2020-08-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör Sven Aspling

https://drive.google.com/file/d/1lXiTLm9Jvs9LU4qhBlKYtOtw-xBdZZ6p/view

https://drive.google.com/file/d/1Y1qD7fmWugWhxTf6ri2v7RVe_ykrPIhp/view

https://drive.google.com/file/d/101qOwO_JZeC3hwSmYpTptssSL6mjylBp/view

Jag vill veta vem polisen var som hämtade väskorna den 1 maj 1985, och eftersom det med 95% sannolikhet var han som placerade eap materialet, vilket disciplinstraff fick han? Fick han en annan tjänst eftersom han uppenbarligen inte kunde anförtros att skjutsa politiker? Blev han internchafför? Var det HH som placerade om honom? Fick detta som konsekvens ett personligt hämndbegär?
Citera
2020-08-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
OM du fick intrycket att jag menade att RD ej skall granskas, så var det inte min avsikt
Fick ej det intrycket, men nåt gnager när det gäller Rolf.
Citera
2020-08-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Edit: Du skrev
I huvudet uppe till vänster på dokumentet står det ordagrant.
Polismyndigheten
Avdelningen för särskilda utredningar
Palmegruppen
Jonas Englund
Det betyder att Jonas Englund i följebrevet till sammanställningen har skickat detta till Avdelni gen för särskilda utredningar

Med tanke på hur det är uppställt så tolkar jag det enbart som avsändarens "adress". Det är bara ett försättsblad. Många myndigheter ställer upp det så i vänsterkant: Myndighetens namn, Avdelning, Sektion, Handläggare. Någon adressat (mottagare) finns ju inte angiven.

Edit: min tolkning är att någon bett om sammanställningen och Jonas har lämnat den till den som bad om den. Det förklarar också att diarienumret är skrivet för hand, det är antagligen mottagaren som skrivit dit det.
Senast redigerad av Auric 2020-08-12 kl. 13:32.
Citera
2020-08-12, 13:33
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatredremains
Jag vill veta vem polisen var som hämtade väskorna den 1 maj 1985, och eftersom det med 95% sannolikhet var han som placerade eap materialet, vilket disciplinstraff fick han? Fick han en annan tjänst eftersom han uppenbarligen inte kunde anförtros att skjutsa politiker? Blev han internchafför? Var det HH som placerade om honom? Fick detta som konsekvens ett personligt hämndbegär?

Dina frågor har mig veterligen inga svar idag. Och att hitta de svaren i PU är osannolikt. Eftersom det här berör personalärenden före mordet inträffade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-12 kl. 13:36.
Citera
2020-08-12, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Med tanke på hur det är uppställt så tolkar jag det enbart som avsändarens "adress". Det är bara ett försättsblad. Många myndigheter ställer upp det så i vänsterkant: Myndighetens namn, Avdelning, Sektion, Handläggare. Någon adressat (mottagare) finns ju inte angiven.

Edit: min tolkning är att någon bett om sammanställningen och Jonas har lämnat den till den som bad om den. Det förklarar också att diarienumret är skrivet för hand, det är antagligen mottagaren som skrivit dit det.

Problemet med det är att varken Jonas Englund som skrev försättsbladet (följebrevet) eller Steude & Blombergsson var anställda inom SU och det är brukligt att skriva Mottagaren (Särskilda utredningar) över Avsändaren (Palmegruppen Jonas Englund) under.

Diarienumret är D 21659-14 där D står för Tips från allmänheten. Se Loggen.

Så både avsändare och mottagare finns. Sammanställningen D 21659-14 har skickats från PU till SU. Varför?
Citera
2020-08-12, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns enbart en väg framåt. Det är att ta fram så mycket nytt material som möjligt. Och att föra samman det med redan känt material. För att eventuellt kunna se mönster. Att återigen älta redan sönderältat material är meningslöst. Eller att diskutera vem som gör vad i tråden. Fakta klår allt.

Nu är det bevisat att ''de finska flickorna'' inte pekar ut AA. Så nu är den vägen stängd för alla som tidigare pekat ut honom. Om någon ändå skulle försöka så framstår den skribenten enbart som en idiot. På samma sätt kan man förhoppningsvis i fortsättningen också stänga andra utpekade personer eller scenarier.

