Ursprungligen postat av Urbizzo
Någonting på gång i sydöstra USA? Georgia NordCarolina och Florida - alla tre sätter högsta dödssiffrorna samma dag. Och hur går det i Kalifornien? (största staten med 40 miljoner inv).
Melbourne ligger ju väldigt sydligt i Australien. Och har vinter nu. Så det kan ju vara ett säsongsutbrott. Dom har utegångsförbud och brant stigande värden.
Oväntat brant stigande kurva även i Marocko.
På Balkan är ett pågående utbrott, som först märktes i Serbien, och nu märks i allt fler länder runt omrking. Bosnien Bulgarien Albanien. Rumänien mest och nu ökar det även i Ukraina.
Serbien tycks ha stävjat smittan nu.
Och det har även gått ner i Centralasien.. Nya siffror från Kazakhstan ser bättre ut. Vissererligen sommar där nu, så det kan vara säsongsnedgång.
Sydamerika har tre länder där det ökar. Argentina Colombia och Bolivia. Och så är det oförändrat höga siffror i Brasilien och Mexiko.
Länderna i Asien och Stilla havet tycks vara bäst på att hantera detta.
Indien däremot har accelererande siffror. Och även Indonesien har ökande, fast ännu på låg nivå.
Sydafrika har fortsatt ökning. Där är också "vinter" nu. Så kanske säsong?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Jag vet inte hur många gånger jag svarat på detta.
I Kalifornien, Florida och Texas är det på väg ner igen.
Du kan inte avgöra trenden genom att titta på rapporteringsdatum.
Kolla delstaternas officiella sidor med data om du vill ha en korrekt bild av smittläget.
Jag har följt detta från början. Jag har rapporterat regelbundet om världsläget.
Det går ganska bra att skapa sig en bild av läget i stort. (tack för hjälpen).