen.

När man säger att man ”hittar” virus så vet man inte om det kan smitta eller är förstört. Därför bör man ta allt sånt som du nämner ovan med en nypa salt.
Citera
2020-08-13, 11:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skåne har 70 nya fall senaste dygnet.
Högsta dygnssiffran sedan juni.
Verkar vara Malmö som får smaka nu, iaf enligt inläggningarna.

Har det kommit siffror för idag?

Skåne är definitivt på väg upp, mycket spännande!
Citera
2020-08-13, 11:11
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns även forskare som beskrivit spridningen som heterogen i bemärkelsen att alla inte är lika mottagliga och konstaterat att detta skulle innebära att en betydligt lägre procent immunitet från genomgången infektion behövs för flockimmunitet. Det är nämligen bara om alla antas mottagliga som runt 60 % antas behövas.
Finns t.ex. en artikel här som modellerar detta.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.27.20081893v3

Gäller både heterogenitet över hur mottagliga och rörliga personer är. De som är mest sårbara eller har mest kontakter (och därför så klart också kan smitta flest) smittas därför först i större utsträckning. I modellen här kan tröskeln för kraftigt bromsad smittspridning vid naturlig smittspridning sjunka från 60-70 procent ned till 15 procent om det finns en mycket stor heterogenitet... 15 procent med antikroppar kan mycket väl vara 45 procent lägre smittspridning om de 15 procenten står för 45 procent av den möjliga spridningen.

Vid vaccinationer gäller så klart den högre siffran eftersom du där räknar med att du vaccinerar en slumpvis utvald del av befolkningen.
Citera
2020-08-13, 11:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nya Zeeland börjar ta fart nu, som många här har sagt skulle hända. Ingen överraskning alls.

Varit så less på den där självgodheten som premiärminister Jacinda Ardern har visat upp. Hon verkar inte ens ha grundläggande kunskaper i hur en pandemi ter sig. Pinsamt.
Ta fart? 10 på en dag?

Om de har pressat ner till noll en gång så kan de göra det igen.

Jacinda Ardern vill inte hennes folk ska dö i förtid. Det är en mycket bra värdering att ha som Premiärminister. Men du är störd över att hon är självgod
Citera
2020-08-13, 11:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Citat:
Är asymptomatisk smitta mindre effektiv?

Det senaste jag läste så har asymptomatiska samma "virus load" i andningsvägarna som symptomaska,

dvs lika mycket virus.

Jag får leta fram artikeln när jag hinner.

Skrivelsen är rätt gammal nu sedan april,

jag har inte hållit mig uppdaterad -nya rön finns garanterat.

"Quantitative SARS-CoV-2 viral loads were similarly high in the four symptom groups (residents with typical symptoms, those with atypical symptoms, those who were presymptomatic, and those who remained asymptomatic)."

Asymptomatic Transmission, the Achilles’ Heel of Current Strategies to Control Covid-19
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2009758

Antag två coronainfekterade personer A och B,

A är asymptomatisk, B har lättare hosta -måste ju va lättare om hen ens kan va uppe,

Båda är inomhus, låt oss anta inne på en centralstation eller flygplats.

A har ett jobb där hen hela tiden och står och ropar ut nåt högt, typ "newspapers, read the latest!".
A har inget munskydd.

B gör inget annat än hostar då och då i sitt munskydd, låt oss säga en FFP2 mask.

Vi antar lika mycket virus för båda i andningsvägarna enligt artikeln.

Vem sprider mest smitta tror du?

Jag tror A.

Majoriteten av alla A ropar inte ”newspaper” i allmänna utrymmen.

Däremot kommer majoriteten av B slarva med munskydden och riskerar därmed att bli stora smittspridare.
Citera
2020-08-13, 11:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Handhygien är nummer 1. Dödar virus och bakterier. Tvål och vatten räcker. Om man inte har tillgång till tvål och vatten då kan man sprita.

Men även moderna munskydd har 100-årig historia och man har även använt munskydd innan dess. Bl a de långnäbbade skydden.

Munskydd dödar inte virus men hindrar dem att flyga vidare. Skyddar främst andra än bäraren och då är det viktigt att även andra bär mask. Mindre effektivt än handtvätt. Och ska kombineras då munskydd är värdelöst utan rena händer.