Det som är intressantast nu är att skärskåda det material som aldrig utretts i botten av PU. Som övervakning och WT. Plus alla poliser som verkar sprungit runt mordplatsen. Med dess olika narkotikaspaningar.

Ölvebro, GMP och Petersson har alla hävdat att det inte förekom någon övervakning av OP mordkvällen. Trots att det bevisligen finns utredningar som hävdar motsatsen. Varför? Finns det fler förklaringar än att det inte går ihop när man hänger ut en ensamagerande gärningsman?

De enklaste förklaringarna till att:

Palmemordet har mörklagts är att mordgåtans lösning kunde få stormaktspolitiska konsekvenser som ingen ville ha 1986, varken Moskva eller Washington. Därför hemligstämplade regeringen Ingvar Carlsson mordgåtans lösning och genomförde en omfattande desinformationskampanj i ärendet som pågick i över tre decennier.

resultatet av Säkerhetspolisens utredning av om OP varit övervakad fram till det att han mördades har mörklagts är att det talar för

a. en attentatsgrupp
b. en kuppförsvarsinsats

i området kring OP från statsministerbostaden i Gamla Stan fram till mordplatsen under mordkvällen.

OP:s obduktionsprotokoll och obducenten professor Kari Ormstads uttalanden om offrets skador och vad de säger om gärningsmannen har hemligstämplats är att de talar för gärningsmannens / attentatsmännens professionalism.

FRA:s/Ryssrotelns signalspaningsmaterial från Stockholmsområdet under mordkvällen har fejkats är att det talar för att

a. en attentatsgrupp
b. en kuppförsvarsinsats

i City under mordkvällen, före, vid och efter mordtidpunkten.

Palmeutredningens tidslinje har fejkats är att den riktiga tidslinjen talar för

1.en kuppförsvarsinsats direkt efter skotten,
2. att Säkerhetspolisen tog över polisledningen under de första kritiska minuterna efter skotten
3. att den öppna polisen hölls utanför insatserna i 7,5 minuter och anlände till brottsplatsen först klockan 23:30.

WT-observationerna har mörklagts är att de talar för en kuppförsvarsinsats i och kring brottsplatsen före, vid och efter mordtidunkten.

uppgifterna om länspolismästare Hans Holmers verksamhet i City under mordkvällen har mörkats är att det talar för att Holmer ledde den topphemliga kuppförsvarsinsatsen. Istället har från officiellt håll spridits den felaktiga uppgiften att OP saknade livvaktsskydd under mordkvällen. OP saknade livvaktsskydd från den öppna polisen, visserligen, men inte livvaktsskydd av kuppförsvaret.

fullkomligt fantasiartade ansträngningar gjorts, såväl från svensk som från rysk sida, att sprida uppenbara villospår i Palmeärendet, är att förhindra att mordgåtans lösning blir könd för allmänheten.

resultatet av Säkerhetspolisens (Näss', Karlssons, Kegös och Barrlings) utredning av PM har hemligstämplats av regeringen är att Säkerhetspolisen löste mordgåtan OP redan på våren 1986.

regeringen placerat munkavle på alla statstjänstemän med insyn i den hemligstämplade utredningen av PM är att de inte får tala om mordgåtans lösning för det svenska folket.

den koordinerade desinformationskampanjen mot och förlöjligandet i media av de tre visselblåsarna i Palmeärendet, Kegö, Barrling och Theutenberg, vilka samtliga haft insyn i den hemligstämplade utredningen av PM och därför kan betraktas som förshandskällor, är att torpedera trovärdigheten i de uppgifter som de lämnat och därmed förhindra att mordgåtans lösning blir accepterad bland allmänheten.

den så-kallade Diplomatbuggningen har hemligstämplades av den svenska regeringen är att den identifierar vem som mördade OP.

Wake up, people! Det räcker nu, desinformatörer.
Citera
2020-08-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
WT-sammanställning
Rapport med diarienummer D21659-14 registrerad 2017-11-22, angående övervakning
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

För nytillkomna. Kika in nedan då och då.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O37mhN5bMt5nd-CaO7ue_3KMbip6eVETWKXwfILsf3E/htmlview?fbclid=IwAR3E7lUomg43hLGawPdjr00XUE5UTY_N 8sxecLosH6whFPuIKNkHi1FrjvI#

Specifikation av D 21659-14
För att göra det lite mer överskådligt så använder jag följande dimensioner för att redovisa resultatet. Inget i följande diskussioner används.

