2020-08-13, 10:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Detta också i ett läge när det var än mer osäkert vilka kort och långvariga effekter covid-19 kunde åstadkomma.
Då använder Tegnell små barn som medel i ett storskaligt experiment med befolkningen.
Detta har han sedan dess konstant ljugit om och förnekat vid direkta frågor.
Att ingen pressar honom och alla övriga ansvariga stenhårt om detta visar bara att alla håller varandra om ryggen.
Ja, det är ytterst anmärkningsvärt och mycket obehagligt!

Det var ett nytt virus med okända effekter som spreds över Sverige och man väljer då att medvetet utsätta barn och vuxna under 70 för risken att smittas och bli allvarligt sjuk eller dö!!

Någon annan tolkning kan jag inte göra.

Groteskt är bara förnamnet på deras icke-hantering av pandemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Andelen positiva PCR-test har ökat två veckor i rad.
Fortsätter trenden är vi över 5% igen nästa vecka.

Inte om vi ökar upp antalet som testar sig igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, de vaccinerar sig naturligtvis!
Alla gör inte det oå grund av risker med vaccin och inte alla vaccin fungerar effektivt
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, utvecklingen är inte exponentiell i verkligheten. Men det är ett felslut som oinitierade grundskolematematiker ofta gör.

Än mindre är så fallet för nCoV-SARS-2 som tenderar att spridas i kluster. Det är först när immunitet är över 50-60% som smittspridningen börjar avta signifikant av den anledningen, om samhället fungerar som vanligt i övrigt. Det är också därför det är svårt eller omöjligt att uppnå flockimmunitet utan vaccinering.
Det finns även forskare som beskrivit spridningen som heterogen i bemärkelsen att alla inte är lika mottagliga och konstaterat att detta skulle innebära att en betydligt lägre procent immunitet från genomgången infektion behövs för flockimmunitet. Det är nämligen bara om alla antas mottagliga som runt 60 % antas behövas.
Citera
2020-08-13, 10:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det var många år sedan jag läste boken men tvivlar starkt på att det du insinuerar står i boken. Men man kan väl anta att du förvanskat eller ryckt ett citat ur sitt sammanhang. Annars är det väl så att även en professor kan bli klokare på 10 år....
Det verkar bara vara FHM som enträget motsätter sig ny kunskap.
Citera
2020-08-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Majoriteten av Sveriges regioner har noll patienter på IVA. Pandemin håller på och dö ut i Sverige men alarmisterna står fortfarande och tjatar om munskydd hahaha
Ja men sp är dom också lite efter minst sagt.
Citera
2020-08-13, 10:36
Medlem
Vad är det som händer?
Vart jag än tittar på siffror i världen, så håller det på att ta ny fart nu.

Märkligt att Marocko och Australien har likadana kurvor - och noterar högsta antal döda - samma dag.

Japan Israel USA Bosnien - i varenda världsdel samma mönster.

Jag trodde länderna hade lyckats bemästra detta och en nergång skulle vara möjlig - men dessa nya uppgångar är oväntade.

Är det en ny omgång på väg nu?
Citera
2020-08-13, 10:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är asymptomatisk smitta mindre effektiv?

Det senaste jag läste så har asymptomatiska samma "virus load" i andningsvägarna som symptomaska,

dvs lika mycket virus.

Jag får leta fram artikeln när jag hinner.

Skrivelsen är rätt gammal nu sedan april,

jag har inte hållit mig uppdaterad -nya rön finns garanterat.

"Quantitative SARS-CoV-2 viral loads were similarly high in the four symptom groups (residents with typical symptoms, those with atypical symptoms, those who were presymptomatic, and those who remained asymptomatic)."

Asymptomatic Transmission, the Achilles’ Heel of Current Strategies to Control Covid-19
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMe2009758

Antag två coronainfekterade personer A och B,

A är asymptomatisk, B har lättare hosta -måste ju va lättare om hen ens kan va uppe,

Båda är inomhus, låt oss anta inne på en centralstation eller flygplats.

A har ett jobb där hen hela tiden högt och står och ropar ut nåt, typ "newspapers, read the latest!".
A har inget munskydd.

B gör inget annat än hostar då och då i sitt munskydd, låt oss säga en FFP2 mask.

Vi antar lika mycket virus för båda i andningsvägarna enligt artikeln.

Vem sprider mest smitta tror du?

Jag tror A.

Och dessutom håller man ju sig borta från den som hostar? Den som inte hostar är ju betydligt farligare i sammanhanget.
Citera
2020-08-13, 10:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alla gör inte det oå grund av risker med vaccin och inte alla vaccin fungerar effektivt
Nej men de har naturligtvis möjligheten att göra det. Det går inte att jämföra med covid-19, det måste väl även du begripa?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är ju ren lögn det du säger!

https://www.theguardian.com/australia-news/2020/aug/12/essential-poll-victorians-overwhelmingly-support-harsh-restrictions-to-curb-covid-second-wave
Victoria är väl ändå inte detsamma som invånare i Melbourne? Victoria är väl hela delstaten, och inte undra på om de som själva inte bor i Melbourne sympatiserar övervallande eftersom det inte är dom själva som hålls i praktiken inlåsta. Det är lite som om en överväldigande majoritet i Sverige skulle rösta för utegångsförbud i Stockholm. Det vore ju bara kul för norrlänningar och skåningar att få låsa in alla dryga stockholmare som tror att de är nåt bara för att de bor i huvudstan.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Tvärtom. Människorna blir mycket lättare att kontrollera (alltså fullständigt kontrollera, ha full kontroll över) när du redan är isolerad, distanserad och anonymiserad. De människor du eventuellt möter på stan, känner du inte längre igen, då alla täcker sitt ansikte. Du förhindras att skapa möten och sammanslutningar som kan få nya idėer. Du är hänvisad till dig själv och ditt eget förnuft, vilket underlättar avsevärt när "dom" kommer med "lösningen" på våra "problem".

"Vaccinet."

Finns massor med bra litteratur i detta ämne. Sätt igång och scanna internet! Lycka till!
Okay...
Så jag känner inte igen mina vänner när de har ansiktsskydd?
Skönt att höra att tekniken med ansiktsigenkänning är värdelöst. Bättre om alla medborgare är anonyma på stan.
Kan inte du berätta det för Kina?
Citera
2020-08-13, 10:44
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Därutöver är exempelvis lärare som yrkesgrupp underrepresenterade i covidstatisken.
Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in