Citat:
Ursprungligen postat av
ekerilar
Jo det gör det.
Det tolereas visserligen i GT 1 mos 4:19, 16:1-4 & 29:18.29.
I NT är är enbart monogami tillåtet. Matt 19:4,5, 1 kor 7:2 samt 1 tim 3:2.
I den här tråden är det dock OT, då den handlar om Mormoner eller rättare sagt en utbrytargrupp ur Mormonerna, FLDS.
I Mormons bok kap 132 tolereras visserligen månggifte, men praktiska omständigheter omöjliggör detta.
Kan du visa mig var det står att det är förbjudet? För att jag tror du följer människors bud.
I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.
Ingen befallning från Herren om hur ogifta ska gifta sig. Sedan följer Paulus ÅSIKTER. Ingenting om prästvigning eller någonting. Ingen befallning från Herren, och vi ska lyda Gud mer än människor. Och vad sa Jesus?
Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske Fader. Matt 28:18-19
Bundet och löst i himlen. Och till Adam och Eva, som inte blev prästvigda, sa Gud det Herren har fogat samman ska ingen människa skilja åt. Men om Gud binder och löser äktenskapet i himlen får vi skilja oss, för det bryter inte mot det första budet A & E fick. Vi ska lyda Gud mer än människor, vilket t o m upphäver apostlarnas bud.