2020-08-12, 11:28
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och här kommer du med japanerna. Jag har ingen som helst aning, jag heller, om vad en vanlig japan tycker eller tror. Jag misstänker att det nog kan finnas delade meningar även där. Nu har Japan en helt annan situation än oss, de har isolerat sig i många år både genetiskt och kulturellt, till skillnad från oss som blandat oss friskt.

Frågan är alltså inte vad japanerna skall göra.

Frågan är - kommer svenskarna att bli en minoritet? För att kunna besvara den måste man komma överens om vad svenskar är.

Oerhört trögt det här.
Jag tycker det är relevant att ta upp japanerna eftersom många kör med dubbla måttstockar när det gäller begrepp som "svensk" och "svensk medborgare" respektive "japan" och "japansk medborgare". "Svensk" ser tyvärr många som nån sorts flytande begrepp som kan betyda lite vad som helst beroende på hur många rasfrämlingar som invandrar till Sverige, medan de inte har några som helst problem att identifiera t.ex. assyrier eller judar inom Sverige. Oerhört märkligt, för att inte säga ologiskt.

Påtvingad massinvandring som har skett mot det svenska folkets vilja har tyvärr förändrat demografin i det här landet, och politikerna gör sitt bästa för att hjärntvätta folk att "svensk" är ett flytande begrepp, men det förändrar inte det faktum att du kan ta ett DNA-test för att se hur många procent svensk du är. Det borde du prova.
Citera
2020-08-12, 11:28
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det går absolut att särskilja genetiskt med hög precision, för min del räcker det gott att särskilja ut Skandinavien, eftersom vi genetiskt sätt är typ samma folk.

Så för dej som räknas norrmännen till svenskar, är det vad du skriver nu?

Nu förväntar jag mej inte att du vet det här, men om du nu skulle veta - exakt hur skiljer sej en svensk och en dansk åt - genetiskt? Eller en svensk och en finsk?
Citera
2020-08-12, 11:30
Medlem
Citat:
Om vi tar bort de barnsliga epiteten så kokar ditt inlägg ner till:

1. Vad SKILJER svenskar från norrmän? Går det att mäta på något sätt?
2. Jag gissar att ditt svammel om raser betyder att du anser att en svensk måste vara europe? Räknas tyskar, polacker, ryssar, italienare, spanjorer, turkar också bland svenskarna?
3. Du tänker dej en statlig myndighet som skall sitta och TITTA på folk för att avgöra om de är Svenskar eller inte? Eller hur tänker du räkna ut om svenskar utgör en minoritet eller inte?

Ja, det kan man URL

Men frågan om vad poängen är att skilja ut svenskar från norrmän genetiskt? Det är ju knappast så att norrmännen hotar att göra svenskar till minoritet i Sverige.
Citera
2020-08-12, 11:31
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pertinacious
Jag tycker det är relevant att ta upp japanerna eftersom många kör med dubbla måttstockar när det gäller begrepp som "svensk" och "svensk medborgare" respektive "japan" och "japansk medborgare". "Svensk" ser tyvärr många som nån sorts flytande begrepp som kan betyda lite vad som helst beroende på hur många rasfrämlingar som invandrar till Sverige, medan de inte har några som helst problem att identifiera t.ex. assyrier eller judar inom Sverige. Oerhört märkligt, för att inte säga ologiskt.

Påtvingad massinvandring som har skett mot det svenska folkets vilja har tyvärr förändrat demografin i det här landet, och politikerna gör sitt bästa för att hjärntvätta folk att "svensk" är ett flytande begrepp, men det förändrar inte det faktum att du kan ta ett DNA-test för att se hur många procent svensk du är. Det borde du prova.

Jag har faktiskt tagit DNA-tester och det svar jag fick var att jag var cirka 50% skandinav (ett område som täckte större delar av Sverige och Norge samt delar av Danmark) och 50% finsk - samt någon bråkdel asiat.

Så, nej, det framkom inte hur många procent svensk jag var.

Japan är off topic i den här diskussionen. Om det är ett bekymmer för dej så ta gärna upp det i en annan tråd. Jag skulle vara intresserad av att veta om det sitter motsvarigheten i Japan och oroar sig.
Citera
2020-08-12, 11:32
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Ja, det kan man URL

Men frågan om vad poängen är att skilja ut svenskar från norrmän genetiskt? Det är ju knappast så att norrmännen hotar att göra svenskar till minoritet i Sverige.

