2020-05-15, 14:58
Medlem
Mormonerna som praktiserar månggifte!
Hur träffar dom sina fruar?
Finns det mormoner som praktiserar månggifte i Sverige också?
Citera
2020-05-15, 16:48
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Mormonerna som praktiserar månggifte!
Hur träffar dom sina fruar?
Finns det mormoner som praktiserar månggifte i Sverige också?

Mormonerna slutade att praktisera månggifte 1890 då det faktiskt strider mot deras egna skrifter. Det var vanligt vid mitten av 1800-talet, då man ansåg att man följde en gammaltestamentlig tradition.
Exempelvis praktiserade ju de tre patriarkerna månggifte.

Det praktiseras fortfarande bland en utbrytargrupp FLDS. Dessa är uteslutna ur Mormonkyrkan. Bigami är förbjudet i samtliga USAs delstater, men i vissa ser man lite mellan fingrarna. De riskerar dock att straffas om de bosätter sig i en mer hårdför delstat.

Oftast gifts tonårsflickor bort med medelålders män. Giftermålen sker inom gruppen.

Jag har läst någonstans att en av FLDS medlemmar fälldes bör bigami i Sverige år 2001.
Citera
2020-05-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Mormonerna slutade att praktisera månggifte 1890 då det faktiskt strider mot deras egna skrifter. Det var vanligt vid mitten av 1800-talet, då man ansåg att man följde en gammaltestamentlig tradition.
Exempelvis praktiserade ju de tre patriarkerna månggifte.

Det praktiseras fortfarande bland en utbrytargrupp FLDS. Dessa är uteslutna ur Mormonkyrkan. Bigami är förbjudet i samtliga USAs delstater, men i vissa ser man lite mellan fingrarna. De riskerar dock att straffas om de bosätter sig i en mer hårdför delstat.

Oftast gifts tonårsflickor bort med medelålders män. Giftermålen sker inom gruppen.

Jag har läst någonstans att en av FLDS medlemmar fälldes bör bigami i Sverige år 2001.
Månggifte strider inte mot Bibeln.
Citera
2020-05-15, 19:35
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Jo det gör det.

Det tolereas visserligen i GT 1 mos 4:19, 16:1-4 & 29:18.29.
I NT är är enbart monogami tillåtet. Matt 19:4,5, 1 kor 7:2 samt 1 tim 3:2.

I den här tråden är det dock OT, då den handlar om Mormoner eller rättare sagt en utbrytargrupp ur Mormonerna, FLDS.

I Mormons bok kap 132 tolereras visserligen månggifte, men praktiska omständigheter omöjliggör detta.
Citera
2020-05-15, 19:44
Medlem
Citat:
Jo det gör det.

I den här tråden är det dock OT, då den handlar om Mormoner eller rättare sagt en utbrytargrupp ur Mormonerna, FLDS.

I Mormons bok kap 132 tolereras visserligen månggifte, men praktiska omständigheter omöjliggör detta.
Nej månggifte strider inte mot bibeln dock har kristna anammat antika grekiska och romerska äktenskapstraditioner som är monogama men det har inte stöd i bibeln.
Senast redigerad av Barbe 2020-05-15 kl. 19:51.
Citera
2020-05-16, 01:43
Medlem
Citat:
Jo det gör det.

Kan du visa mig var det står att det är förbjudet? För att jag tror du följer människors bud.

I fråga om dem som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren. Men jag kan ge ett råd tack vare den tilltro som Herren i sin barmhärtighet har visat mig.

Ingen befallning från Herren om hur ogifta ska gifta sig. Sedan följer Paulus ÅSIKTER. Ingenting om prästvigning eller någonting. Ingen befallning från Herren, och vi ska lyda Gud mer än människor. Och vad sa Jesus?

Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske Fader. Matt 28:18-19

Bundet och löst i himlen. Och till Adam och Eva, som inte blev prästvigda, sa Gud det Herren har fogat samman ska ingen människa skilja åt. Men om Gud binder och löser äktenskapet i himlen får vi skilja oss, för det bryter inte mot det första budet A & E fick. Vi ska lyda Gud mer än människor, vilket t o m upphäver apostlarnas bud.
Citera
2020-05-16, 09:55
Medlem
Citat:

Du bryr dig inte om vad Jesus säger? Ta och läs Matt 19:3 och framåt...
Citera
2020-05-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du bryr dig inte om vad Jesus säger? Ta och läs Matt 19:3 och framåt...
Vilka var det Jesus talade till? Och när?

Matt 19:9 visar att han talade om Moses lag (Moses gjorde ett tillägg) till sådana som var bundna av Moses lag för att de var omskurna och det nya förbundet inte var giltigt än för att Jesus inte hade dött. Ett testamente blir giltigt först efter döden.

Han brukade komma med andra bud till sina lärjungar, och till de sa han Matt 28:18-19.

Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig. Rom 10:4
Citera
2020-05-16, 10:22
Medlem
Citat:
Vilka var det Jesus talade till? Och när?4

Du verkar helt förvirrad och skriver helt irrelevant information i denna tråden. Ingen kan misstolka det stycket jag hänvisar till. Har ni inte läst att skaparen från början gjorde dem till man och kvinna? Och han fortsatte därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan inte skilja åt...,,
Citera
2020-05-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du verkar helt förvirrad och skriver helt irrelevant information i denna tråden. Ingen kan misstolka det stycket jag hänvisar till. Har ni inte läst att skaparen från början gjorde dem till man och kvinna? Och han fortsatte därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan inte skilja åt...,,
Så jag är förvirrad när du inte förstår?

Jag syftade på skälet för skilsmässa. Det finns bara i Moses lag. Läste du Matt 28:18-19? Annars blir det svårt att förstå vad jag menar. Läs förra inlägget en gång till efter det.
Senast redigerad av DindooNuffin 2020-05-16 kl. 11:19.
Citera
2020-05-17, 14:02
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Mormonerna slutade att praktisera månggifte 1890 då det faktiskt strider mot deras egna skrifter.
Det fortsatte inofficiellt ända till åtminstonde 1930-talet i Utah.

Citat:
Det praktiseras fortfarande bland en utbrytargrupp FLDS. Dessa är uteslutna ur Mormonkyrkan. Bigami är förbjudet i samtliga USAs delstater, men i vissa ser man lite mellan fingrarna. De riskerar dock att straffas om de bosätter sig i en mer hårdför delstat. Oftast gifts tonårsflickor bort med medelålders män. Giftermålen sker inom gruppen.
Stämmer väl rätt så bra. Rätt så många har ju flyttat till Mexico också och bedriver sin verksamhet där.

Citat:
Har aldrig hört om detta. Har du någon referens/källa på det?
Citera
2020-08-12, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Nej månggifte strider inte mot bibeln dock har kristna anammat antika grekiska och romerska äktenskapstraditioner som är monogama men det har inte stöd i bibeln.
Det är en tolkningsfråga. Du kan inte hävda att du sitter på rätt kunskap dvs tolkning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in