2020-08-12, 09:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Har du ens varit i Stockholms innerstad?"

Londons stadskärna och inv. per km2...

Kod:
District	    Density(per km²)	

Islington	    16,097
Tower Hamlets	    16,057
Hackney	            14,681
Kens. & Chelsea	    12,884
Lambeth	            12,157
Camden	            12,035
Westminster	    11,883
Ham. & Fulham	    11,308
Southwark	    10,992

Jag säger det igen: att någon skulle få för sig att tro att Stockholm är lika tätbefolkat som London måste vara det mest världsfrånvända jag någonsin hört. Att någon sedan tar saken till nya höjder genom att påstå att "Enligt Wiki så har både London och Stockholm en densitet på drygt 5000 inv/km2 i sin stadskärna. Har du nåt bättre att komma med så länka." Det är så man baxnar, faktiskt.

Min fascination över faktaresistens bland den genomsnittlige debattören på det här forumet börjar faktiskt övergå i någon form av uppgiven axelryckning och insikt om att total tystnad är det bästa svaret till en person som inte vill förstå.

"Stockholm är lika tätbefolkat som London" Ja herrejädrar....

Kan det stämma att Södermalm har 10100 invånare på 571 Hektar.

Runt 17500 inv/km^2

Stämmer det?

Edit:
Jag fyller på med lite siffror från Stockholm [inv/km^2]:
Södermalm 17500
Kungsholmen 12800
Östermalm 14462
Vasastan 21348

Södermalm verkar för övrigt vara ännu tätare än vad jag först skrev. Det är ungefär 129000 invånare på 571 hektar.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-08-12 kl. 10:07.
Citera
2020-08-12, 09:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
90-95% kvar?
Smittan har ju bränt igenom samhället. Folk i storstäderna lever som vanligt och har gjort nästan hela tiden, om än något försiktigare.

Dödligheten är ju betydligt högre än 0.1% om vi har 5500 döda på 80 000 bekräftade fall.

Det blir ett helvete i höst och vinter om vi fortfarande har så hög andel i samhället som inte har smittats.
Har du en länk?
Citera
2020-08-12, 09:57
Medlem
Vilken jävla skandal, precis det många av oss varnade för tidigt att flockimmunitet är det Sverige sysslar med!

Citat:
Experternas mejl: Flockimmunitet får ”kontroll på detta”
Citat:
Folkhälsomyndigheten hemligstämplar Tegnell-mejl om munskydd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
Citera
2020-08-12, 09:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ena dagen "spetsforskare" som felaktigt fick gå - tillsammans med 5 andra toppforskare - när FHM grundades och Smittskyddsinstitutet skrotades. Nu sitter det bara inkompetenta mördare där på toppen.

Andra dagen bara en simpel narcissist som vill sola sig i medialjuset och ge intervjuer till alla intresserade trots att han inte begriper ett jota. Alkis är han också, eftersom han bevisligen dricker vin på fredagskvällarna.

Ni alarmister tar nog priset. Och det är inte Nobelpriset jag pratar om.

Har du länk till ditt påstående att Giesecke var en av dem som fick gå när FHM bildades?
Citera
2020-08-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
IFR kryper sakta ner mot 0.1%, senaste pre-printen jag läste var en Stockholms studie med en IFR på 0.12%.

(Dvs som vanlig influensa, skillnaden är bristen på grundimmunitet i befolkningen vilket lett till oerhört snabb spridning)
Oj, så lågt! Det var länge sedan jag räknade själv på IFR för covid, men för några månader sedan landade jag på 0,6-0,9%. Men det är inte orimligt att IFR sjunker i takt med att behandlingsmetoder förbättras samt framförallt att vi tillslut lyckats skydda 80+. I så fall absolut i paritet med säsongsinfluensan kanske tom lägre än influensan (om man ex. jämför med influensan 2018/2019 då IFR uppskattningsvis var 0,3%).
Citera
2020-08-12, 10:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nu får du lugna ner dig. Du går till så hård attack hela tiden att man tror att du inte har på fötterna med dina påståenden.

Så nu presenterar du stadsdelar(?) i London med en densitet på 16000 inv/km^2.

Hur står sig tex de befolkade delarna av innerstan i Stockholm i jämförelse?
Det är TREDJE gången du får för dig att spela någon form av moral-moderator och tala om för mig hur jag skall debattera.

Här är ett vänligt råd: Debattera som DU vill och låt andra göra samma sak utan att du skall kasta in pekpinnar (det är ren vulgärsvenska för "sköt dig själv och skit i andra").

Ja just det, nu presenterar jag statistik från stadskärnan i London (eftersom någon menade att den uppgick till 5,000 invånare per km2). Stockholm har säkert massor med folk mitt i innerstan, garanterat fler än 5,000. Kanske till och med FLER än 16,000 (jag har ingen aning).

Det finns säkert någon familj i antingen Islington eller Rinkeby som bor 16 personer i en tvårummare. Om jag fattat saken rätt är det på den nivån vi bör mäta för att få ett rättvist mått på vilken stad som är mest trångbodd...
Citera
2020-08-12, 10:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
IFR kryper sakta ner mot 0.1%, senaste pre-printen jag läste var en Stockholms studie med en IFR på 0.12%.

