Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 11:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du svarar alltså återigen inte på mitt svar till dig som jag tog mig tid att besvara.
Vilket bevisar att antingen är du korkad eller avsiktligen trollar.

Skillnaden mellan norrmän, svenskar och danskar är kulturell din dumme jävel. Det bet du! Vi är samma etniska folkgrupp.
Men av historiska, geografiska och politiska skäl talar vi olika skandinaviska språk/dialekter och har vissa nyanser av skillnader i kultur.

Samma som samerna. De talas 5-6 samiska språk; sydsamiska (Sverige och Norge) pitesamiska (Sverige och Norge) umesamiska (Sverige utdött i Norge) ulesamiska (Sverige utdött i Norge) nordsamiska (Sverige och Norge, koltsamiska (Finland) inarsamiska (Finland och Ryssland) och Tersamiska (Ryssland)
Alla är etniska samer men är spridda över Sverige, Norge, Finland och Ryssland.

Samma med kurder som är spridda över Irak, Turkiet, Armenien, Iran, Azerbadjan m m.

Känns det bättre nu, när du kunnat kalla någon du inte känner för att vara den dum jävel?

Diskuterar vi samer eller kurder? Nej. DÅ lämnar vi de därhän.

Tråden handlar om svenskar. Man är bekymrad över att svenskar skall bli en minoritet. Nu vill du inkludera andra skandinaver? Märkligt.

Problemet som sådana som du har är att ni inte egentligen vet vad det är att svara svensk.
Citera
2020-08-12, 11:43
Medlem
bagge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ok, en kombination. Jag kan acceptera ett sånt svar. Men, jo, om man säger att grupp X inom Y år kommer att vara en minoritet i område Z så MÅSTE man ha en exakt definition av vad X, Y och Z är. Annars är det ingen prognos, ingen vetenskaplig studie utan svammel.

Men är du autist eller? Du behöver väl ingen forskning för att se att Sverige har förändrats fullständigt på ett par decennier och att människor med svensk bakgrund blir en mindre och mindre del av befolkningen för varje år. Och får den utvecklingen fortsätta i den riktningen så kommer denna grupp givetvis att hamna i minoritet.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2020-08-12, 11:43
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Du glemmer behændigt og sikkert overlagt at jeg skriver: kultur/religion

Religionen Islam er den samlende kraft for borgere der kommer fra muslimske lande, og dermed er Islam den dominerende kraft i deres kultur.

Hvad angår splittelse i andre lande er muslimer eksperter i at spille befolkningsgrupper ud imod hinanden, med det formål at selv overtage magten i de splittede lande.

De kan bruge hvadsomhelst som splittelseskraft - det kan være hudfarve, køn, sociale forskelle o.s.v.

I den sammenhæng er det bemærkelsesværdigt at sorte i USA ikke ville være en realitet hvis ikke muslimer havde indfanget afrikanere og solgt dem til europæiske slavehandlere.
Det forbigås behændigt og naive vesterlændinge sluger maddingen og bidrager til intern splittelse, mens muslimerne profiterer.

Jo mere du og andre kan få problematikkerne til at handle om etnicitet og biologi - jo mindre fokus er der på dem der er årsagen til miseren - muslimerne.

Ja, muslimer är en fara. Men vilka har släppt in muslimerna? Deras öken kusiner som läser talmud.
Vakna!! Kontra-jihadism är sååå 2006.
Paludan försöker försvara något som inte är värt att försvara, det ”öppna” skandinaviska ”demokratiska” samhället.
Det kommer inte stoppa massinvandringen genom att bränna koranen i Nörrebro eller Rosengård/Malmö.

Vad som stoppar massinvandring är att danska, norska, finska och svenska samlar sig med vänner och släktingar och så fort någon inom deras närmaste krets utsatt för något orätt hämnas den oförrätten med döden.
Citera
2020-08-12, 11:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Du kommer inte hitta den tydliga linje du eftersöker, där du kan sammanställa alla komplexa variabler och göra en analys som resulterar i att person X är 99% svensk....

