2020-08-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har jag sagt att hon inte ska fortsätta att ta hand om fosterbarn? Det tycker jag visst att hon ska - jag tror också att hennes engagemang är äkta. Och jag är glad för att lilla E fick åtminstone tre normala - kanske rentav lyckliga - år, innan hon måste gå bort på grund av idioterna i Kammarrätten och E:s "egen" lika idiotiska advokat.

Jag vänder mig bara mot MÖNSTRET som jag tycker mig känna igen från t.ex. Englas mamma, Ebbas pappa, Emma Jangestig, Kim Walls föräldrar med flera. Jämför Emma Jangestigs man T., Elin Kranz' föräldrar, Idas föräldrar och Lisa Holms föräldrar, t.ex.. De har ALDRIG gråtit i en TV-soffa - ingen vet ens hur de ser ut! Men jag ska inte vidröra detta mera. Och Melinda är söt i sitt rosa hår! Även om det är ovanligt i hennes ålder.

Det lustiga med ditt inlägg är att du räknar upp ett ganska stort antal personer som är anhöriga till några av de absolut mest uppmärksammade mordoffren i Sverige under de senaste åren och förmår inte att se annat mönster än att de försöker ”bli kändisar”. Har någon av dem blivit kändisar? Det har aldrig fallit dig in att när något man lever i just där och då beskrivs av andra i press/tv så finns det människor som känner ett behov av att få berätta sin historia själv? Eller att väcka opinion för förändring, vilket Melinda Jacobs gör med bravur. Media är ett kraftfullt vapen och vill man få våra folkvalda att agera är det ofta en bra väg att gå.
Senast redigerad av abigaille 2020-08-11 kl. 14:46.
Citera
2020-08-11, 15:04
Medlem
novalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Toppen! Det finns en del sammanfattningar långt bak i tråden. Särskilt Toto80 har skrivit bra inlägg om jag inte minns fel.

Tack!
Citera
2020-08-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Tacksam hjälp!

Nu börjar jag så smått få igång iaf ett embryo till manifestationen jag vill hålla för Esmeralda och i o m det även andra barn som riskerar att, eller redan råkat ut för, svek från samhället i fall som rör omhändertagande enligt LVU vs olämpliga föräldrar.

Vad jag förstår kan lagen om i första hand barnens okränkbara rättigheter till skydd kontra biologiska föräldrarnas intresse av att ha tillbaka sina barn tolkas ganska godtyckligt och man verkar ofta dömer till bioföräldrarnas fördel (vet dock att det inte finns något som heter "föräldrarätt").

Jag skulle fruktansvärt gärna vilja ha hjälp med:

Någon form av sammanställning av vad som gick fel i det specifika fallet med Esmeralda och vem/vilka beslutsfattare/jurister etc som bär huvudansvaret. Lagen de lutat sig emot?

Om ovanstående lilla självihoptotade tolkning ovan av lagen kring barns rättigheter stämmer?

Tack på förhand!

Har du sett denna sida?
Står om vilka det var i kammarrätten.
https://www.ingridochmaria.se/2020/03/12/analys-vem-dodade-egentligen-esmeralda/
Citera
2020-08-11, 19:04
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novalita
Tacksam hjälp!

Nu börjar jag så smått få igång iaf ett embryo till manifestationen jag vill hålla för Esmeralda och i o m det även andra barn som riskerar att, eller redan råkat ut för, svek från samhället i fall som rör omhändertagande enligt LVU vs olämpliga föräldrar.

Vad jag förstår kan lagen om i första hand barnens okränkbara rättigheter till skydd kontra biologiska föräldrarnas intresse av att ha tillbaka sina barn tolkas ganska godtyckligt och man verkar ofta dömer till bioföräldrarnas fördel (vet dock att det inte finns något som heter "föräldrarätt").

Jag skulle fruktansvärt gärna vilja ha hjälp med:

Någon form av sammanställning av vad som gick fel i det specifika fallet med Esmeralda och vem/vilka beslutsfattare/jurister etc som bär huvudansvaret. Lagen de lutat sig emot?

Om ovanstående lilla självihoptotade tolkning ovan av lagen kring barns rättigheter stämmer?