Kasta helst inte länkar på mej. Förklara. Om du begriper.

Så du har inga problem om det bara fanns norrmän och inga svenskar i Sverige? Då är det plöstligt inte längre viktigt att värna om svenskheten? Intressant.
Citera
2020-08-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi kan höras igen 2058 och se hur många som fortfarande käkar fläsk och dricker sprit i Sverige då. Jag kommer i alla fall att göra det. Böj dig för islam om du vill.

Eftersom du vurmar för massinvandring så vurmar du för islams expansion. Betalat och understött av svenska skattebetalare.
Du är redan böjd långt ner med rumpan i vädret för Muhammed. Så är det bara.

Om du tror på fredlig samexistens mellan svenska fläskätare och en majorit muslimer så får du tänka om lite och läsa historia och om olika länder. Finns inte ett enda exempel där detta fungerat.
Citera
2020-08-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Att jag förstått det mest grundläggande...att det inte handlar ”kultur”.
Ideer, kultur, åsikter och ideer är flytande ich kan ändras på någon generation.
Tycker du USA/Amerikas ”Förenade” Stater
är särskilt förenade idag?
De har aldrig varit mer splittrade. Ett land grundat på exakt vad du påpekar är vad allt handlar om; gemensamma värderingar.

Vad det handlar om är etnicitet och biologi.
Vi är djur och precis som djur identifierar vi oss i de som liknar oss och de som inte liknar oss.
Allt annat är ”man-made ideas” som går emot naturens lagar.

Du glemmer behændigt og sikkert overlagt at jeg skriver: kultur/religion

Religionen Islam er den samlende kraft for borgere der kommer fra muslimske lande, og dermed er Islam den dominerende kraft i deres kultur.

Hvad angår splittelse i andre lande er muslimer eksperter i at spille befolkningsgrupper ud imod hinanden, med det formål at selv overtage magten i de splittede lande.

De kan bruge hvadsomhelst som splittelseskraft - det kan være hudfarve, køn, sociale forskelle o.s.v.

I den sammenhæng er det bemærkelsesværdigt at sorte i USA ikke ville være en realitet hvis ikke muslimer havde indfanget afrikanere og solgt dem til europæiske slavehandlere.
Det forbigås behændigt og naive vesterlændinge sluger maddingen og bidrager til intern splittelse, mens muslimerne profiterer.

Jo mere du og andre kan få problematikkerne til at handle om etnicitet og biologi - jo mindre fokus er der på dem der er årsagen til miseren - muslimerne.
Citera
2020-08-12, 11:36
Medlem
Citat:
Kasta helst inte länkar på mej. Förklara. Om du begriper.

Så du har inga problem om det bara fanns norrmän och inga svenskar i Sverige? Då är det plöstligt inte längre viktigt att värna om svenskheten? Intressant.

Jag tycker det räcker gott att besluta att Sverige ska befolkas av främst skandinaver.

Vi kan ju börja med en massiv återvandring av invandrare utanför Europa. Tex så kan vi ju börja med de som är kriminella, och alla de som har ljugit sig in i Sverige genom att tex kasta sina resehandlingar vid ankomsten. eller ljugit om sitt ursprung, eller ljugit om sina förhållanden i hemlandet.

Sen kan vi ju återpröva uppehållstillstånden och medborgarskapen hos de som har flytt från tex ett krig som nu inte längre pågår.
Citera
2020-08-12, 11:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Om vi tar bort de barnsliga epiteten så kokar ditt inlägg ner till:

1. Vad SKILJER svenskar från norrmän? Går det att mäta på något sätt?
2. Jag gissar att ditt svammel om raser betyder att du anser att en svensk måste vara europe? Räknas tyskar, polacker, ryssar, italienare, spanjorer, turkar också bland svenskarna?
3. Du tänker dej en statlig myndighet som skall sitta och TITTA på folk för att avgöra om de är Svenskar eller inte? Eller hur tänker du räkna ut om svenskar utgör en minoritet eller inte?