Dimensioner:
Samband: WT (som ju är kriterium)
Tid: Datum & klockslag
Uppslag: ӊrendenr" i PU
Plats: Nivå 1: Område Gamla stan eller ”runt mordplatsen Nivå 2: Gatunamn och/eller mer precis platsangivelse
Inkom till polis: (Datum)
WT-sammanställning Rapport med diarienummer D21659-14 registrerad 2017-11-22, angående övervakning

Resultat

De första uppslagen avseende iakttagelser av walkie talkie 1986-02-28
kl. 20.35 Z08075 Gamla stans T-banestation /två män (860305)
kl. 20-21 EAA01884 Tunnelgatan /man med WT 860314)
kl. 23.23 EBE00898 Olofsgatan ”Skelleftehamnsbreven" (860305)
Tips som ej går att återfinna om fyra personer som kommunicerade med WT.( 860307)
Fortsatta uppslag avseende iakttagelser av walkie talkie 1986-02-28

Gamla stan, 1986-02-28 kl. 00.01-20.00
kl.19.30-19.40 Z09077 Kåkbrinken / man med WT (870330)
Omgivningen runt mordplatsen 1986-02-28 kl. 19.00-23.35
Kl. 19-20 EBF19678 Norra Latin & Tunnelgatan / Två män med WT. (860421)

kl. 20.00-21.00 EH20988 Holländargatan & Tegnérgatan / 3-4 män med radioapparater (110301)
kl. 20.30 EBA07183 Tunnelgatan / Man med WT (870525)
kl. 20.30-20.40 EAC04526 Sveavägen -Tunnelgatan / man med WT springer söderut, Olofsgatan /man med WT (860421)

kl. 21.20-21.30 EAC06951 Sveavägen & Adolf Fredriks kyrkogård / man med WT (870406)

kl. 22.45 EBC10006 Tunnelgatan / man med WT (870210

kl. 23.20 EAD02778 Västra T-banenedgången Tunnelgatan/Sveavägen / man med WT (860326)
kl. 22.30-23.00 EBC14459 Norra Latin / man med WT (920303)

kl. 23.35 EEE02618 Oxtorgsgatan /man med WT (860324)
Förundersökningen riktad mot SE har ingen bäring på någon av dessa WT-iakttagelser.
Citera
2020-08-12, 14:04
Medlem
Citat:
Problemet med det är att varken Jonas Englund som skrev försättsbladet (följebrevet) eller Steude & Blombergsson var anställda inom SU och det är brukligt att skriva Mottagaren (Särskilda utredningar) över Avsändaren (Palmegruppen Jonas Englund) under.

Diarienumret är D 21659-14 där D står för Tips från allmänheten. Se Loggen.

Så både avsändare och mottagare finns. Sammanställningen D 21659-14 har skickats från PU till SU. Varför?

Måste faktiskt säga att jag trots många år som statligt anställd aldrig sätt mottagar- och avsändare hopskrivna på det sättet tidigare. Särskilt som det ju är "fallande ordning" på uppgifterna: Polismyndigheten, Särskilda utredningar (=avdelning), Palmeutredningen (=sektion), JE (=handläggare).

Men du har absolut bättre koll på organisationen av utredningen än vad jag har, så du vet säkert. Men jag tycker det ser mycket märkligt ut om det skulle vara mottagare och avsändare hopskrivna på det sättet.

Edit: dessutom, Polismyndighreten är en myndighet så varför skulle myndighetens namn anges om handlingen skickades mellan olika delar av verksamheten? JE var faktiskt anställd vid samma myndighet som skulle vara mottagare av dokumentet.
Senast redigerad av Auric 2020-08-12 kl. 14:15.
Citera
2020-08-12, 14:19
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
De enklaste förklaringarna till att:

Palmemordet har mörklagts är att mordgåtans lösning kunde få stormaktspolitiska konsekvenser som ingen ville ha 1986, varken Moskva eller Washington. Därför hemligstämplade regeringen Ingvar Carlsson mordgåtans lösning och genomförde en omfattande desinformationskampanj i ärendet som pågick i över tre decennier.

resultatet av Säkerhetspolisens utredning av om OP varit övervakad fram till det att han mördades har mörklagts är att det talar för

a. en attentatsgrupp
b. en kuppförsvarsinsats

i området kring OP från statsministerbostaden i Gamla Stan fram till mordplatsen under mordkvällen.

