2020-08-12, 10:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Bla bla bla.

Inte EN gång har du lyckats "visat felaktigheter i dina data och dina påstående".

Den vanliga processen här verkar vara att
1. Jag kollar upp något i officiell statistik och publicerar på forumet.
2. Någon blir förvånad och tänker "det där kan fan inte stämma, han måste räknat fel".
3. Någon postar "haha, din jöns, du har fel som vanligt"
4. Jag postar ytterligare unformation som även DEN är korskollad gentemot officiell statistik
5. Någon postar "det var inte vad du menade, du menade något annat"
6. Någon postar sedan en rättelse (som visar sig vara totalt fel)
7. Jag postar den korrekta statistiken som visar att påstpendet i 6 är helt galet (i regel du, och två andra som ännu inte lärt sig att kolla uppgifterna innan ni publicerar)
8. Någon postar "du hade fel som vanligt" (i regel du, och två andra som ännu inte lärt sig att kolla uppgifterna innan ni publicerar)

Länka gärna till ETT påstående där jag har sakligt och statistikt fel. Go on. I'm waiting.
Inlägget alldeles innan ditt lyfter fram ett av de fel du ihärdigt undviker att erkänna/utreda/förklara på ett godtagbart sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Kan ni inte ta diskussionen om befolkningstäthet i London respektive Stockholm i en separat tråd då det känns hyfsat off topic.

Takadongtakadang har dock fortfarande inte förklarat varför han räknat med 1 per miljon när han skriver att han använder sig av formeln 0,1 per miljon för att räkna ut dag 0.
Citera
2020-08-12, 11:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag hittade samma sak, men editerade in det i ett äldre inlägg.

Men det är meningslöst att diskutera med honom. Han kan aldrig ta till sig något. Man måste be han ta fram uppgifterna själv för att han ska kunna köpa det (så han inte tappar ansiktet).
Men det blir ju meningslöst att diskutera om du skall jämföra små områden mot ett större. Om du vill kan jag plocka fram statistik som motsvarar ungefär samma yta i London.

Ni började med att påstå att Sverige var mer trångbott än UK.
När jag visade för er att så inte var fallet menade ni att Stockholm var i alla fall mer trångbott än London
När jag visade för er att så inte var fallet menade ni att stadskärnan i Stockholm är mer trångbodd än London
När jag visade för er att inte heller DET är fallet så menade ni att utvalda delar av stadskärnan i Stockholm är mer trångbodd än stadskärnan i London
När jag visade er att så inte var fallet så vill ni nu påstå att enskilda kvarter i utvalda delar av Stockholm är mer trångbodd än utvalda delar av London.

Ni måste ju jämföra äpplen med äpplen.

Bestäm er nu vad ni vill jämföra så tittar vi på om Sverige är mer trångbott än UK, det var ju där diskussionen började innan ni ändrade er. Fyra gånger.
Citera
2020-08-12, 11:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Takadongtakadang har dock fortfarande inte förklarat varför han räknat med 1 per miljon när han skriver att han använder sig av formeln 0,1 per miljon för att räkna ut dag 0.
Det har jag aldrig skrivit, men det missade du. Också.
Citera
2020-08-12, 11:07
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Och Tegnell är svensk och sitter i Sverige.

Ingen grund att hemligstämpla hans del av konversationen.

Då tror jag inte du förstår.
Citera
2020-08-12, 11:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror nog att det fungerar likadant i de flesta andra länder.
Man skall vara försiktig med att uttala sig benhårt kring hur sekretess fungerar gällande utrikespolitik om man inte är insatt.

Någon ”jurist” uttalade sig innan. Precis som att alla jurister känner till utrikespolitik..
Hur ska man bli insatt om man möts av en mur av sekretess? Det är ju det som är problemet, man döljer information godtyckligt och sedan konstaterar man malligt att ”folk inte vet vad de pratar om”. Så jävla ohederligt.
Citera
2020-08-12, 11:08
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig skrivit, men det missade du. Också.

Jo, det har du. Orkar inte leta upp det inlägget just nu men du skrev det förfan i klartext samtidigt som dina siffror visade att du räknade på ett annat sätt.
Citera
2020-08-12, 11:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mitt barn. Du har fortfarande en del att lära.

Stockholms stadskärna och inv. per km2 (2016).

Kod:
District          (inv/km²)	

Östra Katarina    24,900
Ö Kungsholmen     22,400
Matteus           21,600
Vasastan-Roslagst 18,600
Storkyrkan-Maria  17,700
C Östermalm       14,900
C Högalid         15,900
Sofia             15,000
SödraS-V Katarina 12,700
V Kungsholmen     10,400
För att citera dig. "Ja herrejädrar".

Stockholm stadskärna är alltså mer tätbefolkad än Londons stadskärna. Intressant.
Fast det där är som sagt inte Stockholms stadskärna utan grupper av kvarter ur utvalda delar av stadskärnan.