Du svarar alltså återigen inte på mitt svar till dig som jag tog mig tid att besvara.
Vilket bevisar att antingen är du korkad eller avsiktligen trollar.

Skillnaden mellan norrmän, svenskar och danskar är kulturell din dumme jävel. Det bet du! Vi är samma etniska folkgrupp.
Men av historiska, geografiska och politiska skäl talar vi olika skandinaviska språk/dialekter och har vissa nyanser av skillnader i kultur.

Samma som samerna. De talas 5-6 samiska språk; sydsamiska (Sverige och Norge) pitesamiska (Sverige och Norge) umesamiska (Sverige utdött i Norge) ulesamiska (Sverige utdött i Norge) nordsamiska (Sverige och Norge, koltsamiska (Finland) inarsamiska (Finland och Ryssland) och Tersamiska (Ryssland)
Alla är etniska samer men är spridda över Sverige, Norge, Finland och Ryssland.

Samma med kurder som är spridda över Irak, Turkiet, Armenien, Iran, Azerbadjan m m.
Citera
2020-08-12, 11:37
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Att vara svensk är uppenbarligen en kombination av genetik och ett sätt att vara. Och det behöver nödvändigtvis inte finnas en EXAKT definition.

Om du går in i ett rum med en Japan, Indie, Kines, Afrikan, Eskimo etc så skulle du förmodligen kunna peka ut vart de härstammar ifrån. Men tänk om alla dessa sa att de var Svenskar ?

Du kan förmodligen skilja mellan klassisk musik och övrig musik ? Hur? Förmodligen på sättet det spelas, för det var så det lät förr? Låt oss säga att vi är i en övergångsfas, och att vara svensk är sättet att vara och dessutom se ut. Ju mer du avviker, desto mindre svensk kommer du bli betraktad som.

"att vara" är ett resultat av hur du är uppfostrad, både av föräldrar och systemet.
Vet inte hur mycket erfarenhet du har med invandrarföräldrar, men de har en väldig osvensk uppfostringsteknik...

Ok, en kombination. Jag kan acceptera ett sånt svar. Men, jo, om man säger att grupp X inom Y år kommer att vara en minoritet i område Z så MÅSTE man ha en exakt definition av vad X, Y och Z är. Annars är det ingen prognos, ingen vetenskaplig studie utan svammel.

MIN definition av att vara svensk är att det är en person som har medborgarskap och som upplever sig att vara svensk. Så om någon som påminner om eskimåer säger sej vara svensk, har jag inget som helst skäl att misstro personen där.

Nu är det inte heller jag som är orolig, eftersom jag - enligt denna definition - är övertygad om att inom den tidsperiod som jag kan överblicka - dvs långt efter prognosens slut - inte lär ske att svenskarna är annat en absolut majoritet inom det landområde som idag kallas Sverige.

Jag lever med invandrare, har invandrade och svenskar som vänner och bekanta, och nej, det finns ingen uppfostringsteknik som är enhetlig bland invandrade. Vissa är tuffa, andra är mjuka. Min egen svåger har varit betydligt mjäkigare mot sina barn än vad jag själv skulle ha varit.
Citera
2020-08-12, 11:39
Medlem
Citat:
Så för dej som räknas norrmännen till svenskar, är det vad du skriver nu?

Nu förväntar jag mej inte att du vet det här, men om du nu skulle veta - exakt hur skiljer sej en svensk och en dansk åt - genetiskt? Eller en svensk och en finsk?

Du kommer inte hitta den tydliga linje du eftersöker, där du kan sammanställa alla komplexa variabler och göra en analys som resulterar i att person X är 99% svensk....
Citera
2020-08-12, 11:39
Medlem
Det är ganska roligt att den som vill att Sverige ska se ut ungefär som det har gjort de senaste hundratals åren anses extrem och radikal.

Den som däremot vill förändra Sverige till oigenkännlighet är inte extrem och behöver inte förklara sig.

Och om man anser att Sverige bör ha en övervägande svensk/skandinavisk befolkning så innebär det ju inte heller att det inte kan finnas människor från andra ursprung i landet. Det handlar ju om proportioner.

Jag gillar salt i soppan, men bara därför gillar jag inte 2 kg salt i soppan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in