(Dvs som vanlig influensa, skillnaden är bristen på grundimmunitet i befolkningen vilket lett till oerhört snabb spridning)

Nejj, har inte lett till någon snabb spridning, just p.g.a. att viruset inte sprider sig som ett influensavirus. Globalt gick dock spridningen mycket snabbt, vilket vi har WHO att ”tacka” för.
Citera
2020-08-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Finns det någon som tror att man inte tar hänsyn till ekonomiska faktorer? Oavsett vad högljudda politiker säger, så är ekonomin grunden för ett fungerande samhälle efter pandemin.

De enda som kan strunta i ekonomiska faktorer är länder som Nordkorea och Venezuela.

Självklart är det så oavsett att alarmisterna försöker låtsas som om ekonomin inge skulle räknas alls..

Nu har Finland problemet att man redan har kört ekonomin i botten och man pratar om kommande 10 hårda år. Därutöver har man ändå inte viruset under kontroll.
Samtidigt har man inte heller råd med att låta folk sitta i karantän med full lön stup i kvarten.
Man har inte heller resurser att kontrollera karantänen inte heller att testa folk mer en med stickprov.
Citera
2020-08-12, 10:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Artikel som visar hur alla de vi sett på TV haft fingrarna i syltburken,

dvs utformat Sverige "strategi"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta

"Anders Tegnell säger att experterna inte haft ”speciellt mycket” inflytande på myndighetens strategi och tycker inte att det varit någon press åt ”någon av hållen”.

– Vår strategi har alltid varit att hålla nere smittspridningen så mycket som möjligt, utan att vidta åtgärder som får extrema negativa effekter, säger han."

"Folkhälsomyndigheten hemligstämplar Tegnell-mejl om ansiktsmasker"
"I sitt beslut hänvisar myndigheten till utrikessekretess."
Varför är Tegnells mejl om munnskydd hemligstämplade??
Citera
2020-08-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att det är orimligt att stänga ner ett samhälle på det sättet som exempelvis Finland gjorde. Nu har man insett både priset och det faktum att man inte har råd att göra det en gång till. Därför måste man titta på andra alternativ - vilket man ju borde ha gjort från första början.

Nu vill man införa obligatorisk testning, spårning och isolering. Men men.. Man har inte tillräckligt med testkapacitet (surprice..) och spårning är tids-och resurskrävande och ganska hopplöst många gånger. Ordinerar man någon att isolera sig så många staten betala karantänlön under de två veckorna och det kan bli en dyr affär det också.

I Tornedalen säger myndigheterna att karantänen blir en omöjlighet av många skäl - inte minst därför att folk jobbar på olika sidor av gränsen och åker fram och tillbaka varje dag. Därutöver har man ett vattentorn som kräver daglig tillsyn och man skulle behöva anställa 14 personer för att göra detta för att en del av dem skulle hela tiden sitta i karantän.

Läkarna protesterar också och säger att det inte kan vara regeringen som ordinerar karantän utan läkarna. Och juridiskt kunniga säger att regeringen har överskridit sina befogenheter och uttalat sig emot grundlagen.

En riktig soppa alltså totalt.

Jag anser att svetsaren och Tegnell/FHM har gjort ett mycket bättre jobb här på den här sidan av gränsen.

Driver du med mig, äger du en kristallkula? Det var framförallt äldrevården som hanterades katastrofalt, resten är ju rent sunt förnuft beteende som hela världen tillämpar. Dom läckta mejlen bara förstärker vilken otrolig hönsgård vi har.
Citera
2020-08-12, 10:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är TREDJE gången du får för dig att spela någon form av moral-moderator och tala om för mig hur jag skall debattera.

Här är ett vänligt råd: Debattera som DU vill och låt andra göra samma sak utan att du skall kasta in pekpinnar (det är ren vulgärsvenska för "sköt dig själv och skit i andra").

Ja just det, nu presenterar jag statistik från stadskärnan i London (eftersom någon menade att den uppgick till 5,000 invånare per km2). Stockholm har säkert massor med folk mitt i innerstan, garanterat fler än 5,000. Kanske till och med FLER än 16,000 (jag har ingen aning).

Det finns säkert någon familj i antingen Islington eller Rinkeby som bor 16 personer i en tvårummare. Om jag fattat saken rätt är det på den nivån vi bör mäta för att få ett rättvist mått på vilken stad som är mest trångbodd...

Du döljer bara din okunskap med ett fejkat mästrande och genom att vara kaxig.

Vi är flera stycken som gång på har visat felaktigheter i dina data och dina påstående.
Du borde lära dig lite ödmjukhet.

Du gapar och skriker om alla andras ofullkomligheter och vilka idioter dom är. Men du har inte många rätt själv när man väl börjar granska dina siffror.
Det verkar inte vara någon större skillnad i befolkningstäthet i de centrala delarna av London och Stockholm. Trots att du skrikit dig blå om det i över ett dygn.
Citera
2020-08-12, 10:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför är Tegnells mejl om munnskydd hemligstämplade??

För att offentlighetsprincipen gäller i Sverige. Därför brukar mailkonversationer med utlandet censureras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in