Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det här vill jag kommentera separat eftersom du är väldigt nära sanningen. Det finns papper publicerade som pekar ut befolkningstäta områden som MINDRE benägna att öka smittspridningen pga tillgång till läkarvård och annat. Kommunikationer är ett intressant område som också nämns.
Om du är intresserad är det här en ganska bra läsning:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01944363.2020.1777891
Ojj, den var massiv. Jag har skummat ..
Med risk för att bli anklagad för att läsa studien som som fan läser bibeln, vill jag ändå lyfta fram nedanstående.
”Dessa resultat antyder att det pandemiska utbrottet handlar mer om anslutning än densitet.”
”Vårt viktigaste resultat är att densiteten inte har någon koppling till bekräftade virusinfektionshastigheter och omvänt relaterat till bekräftade virusdödstal efter kontroll av andra variabler.”
”Det är ett allmänt antagande att densitet är förknippad med högre överföringshastigheter, infektion och dödlighet från mycket smittsamma sjukdomar som COVID-19 (Olsen, 2020 ; Rosenthal, 2020). Vår nationella analys av förhållandet mellan densitet och COVID-19-infektionen och dödlighetsgraden för 913 storstadslän i USA antyder tvärtom.”
Utöver det har jag ett par anmärkningar.
1. Viruset är inte överlag mycket smittsamt, det är trögsmittat och uppnår sitt reproduktionstal p.g.a. andra ”kvaliteter”.
2. Den återkommande slutsatsen att den lägre dödsnivån i tätare län enbart beror på bättre tillgång till hälso- och sjukvårdsanläggningar, förefaller förenklad.