OP:s obduktionsprotokoll och obducenten professor Kari Ormstads uttalanden om offrets skador och vad de säger om gärningsmannen har hemligstämplats är att de talar för gärningsmannens / attentatsmännens professionalism.

FRA:s/Ryssrotelns signalspaningsmaterial från Stockholmsområdet under mordkvällen har fejkats är att det talar för att

a. en attentatsgrupp
b. en kuppförsvarsinsats

i City under mordkvällen, före, vid och efter mordtidpunkten.

Palmeutredningens tidslinje har fejkats är att den riktiga tidslinjen talar för

1.en kuppförsvarsinsats direkt efter skotten,
2. att Säkerhetspolisen tog över polisledningen under de första kritiska minuterna efter skotten
3. att den öppna polisen hölls utanför insatserna i 7,5 minuter och anlände till brottsplatsen först klockan 23:30.

WT-observationerna har mörklagts är att de talar för en kuppförsvarsinsats i och kring brottsplatsen före, vid och efter mordtidunkten.

uppgifterna om länspolismästare Hans Holmers verksamhet i City under mordkvällen har mörkats är att det talar för att Holmer ledde den topphemliga kuppförsvarsinsatsen. Istället har från officiellt håll spridits den felaktiga uppgiften att OP saknade livvaktsskydd under mordkvällen. OP saknade livvaktsskydd från den öppna polisen, visserligen, men inte livvaktsskydd av kuppförsvaret.

fullkomligt fantasiartade ansträngningar gjorts, såväl från svensk som från rysk sida, att sprida uppenbara villospår i Palmeärendet, är att förhindra att mordgåtans lösning blir könd för allmänheten.

resultatet av Säkerhetspolisens (Näss', Karlssons, Kegös och Barrlings) utredning av PM har hemligstämplats av regeringen är att Säkerhetspolisen löste mordgåtan OP redan på våren 1986.

regeringen placerat munkavle på alla statstjänstemän med insyn i den hemligstämplade utredningen av PM är att de inte får tala om mordgåtans lösning för det svenska folket.

den koordinerade desinformationskampanjen mot och förlöjligandet i media av de tre visselblåsarna i Palmeärendet, Kegö, Barrling och Theutenberg, vilka samtliga haft insyn i den hemligstämplade utredningen av PM och därför kan betraktas som förshandskällor, är att torpedera trovärdigheten i de uppgifter som de lämnat och därmed förhindra att mordgåtans lösning blir accepterad bland allmänheten.

den så-kallade Diplomatbuggningen har hemligstämplades av den svenska regeringen är att den identifierar vem som mördade OP.

Wake up, people! Det räcker nu, desinformatörer.
Kuppförsövning har nämnts i många sammanhang. Problemet är att det inte finns någon källa till att det verkligen pågick en. Dahlgrens berättelse har aldrig blivit bevisad. Åsa Kylen Holmer som RD använder som vittne för att styrka sin berättelse vägrar uttala sig.

Det måste alltså fram mer information. Där vi i Åklagarpärmen kan se att KP skickade förfrågan till Säpo och MUST om det pågick någon form av övning i city vid tiden för mordet. Vilket antyder att svaret på den frågan inte finns i PU. För då hade han inte behövt fråga. Och det innebär i så fall att vi inte heller kommer att hitta det i PU.

Det finns nu en risk att svaret på hans förfrågan återfinns hos Åklagarmyndigheten. Eftersom det inte redovisats i hans pärm.

När det gäller allt annat i ditt inlägg får vi också avvakta mer eventuell information och dokument.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-12 kl. 14:22.
Citera
2020-08-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Måste faktiskt säga att jag trots många år som statligt anställd aldrig sätt mottagar- och avsändare hopskrivna på det sättet tidigare. Särskilt som det ju är "fallande ordning" på uppgifterna: Polismyndigheten, Särskilda utredningar (=avdelning), Palmeutredningen (=sektion), JE (=handläggare).

Men du har absolut bättre koll på organisationen av utredningen än vad jag har, så du vet säkert. Men jag tycker det ser mycket märkligt ut om det skulle vara mottagare och avsändare hopskrivna på det sättet.

Jag tror att det beror på att Jonas Englund är mer av en arkivassistent än en sekreterare som skickar runt chefens korrespondens till höger och vänster.