Tack på förhand!
Det stora felet kammarrätten gör är att sätta förädrabalken före barnperspektivet. Något som även högsta förvaltningsdomstolen bekräftar som rätt när de inte tar upp fallet till prövning.
De hänvisar till att en dom från 2012 där det tydligt framgår att hur en hemflyttning påverkar barnen inte ska tas i beaktande av domstolen.
Citera
2020-08-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://samnytt.se/milt-straff-for-mamma-som-dodade-3-arig-dotter-sa-in-i-helvete-stotande/?fbclid=IwAR00-cp8gGcp1Qjhm957FB03mBj5eWRqiszUF4PwhkY7iqxL6XvO4ph 2ufc

Synd att familjehemsmamman skulle använda sig av den tragiska händelsen, för att försöka bli känd. Jag sympatiserar så mycket med henne annars, men jag tycker att sådant här förstör det. Och även när biologiska föräldrar försöker bli kända och slå mynt av tragiska händelser, som drabbat deras barn.
Nu var hon ju inte helt okänd innan heller så det resonemanget kan du glömma
Citera
2020-08-11, 20:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Alla är vi olika. Att ”prata om det” kan för vissa människor fungera utmärkt som ett sätt att bearbeta ett trauma. Antingen hos en terapeut, i skrivna ord i en bok eller med en journalist. Kan dessutom tänka mig att man i många fall som fått stor medial uppmärksamhet upplever en känsla av att ha folkets stöd (och så är det ju verkligen här, vi är många som backar upp Melinda). Då kan det väl få kännas bra att dela sin historia med dem? Att Melindas resa är offentlig är ju dessutom extra viktig för att kunna få igenom förändringar, eller någon form av upprättelse för Esmeralda. Att dela minnena av henne kan hjälpa för att hålla dem vid liv.

Som sagt, alla är vi olika. Vissa skulle aldrig komma på tanken att prata om sitt trauma ens med en närstående eller terapeut, medan andra mår bra av att få lätta på trycket.

Ja, alla reagerar olika vid traumatiska händelser.
Jag kommer ihåg att jag tyckte det var konstigt och fräckt att Pigge Werkelin skaffade ny familj så snabbt efter att ha förlorat fru och två barn i tsunamin. Jag skäms nu efteråt och förstår att det finns olika sätt att bearbeta hemska händelser och hur man går vidare i livet. Det är ingenting som andra behöver ha åsikter om. Speciellt inte om man själv aldrig har varit med om liknande trauman.
Har man det så kanske man istället skulle kunna vara ett positivt stöd.
Citera
2020-08-11, 21:18
Medlem
goosehunters avatar
Jag anser att det finns flera mördare i det här fallet. Först o främst svinen som skulle föreställa vara föräldrar. I andra hand svinen som placerade flickan hos dessa mentalt slutkörda knarkare. Jag utgår från att människorna som tog beslutet att placera barnet hos två knarkare aldrig mer tillåts handlägga några ärenden utan sköter mera passande sysslor som att plocka disk o koka kaffe på arbetsplatsen.

Efter fallet med Yara så lovade man att något sådant här aldrig mer skulle få hända med något barn.

Vill man placera ett barn hos knarkare så ska man noggrant ha dokumenterat genom blodprov att inget droganvändande förekommer längre. Under en lång period. Dessutom bör man ha långa samtal där man frågar ut föräldrarna så att det är klarlagt att inga problem kan uppstå i föräldraskapet. Man bör också se till de sociala förutsättningarna såsom jobb, besparingar etc osv.

Det är så jävla många fel som gjorts här att det fullständigt saknar motstycke. Jaga skötsamma föräldrar är dessa sociala instanser ganska duktiga på annars. Men att klämma åt två jävla pundare fixade man inte. Jag förstår faktiskt ingenting. Om jag förstått saken rätt var man även på plats för att göra besök men blev inte insläppta. I det läget är det direkt tjänstefel att inte tillkalla polis som öppnar dörren o kliver in.
Citera
2020-08-11, 22:09
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag anser att det finns flera mördare i det här fallet. Först o främst svinen som skulle föreställa vara föräldrar. I andra hand svinen som placerade flickan hos dessa mentalt slutkörda knarkare. Jag utgår från att människorna som tog beslutet att placera barnet hos två knarkare aldrig mer tillåts handlägga några ärenden utan sköter mera passande sysslor som att plocka disk o koka kaffe på arbetsplatsen.

Efter fallet med Yara så lovade man att något sådant här aldrig mer skulle få hända med något barn.

Vill man placera ett barn hos knarkare så ska man noggrant ha dokumenterat genom blodprov att inget droganvändande förekommer längre. Under en lång period. Dessutom bör man ha långa samtal där man frågar ut föräldrarna så att det är klarlagt att inga problem kan uppstå i föräldraskapet. Man bör också se till de sociala förutsättningarna såsom jobb, besparingar etc osv.

Det är så jävla många fel som gjorts här att det fullständigt saknar motstycke. Jaga skötsamma föräldrar är dessa sociala instanser ganska duktiga på annars. Men att klämma åt två jävla pundare fixade man inte. Jag förstår faktiskt ingenting. Om jag förstått saken rätt var man även på plats för att göra besök men blev inte insläppta. I det läget är det direkt tjänstefel att inte tillkalla polis som öppnar dörren o kliver in.

Två (?) poliser var närvarande vid socialtjänstens besök på juldagen, men de fick ändå inte komma in.
Citera
2020-08-11, 22:29
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Två (?) poliser var närvarande vid socialtjänstens besök på juldagen, men de fick ändå inte komma in.

Ja precis TVÅ. Det var en mamma och en pappa. Det blir väl två.
Och i det fallet. I det läget. Då skickar man upp dörrjävlen o kliver in oavsett vad någon paragraf säger. Det kallas kurage. Ett barns säkerhet går före allt. Jag förstår ingenting mer än att detta är en skandal. Man vill bara gråta blod när man tänker på det här barnets skräck den sista tiden i livet. Hur många gånger skrek hon efter sin fostermamma? Hur många gånger undrade hon vart hon hamnat? Det är sånt man blir svart inombords av att tänka på. Hoppas aldrig mer man behöver läsa om ännu en sådan här historia.
Citera
2020-08-11, 22:49
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Och i det fallet. I det läget. Då skickar man upp dörrjävlen o kliver in oavsett vad någon paragraf säger. Det kallas kurage. Ett barns säkerhet går före allt. Jag förstår ingenting mer än att detta är en skandal. Man vill bara gråta blod när man tänker på det här barnets skräck den sista tiden i livet. Hur många gånger skrek hon efter sin fostermamma? Hur många gånger undrade hon vart hon hamnat? Det är sånt man blir svart inombords av att tänka på. Hoppas aldrig mer man behöver läsa om ännu en sådan här historia.

Jag menade två poliser (jag blev osäker på om även du menade det).

På plats fanns även två socialsekreterare, två föräldrar, samt tre barn.

Ja, självklart borde de inte låta sig övertalas (skrämmas?) av Patriks skitsnack om regler eller paragrafer - vad han än hänvisade till. Han var påläst nog att veta att de inte hade rätt att komma in i lägenheten.
Två socialsekreterare kom nästa dag, efter inbjudan av Putte. En av dessa socialsekreterare var samma som närvarade på juldagen, den andra hade inte varit med.
Citera
2020-08-12, 01:03
Medlem
nova68s avatar
Har med verklig sorg läst denna tråd.
Jag anser att mamman skulle dömts mycket hårdare och för mord.
Även att de andra barnen skulle få LVU till 18års ålder, sen själv välja om dom vill ha kontakt med sin mor eller inte.
Men vad som verkligen bekymrar mig, är det som fastlås vara dödsorsaken.
Frågan jag inte finner något svar på:
Slutade "lilla hjärtat" andas helt, INNAN hon lindades in i plast, tyg och paketet knöts åt?
😳😳😳
Vill inte tänka tanken helt ut...
Citera
2020-08-12, 01:25
Medlem
Citat:

Håller verkligen med dig!
Man vill inte ens tänka på vilket helvete Esmeralda genomgick. Tror det var en ond cirkel. Esmeralda saknade sina fosterföräldrar- de blev arga på henne istället för att trösta henne. Hon saknade dem mer då - de blev mer arga osv.
De trodde förmodligen att Esmeralda skulle lösa deras problem. Göra dem lyckliga och de skulle bli lyckliga familjen. Men Esmeralda ville inte vara där, hon ville vara hos sin älskade familj. De började se Esmeralda som Melindas dotter, och de straffade Esmeralda för hatet de kände gentemot Melinda. Allt hon gjorde var fel 💔

Förstår inte heller att socialen inte tog sig in vid jul. Om man får samtal om att barn far illa tar man inte det mer seriöst? Speciellt då man inte blir insläppta? Det betyder ju att det finns något att gömma. Hon kanske var helt neddrogad? Eller låg hon i köket/källaren ensam? Eller de var kanske tvungna att hota henne med grejer innan besök från socialen annars kunde hon försäga sig? Tänk vad det hade kunnat förändra hennes liv att ta sig in den dagen.
Lilla fina flickan ❤
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in