Jag påpekade för en tid sedan att sättet ni (du) succesivt flyttat den här diskussionen från att jämföra Sverige och UK nu har vandrat nedåt på ett minst sagt komiskt sätt till att nu handla om enskilda kvarter i Stockholm som du vill jämföra med vad som motsvarande kommuner i London. Snart är du nog nere på diskussionen om den där familjen på 16 personer i en tvårummare. DE måste ju vara de mest trångbodda.

Jag tycker vi avslutar den här diskssuionen för att inte trasha ämnet.
Citera
2020-08-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Precis, undrar vad vinsten med det är?

Då tror jag att det vore klädsamt att förklara.

Jag undrar om det inte har med stigmatiseringen att göra?

Så fort man gick ut med att somalierna var den hårdast drabbade gruppen kom kritiken från deras representanter att man "anklagade" somalierna..

Bussturen (Ebba) fick be om ursäkt..

Om man dessutom gick offentligt ut med att även äldreboenden där det finns gott om somalierna är de hårdast drabbade då kanske det skulle bryta ut inbördeskrig?

Finnarna hade dock inga problem med detta. "Någon gång måste man ju dö" var deras attityd "särskilt om man är svårt sjuk". Inte ett ord om anklagelser hit och dit.…
Citera
2020-08-12, 11:30
Medlem
Förstår inte hur man kan sekretessbelägga Tegnells tankar om masker? Det har inget med relationerna till andra länder att göra.
Citera
2020-08-12, 11:30
Medlem
Citat:
Fast det där är som sagt inte Stockholms stadskärna utan grupper av kvarter ur utvalda delar av stadskärnan.

Jag påpekade för en tid sedan att sättet ni (du) succesivt flyttat den här diskussionen från att jämföra Sverige och UK nu har vandrat nedåt på ett minst sagt komiskt sätt till att nu handla om enskilda kvarter i Stockholm som du vill jämföra med vad som motsvarande kommuner i London. Snart är du nog nere på diskussionen om den där familjen på 16 personer i en tvårummare. DE måste ju vara de mest trångbodda.

Jag tycker vi avslutar den här diskssuionen för att inte trasha ämnet.
Det är inte alls "valda kvarter". Det är hela Stockholms innerstad förutom:

1) Djurgårdslandet (som är ett grönområde bredvid staden), och
2) Södra Norrmalm (som är ett affärsdistrikt).

Områdena jag listade har över 300.000 invånare. Det är procentuellt sett en mycket större del av Sveriges befolkning, än dina områden är av U.K.

EDIT: Här får du en FULLSTÄNDIG lista över Stockholms innerstad:

Kod:
District          (inv/km²)	

Östra Katarina    24,900
Ö Kungsholmen     22,400
Matteus           21,600
Vasastan-Roslagst 18,600
Storkyrkan-Maria  17,700
C Östermalm       14,900
C Högalid         15,900
Sofia             15,000
SödraS-V Katarina 12,700
V Kungsholmen     10,400
S Norrmalm         4,700
(affärsdistrikt)
Djurgårdslandet    2,400
(grönområde)

Folkmängd (2016): 342,217
Andel av Sveriges bef.: 3.3%
Senast redigerad av aw 2020-08-12 kl. 11:34.
Citera
2020-08-12, 11:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte alls "valda kvarter". Det är hela Stockholms innerstad förutom:

1) Djurgårdslandet (som är ett grönområde bredvid staden), och
2) Södra Norrmalm (som är ett affärsdistrikt).

Områdena jag listade har över 300.000 invånare. Det är procentuellt sett en mycket större del av Sveriges befolkning, än dina områden är av U.K.
Jag har skapat en tråd för detta.
(FB) Är Stockholm mer trångbott än London?

Jag tycker vi fortsätter diskussionen där.
Citera
2020-08-12, 11:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag undrar om det inte har med stigmatiseringen att göra?

Så fort man gick ut med att somalierna var den hårdast drabbade gruppen kom kritiken från deras representanter att man "anklagade" somalierna..

Bussturen (Ebba) fick be om ursäkt..

Om man dessutom gick offentligt ut med att även äldreboenden där det finns gott om somalierna är de hårdast drabbade då kanske det skulle bryta ut inbördeskrig?

Finnarna hade dock inga problem med detta. "Någon gång måste man ju dö" var deras attityd "särskilt om man är svårt sjuk". Inte ett ord om anklagelser hit och dit.…
Du har en poäng. Det blev ju ett jävla liv i början när det konstaterades att spaghettinegrerna var överrepresenterade i dödsstatistiken, debatten landade förutsägbart i att ”svensken inte hade informerat på oogaboogaspråket att viruset har deras riktnummer”. Att självmant ta till sig denna information var de inte intresserade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in