Det borde vara :
Avsändare: Polismyndigheten, Palmeutredningen, Jonas Englund
Mottagare: Polismyndigheten, Särskilda Utredningar
Citera
2020-08-12, 14:31
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Specifikation av D 21659-14
För att göra det lite mer överskådligt så använder jag följande dimensioner för att redovisa resultatet. Inget i följande diskussioner används.

Dimensioner:
Samband: WT (som ju är kriterium)
Tid: Datum & klockslag
Uppslag: ӊrendenr" i PU
Plats: Nivå 1: Område Gamla stan eller ”runt mordplatsen Nivå 2: Gatunamn och/eller mer precis platsangivelse
Inkom till polis: (Datum)
WT-sammanställning Rapport med diarienummer D21659-14 registrerad 2017-11-22, angående övervakning

Resultat

De första uppslagen avseende iakttagelser av walkie talkie 1986-02-28
kl. 20.35 Z08075 Gamla stans T-banestation /två män (860305)
kl. 20-21 EAA01884 Tunnelgatan /man med WT 860314)
kl. 23.23 EBE00898 Olofsgatan ”Skelleftehamnsbreven" (860305)
Tips som ej går att återfinna om fyra personer som kommunicerade med WT.( 860307)
Fortsatta uppslag avseende iakttagelser av walkie talkie 1986-02-28

Gamla stan, 1986-02-28 kl. 00.01-20.00
kl.19.30-19.40 Z09077 Kåkbrinken / man med WT (870330)
Omgivningen runt mordplatsen 1986-02-28 kl. 19.00-23.35
Kl. 19-20 EBF19678 Norra Latin & Tunnelgatan / Två män med WT. (860421)

kl. 20.00-21.00 EH20988 Holländargatan & Tegnérgatan / 3-4 män med radioapparater (110301)
kl. 20.30 EBA07183 Tunnelgatan / Man med WT (870525)
kl. 20.30-20.40 EAC04526 Sveavägen -Tunnelgatan / man med WT springer söderut, Olofsgatan /man med WT (860421)

kl. 21.20-21.30 EAC06951 Sveavägen & Adolf Fredriks kyrkogård / man med WT (870406)

kl. 22.45 EBC10006 Tunnelgatan / man med WT (870210

kl. 23.20 EAD02778 Västra T-banenedgången Tunnelgatan/Sveavägen / man med WT (860326)
kl. 22.30-23.00 EBC14459 Norra Latin / man med WT (920303)

kl. 23.35 EEE02618 Oxtorgsgatan /man med WT (860324)
Förundersökningen riktad mot SE har ingen bäring på någon av dessa WT-iakttagelser.

Av WT - iakttagelser sticker Ulla Strömbäck-Larssons I gamla stan ut. Dels för att hon kommer in med dessa innan Hans Holmér gör sin famösa efterlysning . Dessutom är hennes signalement så stringenta att identifiering inte vore helt omöjlig.

Jag tycker också alla lögner som Jörgen Almblad m fl levererar är tänkvärda. Dels att Ulla verkar sett något som inte hon borde sett . Men också att JA och andra inte verkar planerat en mörkläggning speciellt väl, mera spånar efterhand. Det talar för mig att mörkläggningen växer fram. Den stora planen som en del hävdat ser inte jag .
Citera
2020-08-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av WT - iakttagelser sticker Ulla Strömbäck-Larssons I gamla stan ut. Dels för att hon kommer in med dessa innan Hans Holmér gör sin famösa efterlysning . Dessutom är hennes signalement så stringenta att identifiering inte vore helt omöjlig.

Jag tycker också alla lögner som Jörgen Almblad m fl levererar är tänkvärda. Dels att Ulla verkar sett något som inte hon borde sett . Men också att JA och andra inte verkar planerat en mörkläggning speciellt väl, mera spånar efterhand. Det talar för mig att mörkläggningen växer fram. Den stora planen som en del hävdat ser inte jag .

Tack, det är roligt att mina alster kommer till användning.

Vad menar du med "Den stora planen"?

Edit: En annan tanke slår mig är att de flesta verkar ganska obekymrade om att de inte uppträder dolt.

Hade det varit Säpo's utbildade spanare, vana att uppträda dolt i civil stadsmiljö hade det nog funnit mycket färre observationer.
Senast redigerad av Utredaren 2020-08-12 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in