2020-08-12, 08:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Undrar om andra än Tengele & co kommer att få gehör för sina förslag nu när det är uppenbart att Sveriges strategi styrts av en kompisklubb för killgissare?
Citat:
Forskare: Behövs omtag för fortsatta coronastrategin

De föreslår bland annat rekommendationer att bära munskydd, tydligare regler i kollektivtrafiken och återkommande testning i riskmiljöer. Prestigemässiga låsningar får inte hindra en omprövning av coronastrategin, menar debattörerna.
https://omni.se/forskare-behovs-omtag-for-fortsatta-coronastrategin/a/na38g5

Citera
2020-08-12, 08:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Ingenstans citerar Expressen någon diskussion mellan genierna om de höga dödstalen hos äldre. Det hade varit väldigt intressant att ta del av.
Jag blev lite förvånad att Emanuel Karlsten fått granska mailen, han brukar ju köra rena propagandan för FoHM annars. Önskar typ någon som Daniel Öhman hade fått granska.
Citera
2020-08-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
"Evidensbaserat".

Tillåt mig hånle. Gubbjäveln Giesecke har höftat hej vilt.
Han kanske hade en susning på 80-talet men det är tydligt att han inte hängt med.
Den här personligheten tyder stark på att vara narcissistisk.
Att hela världen har fel och alla andra experter fattar nada förutom honom tyder på överdriven självkänsla och överskattad självbild.
Intervjuer höger om vänster med alla möjliga tv kanaler tyder på stort behov att befinna sig i centrum.
Gubben var säker på att det enda experten på Coronaviruset råkar finnas av en slump just i Sverige och det råkar tom vara han !!
Det enda sättet att hantera pandemin är att uppnå flockimmunitet säger han.!
Jag undrar varför har han sitt uppdrag kvar hos FHM när med facit i hand vet FHM att Gieseckes vilda gissningar har visat sig vara felaktiga och långtifrån vetenskapliga ?!
Vad har FHM nytta av att behålla honom som konsult.
Citera
2020-08-12, 08:59
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag blev lite förvånad att Emanuel Karlsten fått granska mailen, han brukar ju köra rena propagandan för FoHM annars. Önskar typ någon som Daniel Öhman hade fått granska.
Är inte mailen offentlig handling? Vad hindrar Öhman? Eller någon annan?
Senast redigerad av Herostratos 2020-08-12 kl. 09:47.
Citera
2020-08-12, 09:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
FHM vilseleder ang. stängda skolors betydelse:

https://medium.com/@kebe_21648/why-it-is-hard-to-trust-the-swedish-health-authorities-fohm-reporting-during-the-pandemic-60ded1c00c d9

Fler som insett det jag precis skrev tidigare i tråden att jämförelsen mellan svenska och finska skolor är helt felaktig då i princip inga svenska barn testades under perioden som FHM:s rapport bygger på...

"The report proclaims that “There is no difference in the overall incidence of the laboratory-confirmed Covid-19 cases in the age group 1–19 years in the two countries”.
This is the result that has been widely publicized in international media, and it is sometimes cited when policymakers in other countries contemplate whether to open schools in the autumn or keep them closed. However, using reported cases to draw the conclusion that school closures were ineffective is not scientifically sound, as it was extremely difficult for a child to be tested in Sweden during the study period. The conclusion of the report is that the” Closing of schools had no measurable effect on the number of cases of Covid-19 among children”, which is profoundly misleading."

Att FHM jobbar evidensbaserat är rent nys. Datat stödjer inte slutsatserna som görs i rapporten.
Rent hittepå.
Ja, jag håller fullständigt med dig! Man känner sig fullständigt utelämnad till dessa människors inkompetens och godtycklighet! Det är absurt! Som en Kafka roman.

Ytterligare utdrag ur artikeln:

”In an article published by Gretchen Vogel in Science Mag on May 22, she opines that Sweden might have been the country to answer the burning questions about the effects of transmission of Covid-19 by school children and notes that “Sweden failed to collect any data.” (ref. 1). According to Vogel the Swedish authorities
“have failed to track infections among school children — even when large outbreaks led to the closure of individual schools or staff members died of the disease.”
Sweden`s state epidemiologist Anders Tegnell paused the collection of data because he viewed it as not being important nor advantageous. In fact, one of the excuses offered by Tegnell for the decision to pause data collection was that there was a certain risk of In an article published by Gretchen Vogel in Science Mag on May 22, she opines that Sweden might have been the country to answer the burning questions about the effects of transmission of Covid-19 by school children and notes that “Sweden failed to collect any data.” (ref. 1). According to Vogel the Swedish authorities
“have failed to track infections among school children — even when large outbreaks led to the closure of individual schools or staff members died of the disease.”
Sweden`s state epidemiologist Anders Tegnell paused the collection of data because he viewed it as not being important nor advantageous. In fact, one of the excuses offered by Tegnell for the decision to pause data collection was that there was a certain risk of creating anxiety in a population by asking questions around Covid-19.
Citera
2020-08-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Samt ett oerhört lidande för många som tvingats isolera sig, och det är ju inte slut ännu!!
Ja, det tyder på saknad empati. Det är oxå kännetecken av narcissistisk personlighet.
Om man försöker dra ihop influensan dödsfall med Coronaviruset och dra slutsatser att folk dör ändå av ena eller andra virus då är det saknad empati.
Citera
2020-08-12, 09:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Jag tycker han är ganska neutral. Han var tex som öppet ifrågasatte de första siffrorna från FHM:s modell. Han brukade också ställa ganska tuffa frågor på PK.

Däremot så är ju den här artikelserien än så länge bara trams. Inget nytt under solen direkt.
Citera
2020-08-12, 09:16
Medlem
vinlands avatar
Det tog alltså 5 månader för medierna att våga rota i myndigheternas agerande om C-19.

Det är uppenbart att det nu råder panik inom staten för "våg nr:2" som redan börjat visa sig.
Att både Expressen och Aftonbladet nästan samma dag publicerar mailutdrag är koordinerat.
Det som gått under radarn helt är ECDC i Solna som spelat en central roll i C19-strategin för Europas länder.

FHM har valt att hemligstämpla vissa mail mellan Tegnell och ECDC, och har som ursäkt att det rör utrikes-sekretess, men ECDC sitter i Solna så nu vill man alltså gömma sitt kriminella beteende under juridiska finter.

Strategin från Mars blev helt enkelt:
Heard immunity & Collateral damage.
FHM har inte bara skuld till tusentals onödigt döda i Sverige.
FHM ihop med ECDC orsakade även onödig död runtom Europa, innan olika länder själva bröt sig loss och körde egna lösningar.

Originaldokumentet från mötet 18/2 är på 130 sidor, det som finns på nätet är bara 14 sidor, och publicerades först på nätet den 12/5:
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/AF60-Sixtieth-meeting-ECDC-Advisory-Forum-18-19-February-2020.pdf

Baserat på släppet av detta möte 12/5 kommer sen en artikel den 13 Maj i Elpais:
https://english.elpais.com/society/2020-05-19/how-europe-underestimated-the-danger-of-the-coronavirus-pandemic.html

Och här kommer så svensk MSM i en koordinerad publicering:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta
https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/

Bonus i konsten att ljuga för svenska allmänheten:
https://medium.com/@kebe_21648/why-it-is-hard-to-trust-the-swedish-health-authorities-fohm-reporting-during-the-pandemic-60ded1c00c d9

Frågan är nu hur man ska göra sig av med "problemen" innan smittan slår till igen och eventuellt utvecklas till samma katastrof som spanska sjukan om vi har maximal otur.

Och vilka har styrt svensk media att INTE publicera data från mötet som Elpais publicerade den 13 maj.
Senast redigerad av vinland 2020-08-12 kl. 09:37.
Citera
2020-08-12, 09:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jo, jag har svarat. Här kommer svaret igen:

Hur jag räknar står på diagrammet. Formeln är utskriven i klartext.

Hur jag avser räkna reflekteras i detalj i alla mina kommentarer. Dessutom står det på diagrammet hur jag räknat. Formeln är utskriven i klartext.

Alla beräkningar stämmer exakt. Alla de datum jag hänvisar till och antal smittade stämmer exakt,

Beräkningarna skiljer sig mot dina för du räknar på ett annat sätt. Antagligen för att du inte är kapabel att justera för befolkningstäthet (jag angav dessutom befolkningstätheten på diagrammet).

