2020-08-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tydligt att Tegnells avsikt var att mörka och vilseleda så att föräldrar inte skulle kunna protestera.

Mannen borde spetsas på en påle.
Håller med.
Det måste finnas konsekvenser för en myndighet person som inte följer riktlinjer.
FHM är skyldig enligt lag att jobba evidensbaserad.
Citera
2020-08-12, 09:25
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Trolla med statistiken heter det.
Man väljer den data som stödjer policyn fast den är missvisande.
Det existerar ingen smittspårning bland skolbarn och inga nämnvärda tester heller.

Blir inte bättre av att Tegnell beslutar att pausa datainsamlingen för att inte skapa oro...
Citera
2020-08-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur var det nu med nedstängning och ekonomisk påverkan? Mette Frederiksen säger nu att Danmark kommer göra allt dom kan för att inte behöva stänga ned igen då "det är för dyrt" och Danmark inte har råd med det. Hur kan man inte ha råd med något som enligt vissa i tråden är så ekonomiskt gynnsamt? Jag förstår inte..

I Finland har också finansministern gått ut med att en till lockdown är uteslutet. Det har man inte råd med.

Tydligen har man både i Finland och i Danmark börjat tänka på ekonomin och accepterar ett visst mördande istället. Horribelt hur de tycks ha gått i Tegnell-skolan i smyg, men offentligt kritiserat honom och Sverige (finnarna alltså) för samma strategi.
Citera
2020-08-12, 09:27
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vilket diagram då? Förvänta dig inte att jag ska kolla upp en länk jag inte vet vart den tar mig. Hade det inte varit effektivare om du presenterat formeln här? Men faktum kvarstår att du i dina inlägg presenterat fin definition på dag noll och sen presenterar exempel där du tar fel en faktor 10. Det är vad jag undrar över och du vägrar förklara, istället kommer du med långa haranger ovett. Hur ser din definition på dag 0 ut (jo jag vet, finns i tråden flera gånger om, men stämmer illa med hur du i tråden beräknat dag 0) och på vilket sätt får du in befolkningsdensitet i den? Hänvisa nu inte till någon obskyr formel utanför Flashback utan ha vänligheten att förklara den här. För det är här du presenterat din definition och fina exempel.
Hur bortskämd kan man vara? Du tänker inte ens lämna tråden för att kolla fakta, men ändå ska du med en dåres ensvishet vara motvallskärring? Jag förstår verkligen inte grejen, är du intresserad eller inte? Jag skulle inte låta viruset störa mig en sekund om det inte vore för att det påverkar min vardag negativt.
Citera
2020-08-12, 09:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har du ens varit i Stockholms innerstad? Det är höga bostadshus precis överallt, och människor bor trångt. En stad i väst blir inte mycket tätare än Stockholms innerstad. Om man inte har skyskrapor precis överallt, men det har inte London.

Enligt Wiki så har både London och Stockholm en densitet på drygt 5000 inv/km2 i sin stadskärna. Har du nåt bättre att komma med så länka.

Du kan samtidigt förklara varför Storbritanniens geografi är skälet till att ni får mer covid än Sverige, men ni har lustigt nog inte mer influensa, RS-virus eller andra coronavirus än vad vi har.
"Har du ens varit i Stockholms innerstad?"

Londons stadskärna och inv. per km2...

Kod:
District	    Density(per km²)	

Islington	    16,097
Tower Hamlets	    16,057
Hackney	            14,681
Kens. & Chelsea	    12,884
Lambeth	            12,157
Camden	            12,035
Westminster	    11,883
Ham. & Fulham	    11,308
Southwark	    10,992

Jag säger det igen: att någon skulle få för sig att tro att Stockholm är lika tätbefolkat som London måste vara det mest världsfrånvända jag någonsin hört. Att någon sedan tar saken till nya höjder genom att påstå att "Enligt Wiki så har både London och Stockholm en densitet på drygt 5000 inv/km2 i sin stadskärna. Har du nåt bättre att komma med så länka." Det är så man baxnar, faktiskt.

Min fascination över faktaresistens bland den genomsnittlige debattören på det här forumet börjar faktiskt övergå i någon form av uppgiven axelryckning och insikt om att total tystnad är det bästa svaret till en person som inte vill förstå.

"Stockholm är lika tätbefolkat som London" Ja herrejädrar....
Citera
2020-08-12, 09:38
Medlem
Citat:
Jan Albert kommenterar sitt mejl, där han bland annat skrev om man ska ”dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt” och uppger att det handlar om olika val av strategi, där andra nordiska länder valt en annan väg än Sverige, med hårdare restriktioner.
– De strategier som Norge, Finland och Danmark har, som försöker hålla smittspridningen borta mer eller mindre helt och hållet, genom att stänga ner samhället och vänta på ett vaccin. Det är frågan om det är bäst strategi ändå.
– Det är sådant som man fortfarande inte vet, men det var intressant att fundera kring redan då. Det fanns inga absoluta svar vid den tiden och det gör det fortfarande inte.
Vad tänker du kring huruvida det är bäst att ha den strategin som Sverige har haft?
– Jag är fortfarande väldigt osäker på det. Därför att det hänger så mycket på hur mycket av smittspridningen som återstår. Är det så att vi har 90 procent eller 95 procent kvar i Sverige? Då är det väldigt mycket elände som återstår om man skulle släppa på restriktioner eller bara fortsätta med dem på den nivån vi har.

90-95% kvar?
Smittan har ju bränt igenom samhället. Folk i storstäderna lever som vanligt och har gjort nästan hela tiden, om än något försiktigare.

Dödligheten är ju betydligt högre än 0.1% om vi har 5500 döda på 80 000 bekräftade fall.

Det blir ett helvete i höst och vinter om vi fortfarande har så hög andel i samhället som inte har smittats.
Citera
2020-08-12, 09:39
Medlem
groovesnuss avatar
Var hittar man siffror för r0 för respektive länder?
Citera
2020-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I Finland har också finansministern gått ut med att en till lockdown är uteslutet. Det har man inte råd med.

Tydligen har man både i Finland och i Danmark börjat tänka på ekonomin och accepterar ett visst mördande istället. Horribelt hur de tycks ha gått i Tegnell-skolan i smyg, men offentligt kritiserat honom och Sverige (finnarna alltså) för samma strategi.

Vilken strategi, några meters avstånd och undvik social kontakt?
Citera
2020-08-12, 09:45
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Finns det någon som tror att man inte tar hänsyn till ekonomiska faktorer? Oavsett vad högljudda politiker säger, så är ekonomin grunden för ett fungerande samhälle efter pandemin.

De enda som kan strunta i ekonomiska faktorer är länder som Nordkorea och Venezuela.
Citera
2020-08-12, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Blir inte bättre av att Tegnell beslutar att pausa datainsamlingen för att inte skapa oro...
Ja. Det var väldigt icke vetenskaplig och dumt på en och samma gång!
Eftersom Sverige var enda land som inte stängde ner skolor då var det av stor vetenskaplig intresse att samla statistik om smittspridningen i skolor.
Men lyckas Tegnell pausa för att lägga på locket och sopa under mattan der dåliga resultatet av sin felaktiga strategi.
Citera
2020-08-12, 09:48
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
"Har du ens varit i Stockholms innerstad?"

Londons stadskärna och inv. per km2...

Kod:
District	    Density(per km²)	

Islington	    16,097
Tower Hamlets	    16,057
Hackney	            14,681
Kens. & Chelsea	    12,884
Lambeth	            12,157
Camden	            12,035
Westminster	    11,883
Ham. & Fulham	    11,308
Southwark	    10,992

Jag säger det igen: att någon skulle få för sig att tro att Stockholm är lika tätbefolkat som London måste vara det mest världsfrånvända jag någonsin hört. Att någon sedan tar saken till nya höjder genom att påstå att "Enligt Wiki så har både London och Stockholm en densitet på drygt 5000 inv/km2 i sin stadskärna. Har du nåt bättre att komma med så länka." Det är så man baxnar, faktiskt.

Min fascination över faktaresistens bland den genomsnittlige debattören på det här forumet börjar faktiskt övergå i någon form av uppgiven axelryckning och insikt om att total tystnad är det bästa svaret till en person som inte vill förstå.

"Stockholm är lika tätbefolkat som London" Ja herrejädrar....

Nu får du lugna ner dig. Du går till så hård attack hela tiden att man tror att du inte har på fötterna med dina påståenden.

Så nu presenterar du stadsdelar(?) i London med en densitet på 16000 inv/km^2.

Hur står sig tex de befolkade delarna av innerstan i Stockholm i jämförelse?
Citera
2020-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vilken strategi, några meters avstånd och undvik social kontakt?

Att det är orimligt att stänga ner ett samhälle på det sättet som exempelvis Finland gjorde. Nu har man insett både priset och det faktum att man inte har råd att göra det en gång till. Därför måste man titta på andra alternativ - vilket man ju borde ha gjort från första början.

Nu vill man införa obligatorisk testning, spårning och isolering. Men men.. Man har inte tillräckligt med testkapacitet (surprice..) och spårning är tids-och resurskrävande och ganska hopplöst många gånger. Ordinerar man någon att isolera sig så många staten betala karantänlön under de två veckorna och det kan bli en dyr affär det också.

I Tornedalen säger myndigheterna att karantänen blir en omöjlighet av många skäl - inte minst därför att folk jobbar på olika sidor av gränsen och åker fram och tillbaka varje dag. Därutöver har man ett vattentorn som kräver daglig tillsyn och man skulle behöva anställa 14 personer för att göra detta för att en del av dem skulle hela tiden sitta i karantän.

Läkarna protesterar också och säger att det inte kan vara regeringen som ordinerar karantän utan läkarna. Och juridiskt kunniga säger att regeringen har överskridit sina befogenheter och uttalat sig emot grundlagen.

En riktig soppa alltså totalt.

Jag anser att svetsaren och Tegnell/FHM har gjort ett mycket bättre jobb här på den här sidan av gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in