Här om munskyddets historia.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...pa-90-sekunder

Och här om vetenskap bakom munskydd från samma källa, CDC, som du hänvisade till.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019...ace-cover.html
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tycker det vore mycket intressant att veta hur stor andel av smittspridning som sker via luft/droplets/lungor och hur stor andel som sprids via händer/kontaktsmitta/slemhinnor.

Någon som sett någon seriös undersökning/uppskattning av detta?

Det är - såklart - extremt relevant för vilka metoder som skall prioriteras.

Är det verkligen det?

Hur hamnar smitta på ytor och saker?

Jo via droppar från människors utandning,

för egen del tror jag övervägande vid tal.

Så om vi stoppar/hejdar att det kommer ut droppar med människors utandning,

så blir det inte lika mycket smitta vare sig i luften eller på ytor.

Hmmm ... hur ska vi göra det?
Citera
2020-08-13, 11:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Totalt 14 nya smittade i Nya Zeeland.
Nu riskerar nerstängningen förlängas ytterligare från och med fredag.

https://www.bbc.com/news/world-asia-53761122?intlink_from_url=https://www.bbc.com/news/topics/cz4pr2gd8v2t/new-zealand&link_location=live-reporting-story
Citera
2020-08-13, 11:27
Medlem
Nämen. Först var det norsk lax, nu brasilianska kycklingvingar och räkor från Ecuador.

Kineserna försöker desperat hitta en alternativ förklaring till kinesiska fladdermöss..

Citat:
En last med brasilianska kycklingvingar har testat positivt för coronaviruset i Kina, rapporterar Reuters.
Det rör sig om frysta kycklingvingar som skeppats till staden Shenzen. Smittan upptäcktes under en rutinmässig screening som görs på importerat kött och skaldjur i landet sedan juni.
Nyheten kommer dagar efter att spår av coronavirus hittats på ett paket med frysta räkor från Ecuador.
Det första utbrottet av coronaviruset i Kina har spårats till en matmarknad i staden Wuhan.
Citera
2020-08-13, 11:31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Är det verkligen det?

Hur hamnar smitta på ytor och saker?

Jo via droppar från människors utandning,

för egen del tror jag övervägande vid tal.

Så om vi stoppar/hejdar att det kommer ut droppar med människors utandning,

så blir det inte lika mycket smitta vare sig i luften eller på ytor.

Hmmm ... hur ska vi göra det?
Bra poäng.
Men det kan inte vara hela sanningen.
I så fall borde munskydd i princip stoppa alla smittspridning vilket inte verkar vara fallet.
Länder som har krav på munskydd borde nästan få noll spridning då?! Om inte "undantagen" räcker för att driva smitta (när man äter/dricker, när man är hemma och när man träffar närstående)
*edit samt de som fuskar med skydden förstås.
Citera
2020-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ta fart? 10 på en dag?

Om de har pressat ner till noll en gång så kan de göra det igen.

Jacinda Ardern vill inte hennes folk ska dö i förtid. Det är en mycket bra värdering att ha som Premiärminister. Men du är störd över att hon är självgod

Jag håller med. Hon har all anledning att var självgod. Hon har cementerat det sociala kontraktet mellan staten och folket, och det är på sikt en sak som kommer leda till bra saker för hennes land.

Våra politiker inser inte att ekonomi och människor inte är separata fenomen. Att visa förakt för svaga och äldre människor undergräver befolkningen tilltro till politikerna, och viljan att betala skatt.

Pengar är bara ett medel. Att tro att pengar lever ett självständigt liv, utan människor, och särskilt utan de människor som jobbar ihop pengarna är dumhet. Det visar bara på värdenihilism och okunskap. Vi alla jobbar för att få goda liv och trygghet, där staten borde visa mer respekt för de pengar folket betalar in i det svarta hålet.

På sikt kommer det agerande som vi sett från regeringen i Sverige leda till att yngre människor kommer tvivla på sin egen välfärd och se på framtiden i Sverige som gammal med skräck. Det Löfvens regering ställt till med är att inleda avvecklingen av välfärdsstaten. Detta har skett genom att inte inkludera alla gruppers rätt till sjukvård under en Pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in