Nej, det tror jag väl inte heller. Då är det lite märkligt att vara orolig över att svenskar kommer att vara en minoritet.

Ser lite ut som någon som inte kan förklara vad vatten är, men ändå är orolig över att bli blöt.
Citera
2020-08-12, 11:48
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag väl inte heller. Då är det lite märkligt att vara orolig över att svenskar kommer att vara en minoritet.

Ser lite ut som någon som inte kan förklara vad vatten är, men ändå är orolig över att bli blöt.

Jag har inte läst rapporten, men kan tänka mig att det baserat på exempelvis att ha våra värderingar och tillhöra våran kultur, prata vårat språk, d.v.s inte vara muslim och följa deras värdering och kultur. Typ?
Citera
2020-08-12, 11:49
Avstängd
Citat:
Nu skrev jag kristna. Det finns kristna nigerianer. Ungefär hälften av dem är kristna. Så då är inte religionen ett uttömmande svar. Vad krävs det mer för att kunna definera svenskar. Utöver att de inte skall vara muslimer, enligt dej?

Jo - religionen Islam er det udtømmende svar, for kristne ville ikke indføre sharialov, og så ville situationen alt andet lige være mere håndterbar - uden på nogen måde at være ideel.

Nej der behøves ikke mere end konstateringen at svenskere ikke er muslimer for at kunne definere svenskere, for så vil svenskerne helt af sig selv fortsætte med at være og leve som svenskere, på samme måde som de altid har gjort, trods sporadisk indvandring, som alle europæiske lande har været udsat for, samtidigt med at alle europæiske lande har bibeholdt deres nationale særpræg.

Så længe der ikke er et pres fra en invasiv religion som Islam, vil der ikke være definitionsproblemer for hvad det vil sige at være svensker eller en hvilketsomhelst anden europæisk nationalitet.
Citera
2020-08-12, 11:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Men är du autist eller? Du behöver väl ingen forskning för att se att Sverige har förändrats fullständigt på ett par decennier och att människor med svensk bakgrund blir en mindre och mindre del av befolkningen för varje år. Och får den utvecklingen fortsätta i den riktningen så kommer denna grupp givetvis att hamna i minoritet.

Hur svårt kan det vara?

Om man påstår det som du gör, så kan man inte bara TYCKA det, man måste ha siffror på det. Om det är att vara autist så får det stå för dig.

Det finns egentligen bara några olika sätt man kan göra här.

1. Definera att en svensk är någon vars genetiska förfäder har till minst 50% varit födda inom landet, till ett givet antal led bakåt.

Då går det att räkna på procentdelen av hur svensk man är och då kan man ställa upp beräkningar om hur fördelningen svenskar vs icke-svenskar varit genom åren.

Och då kan man kanske leda i bevis någon sorts trend.

2. Man definierar en svensk som någon som kulturellt anammar svenska seder, kultur och helst också har medborgarskap. Detta kan bara ske genom självskattning.

Då kan man göra SIFO-mätningar och se hur stor del av befolkningen känner sej svensk.

Även här går det kanske att se någon sorts trend.

Nu finns det säkert fler sätt det går att mäta på, men man kan inte ha en metod där någon slumpmässig forumanvändare TYCKER att vissa är svenskar och andra inte. Subjektiv bedömning fungerar kanske i gymnastik, men inte om man gör anspråk på vetenskapliga resultat.
Citera
2020-08-12, 11:51
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo - religionen Islam er det udtømmende svar, for kristne ville ikke indføre sharialov, og så ville situationen alt andet lige være mere håndterbar - uden på nogen måde at være ideel.

Nej der behøves ikke mere end konstateringen at svenskere ikke er muslimer for at kunne definere svenskere, for så vil svenskerne helt af sig selv fortsætte med at være og leve som svenskere, på samme måde som de altid har gjort, trods sporadisk indvandring, som alle europæiske lande har været udsat for, samtidigt med at alle europæiske lande har bibeholdt deres nationale særpræg.

