2020-08-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte i Sverige.
Jo vi redovisar döda MED C19 här också.
Citera
2020-08-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har någon länk till tyska RKI:s karta på Europa där Sverige länge var rött (över 50 nya smittade per hundra tusen och dag - rullande 7-dagars medelvärde)?

Google var inte min vän... Har RKI slutat uppdatera och tagit bort kartan!?

Kan dette kort bruges?:

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Citera
2020-08-12, 13:52
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo vi redovisar döda MED C19 här också.

Försumbart antal.
Citera
2020-08-12, 13:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Flera svårt coronasjuka i Dalarna har blivit bättre efter behandling med blodplasma från friska personer som haft covid-19.
Av fem patienter i Dalarna som har fått blodplasma är det fyra som mår bättre.
"Under sommaren har vi samlat in en hel del blodplasma så jag hoppas att vi ska börja kunna ge lite mer under hösten" säger Hanna Sahlgren som lett arbetet i Dalarna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7529031

Hur avancerat är det att skala upp "tillverkningen" av sådan här blodplasma? Inslaget ger ett intryck av att blodplasma är en bristvara.
Citera
2020-08-12, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det absolut lustigaste måste ju ändå vara att jag säkert 15 gånger fått höra att "jag har fel" trots att jag varje gång visat att jag haft helt rätt.

Nu senast tog nog priset när man ville man jämföra enskilda stadsdelsområden med Boroughs i London (som är fem-sex gånger större än hela Södermalm) för att riktigt hitta ett litet område där det är RIKTIGT trångbott i Stockholm.

Nu har jag dock postat en lista på motsvarande stadsdelsområden i London (Wards) för att göra jämförelsen på DEN nivån. Också DÄR visar det sig att London är mycket mer trångbott.

Jag väntar nu på att någon skall posta en uppgift om att jag "har fel som vanligt" eftersom de upptäckt att det bor 16 personer i den där tvårummaren i Rinkeby, och det "bevisar att Stockholm är mer trångbott än London".

Man kan inte sluta skratta år fåntratteriet....

Ja, även vita (både infödda engelsmän och europeiska invandrare) lever oerhört trångt i London, p.g.a. de enormt höga hyrorna. Studenter bor i studenthem, där de delar tre stycken på ett rum, 20 stycken (minst) på ett kök, och 40-50 på duschrum där man byter om och duschar tillsammans. Sjuksköterskor som inte gifter sig, bor ofta hela livet på sköterskehem under sådana premisser. Och de flesta arbetare/arbetartjejer som kommer till London för att söka sin lycka, får bo på ungkarlshotell under sådana premisser, i alla fall de första åren. Vänner delar lägenhet, och till och med fattiga barnfamiljer delar lägenhet med andra barnfamiljer, o.s.v..
Citera
2020-08-12, 13:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7529031

Hur avancerat är det att skala upp "tillverkningen" av sådan här blodplasma? Inslaget ger ett intryck av att blodplasma är en bristvara.

I och med att det ska vara blodplasma som innehåller antikroppar mot covid-19, så är det säkert en bristvara. Man skulle kanske kunna erbjuda gratis antikroppstester - många är ju jättenyfikna men vill inte betala 6-700 till ett privat labb - emot att de ger en halvliter blod eller två, om de visar sig ha antikropparna? (Om personerna i övrigt uppfyller kriterierna för blodgivare, såklart.)
Citera
2020-08-12, 13:58
Medlem
Larasofts avatar
Det finns evidens för att vissa munskydd skyddar bäraren och omgivningen (används i vården) och detsamma för omgivningen vid enklare munskydd. Det finns svagare evidens för att de enklare munskydden skyddar bäraren, främst för risken att peta på munskydden och att man känner en säkerhet och därmed ger sig in i trängsel. Risken för att peta och ta av skydden gäller alltså bäraren inte omgivningen. Dessutom bör man beakta att vi lever i ett svalare klimat än Sydeuropa varför följsamheten (att behålla skydden på och inte peta) torde vara större samt att transportören även ska tillse att det inte uppstår trängsel. Vad återstår då av tvivel och motstånd kring munskydd i butiker och kollektivtrafik?
Citera
2020-08-12, 14:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Kan dette kort bruges?:

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Tack, 14-dagars är också användbart med 7-dagars är bättre.
Citera
2020-08-12, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 4
Nya fall: 329

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror avlidna: 13, 28, 21, 27, 35.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 359, 288, 338, 491, 514.
Citera
2020-08-12, 14:01
Medlem
trickydicks avatar
4 döda
Citera
2020-08-12, 14:01
Medlem
Sverige
+4 döda
+4 iva
+319 fall
Citera
2020-08-12, 14:05
Medlem
4 avlidna var mindre än vad jag gissade på igår. Jag trodde på rensning 5 avlidna plus 3 i normal rapportering alltså 8 avlidna. Rensar man inte längre i registren.

Jag satte själv ingen siffra för antalet smittade. Men det ser inte helt bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in