Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Nej, du missförstår.
Jag förstår precis hur sambandet mellan R och immunitet fungerar. Jag har en examen i teknisk fysik, och har ett beräkningsintensivt jobb, så jag har läst typ tio gånger så mycket matte som en professor på KI. Det jag inte läst är medicin.
Det handlar inte om korsimmunitet. Det handlar om partiell immunitet. Om (hypotetiskt) hela landet redan haft covid, men är mottagliga för återinfektion, fast man då är smittsam hälften så länge (i snitt) så halveras landets R-värde, trots att alla kan smittas en andra gång.
Sen ska man inte blanda ihop "flockimmunitet", som också används som ett flytande berepp på hur mycket R bromsas av befolkningens immunitet (och alltså inträder redan vid den första smittsde personen) med den fullständiga flockimmunitet som kan uppstå vid massvaccinering.
Nej, det gör du uppenbarligen inte. Och det krävs ingen större mängd matematik för att förstå det heller. Och efter ett antal inlägg har du fortfarande inte lyckats redovisa formeln för sambandet...
Fast nu pratar vi inte om återinfektion. Vi pratar om att andelen smittade är lägre än man kunde förvänta sig. Att antikroppsnivåerna är hela sanningen har ingen påstått men de är fortfarande för låga i stora delar av landet för att ens komma i närheten av något som är värt att kalla flockimmunitet.
Men om du nu plötsligt vill
definiera om det annars väldefinierade begreppet "flockimmunitet" för att passa din agenda så är det väl upp till dig om du vill framstå som slarvig med fakta och begrepp.