Så længe der ikke er et pres fra en invasiv religion som Islam, vil der ikke være definitionsproblemer for hvad det vil sige at være svensker eller en hvilketsomhelst anden europæisk nationalitet.

Ok, det är i alla fall en konsekvent åsikt, och klart mätbar - men jag misstänker att du inte har så många som håller med dej - inte ens när det gäller de som tror på skrämselpropagandan.
Citera
2020-08-12, 11:51
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Jag har faktiskt tagit DNA-tester och det svar jag fick var att jag var cirka 50% skandinav (ett område som täckte större delar av Sverige och Norge samt delar av Danmark) och 50% finsk - samt någon bråkdel asiat.

Så, nej, det framkom inte hur många procent svensk jag var.

Japan är off topic i den här diskussionen. Om det är ett bekymmer för dej så ta gärna upp det i en annan tråd. Jag skulle vara intresserad av att veta om det sitter motsvarigheten i Japan och oroar sig.
Om 30 miljoner personer med din genetik (50% skandinav, 50% finsk) flyttade till onämnt land i Östasien kan du ge dig fan på att det landets befolkning inte skulle ha några som helst problem med att vare sig identifiera er som utbölingar eller att öppet diskutera att deras folk håller på att bytas ut mot vita.

"Svensk" är precis som "japan" något konstant, en specifik genuppsättning, och inte något flytande som du vill få det till. Du är halvfinne och inte helsvensk. Jag är heller inte helsvensk, men det innebär inte att jag inte kan inse att det innebär något negativt för det svenska folket att ha en så stor invandring utav araber och afrikaner att de i framtiden kommer att bli en majoritet.
Citera
2020-08-12, 11:52
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Känns det bättre nu, när du kunnat kalla någon du inte känner för att vara den dum jävel?

Diskuterar vi samer eller kurder? Nej. DÅ lämnar vi de därhän.

Tråden handlar om svenskar. Man är bekymrad över att svenskar skall bli en minoritet. Nu vill du inkludera andra skandinaver? Märkligt.

Problemet som sådana som du har är att ni inte egentligen vet vad det är att svara svensk.

Jag svarade på din fråga och ja, du är den största idioten som skrivit på FB under 20 år.
Skandinaver är EN ETNISK folkgrupp precis som samer och kurder.
Men vi är spridda över stora områden och därför talar olika dialekter/språk. Precis som sydsamiska särskiljer sig från nordsamiska. Eller kurdiskan i Turkiet särskiljer sig från kurdiskan i Iran. Så skiljer sig skandinaviskan svenska från danska. Men vi är samma etniska folkgrupp. Precis som samerna är och kurderna är.

Du har fortfarande inte svarat på en följdfråga jag gett dig. Så antigen är du en idiot eller så trollar du medvetet.
Hur är det? Är du en idiot? Om så är fallet får jag bara beklaga till dina föräldrar som fick en så korkad son eller dotter.

Men vi försöker en gång till;

Är detta samma folkslag?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wome...markransar.jpg

https://www.greenleft.org.au/content...original-women
Citera
2020-08-12, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, muslimer är en fara. Men vilka har släppt in muslimerna? Deras öken kusiner som läser talmud.
Vakna!! Kontra-jihadism är sååå 2006.
Paludan försöker försvara något som inte är värt att försvara, det ”öppna” skandinaviska ”demokratiska” samhället.
Det kommer inte stoppa massinvandringen genom att bränna koranen i Nörrebro eller Rosengård/Malmö.

Vad som stoppar massinvandring är att danska, norska, finska och svenska samlar sig med vänner och släktingar och så fort någon inom deras närmaste krets utsatt för något orätt hämnas den oförrätten med döden.

Ja det er den muslimske måde at håndtere problemer på - det fortæller ligesom hvor dine resonementer kommer fra.
Citera
2020-08-12, 11:53
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Då gör vi ett försök till.

VAD betyder "svensk" då? VILKA är det som blir en minoritet i skrämselpropagandan?

Modererar du din egen tråd???

Trolldjävel! För det är förbannat oklart vad du försöker få framfört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback