Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Om vi tar bort de barnsliga epiteten så kokar ditt inlägg ner till:
1. Vad SKILJER svenskar från norrmän? Går det att mäta på något sätt?
2. Jag gissar att ditt svammel om raser betyder att du anser att en svensk måste vara europe? Räknas tyskar, polacker, ryssar, italienare, spanjorer, turkar också bland svenskarna?
3. Du tänker dej en statlig myndighet som skall sitta och TITTA på folk för att avgöra om de är Svenskar eller inte? Eller hur tänker du räkna ut om svenskar utgör en minoritet eller inte?
Du svarar alltså återigen inte på mitt svar till dig som jag tog mig tid att besvara.
Vilket bevisar att antingen är du korkad eller avsiktligen trollar.
Skillnaden mellan norrmän, svenskar och danskar är kulturell din dumme jävel. Det bet du! Vi är samma etniska folkgrupp.
Men av historiska, geografiska och politiska skäl talar vi olika skandinaviska språk/dialekter och har vissa nyanser av skillnader i kultur.
Samma som samerna. De talas 5-6 samiska språk; sydsamiska (Sverige och Norge) pitesamiska (Sverige och Norge) umesamiska (Sverige utdött i Norge) ulesamiska (Sverige utdött i Norge) nordsamiska (Sverige och Norge, koltsamiska (Finland) inarsamiska (Finland och Ryssland) och Tersamiska (Ryssland)
Alla är etniska samer men är spridda över Sverige, Norge, Finland och Ryssland.
Samma med kurder som är spridda över Irak, Turkiet, Armenien, Iran, Azerbadjan m m.