Ja, nu har jag svarat igen.
Vilket diagram då? Förvänta dig inte att jag ska kolla upp en länk jag inte vet vart den tar mig. Hade det inte varit effektivare om du presenterat formeln här? Men faktum kvarstår att du i dina inlägg presenterat fin definition på dag noll och sen presenterar exempel där du tar fel en faktor 10. Det är vad jag undrar över och du vägrar förklara, istället kommer du med långa haranger ovett. Hur ser din definition på dag 0 ut (jo jag vet, finns i tråden flera gånger om, men stämmer illa med hur du i tråden beräknat dag 0) och på vilket sätt får du in befolkningsdensitet i den? Hänvisa nu inte till någon obskyr formel utanför Flashback utan ha vänligheten att förklara den här. För det är här du presenterat din definition och fina exempel.
Citera
2020-08-12, 09:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ruggigt i Florida, men en påstod på twitter att tisdagar är uppsamlingsdagar i Florida så det kanske inte är ett egentligt rekord.

The state reported 276 coronavirus deaths Tuesday, breaking the old record of 257 set on July 31.

Younger people have started dying at higher rates recently than earlier in the pandemic, a New York Times analysis of state health data found.

More residents in the 25-44 age group died during the month of July than in the four previous months combined, according to the analysis, and there were more deaths in July from those under the age of 65 than those over 90.

Deaths are continuing to increase in Florida, even as other metrics, like hospitalizations and new cases, are trending downward, though the case decrease has been influenced by the closure of testing centers while Hurricane Isaias passed the state.

The state reported its lowest daily case increase in seven weeks on Monday.

https://www.forbes.com/sites/nicholasreimann/2020/08/11/more-young-people-are-dying-of-coronavirus-in-florida-as-state-shatters-death-record-tuesday/#3f2ca8dd152e

Nej det är inte ruggigt. Har du kollat data?

Dödsfallen som rapporterades in idag är utspridda på en längre period.

Här ser du dödsfall dag för dag, observera att de senaste 10 dagarna kommer fyllas på med fler fall.

https://experience.arcgis.com/experience/96dd742462124fa0b38ddedb9b25e429
Citera
2020-08-12, 09:19
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag håller fullständigt med dig! Man känner sig fullständigt utelämnad till dessa människors inkompetens och godtycklighet! Det är absurt! Som en Kafka roman.

Ytterligare utdrag ur artikeln:

”In an article published by Gretchen Vogel in Science Mag on May 22, she opines that Sweden might have been the country to answer the burning questions about the effects of transmission of Covid-19 by school children and notes that “Sweden failed to collect any data.” (ref. 1). According to Vogel the Swedish authorities
Sweden`s state epidemiologist Anders Tegnell paused the collection of data because he viewed it as not being important nor advantageous. In fact, one of the excuses offered by Tegnell for the decision to pause data collection was that there was a certain risk of In an article published by Gretchen Vogel in Science Mag on May 22, she opines that Sweden might have been the country to answer the burning questions about the effects of transmission of Covid-19 by school children and notes that “Sweden failed to collect any data.” (ref. 1). According to Vogel the Swedish authorities
Sweden`s state epidemiologist Anders Tegnell paused the collection of data because he viewed it as not being important nor advantageous. In fact, one of the excuses offered by Tegnell for the decision to pause data collection was that there was a certain risk of creating anxiety in a population by asking questions around Covid-19.

Tydligt att Tegnells avsikt var att mörka och vilseleda så att föräldrar inte skulle kunna protestera.

Mannen borde spetsas på en påle.
Citera
2020-08-12, 09:22
Medlem
Citat:
FHM vilseleder ang. stängda skolors betydelse:

Fler som insett det jag precis skrev tidigare i tråden att jämförelsen mellan svenska och finska skolor är helt felaktig då i princip inga svenska barn testades under perioden som FHM:s rapport bygger på...

"The report proclaims that “There is no difference in the overall incidence of the laboratory-confirmed Covid-19 cases in the age group 1–19 years in the two countries”.
This is the result that has been widely publicized in international media, and it is sometimes cited when policymakers in other countries contemplate whether to open schools in the autumn or keep them closed. However, using reported cases to draw the conclusion that school closures were ineffective is not scientifically sound, as it was extremely difficult for a child to be tested in Sweden during the study period. The conclusion of the report is that the” Closing of schools had no measurable effect on the number of cases of Covid-19 among children”, which is profoundly misleading."

Att FHM jobbar evidensbaserat är rent nys. Datat stödjer inte slutsatserna som görs i rapporten.
Rent hittepå.
Trolla med statistiken heter det.
Man väljer den data som stödjer policyn fast den är missvisande.
Det existerar ingen smittspårning bland skolbarn och inga nämnvärda tester heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in