Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
En fundering:
Det väsentliga i detta brott, ska alltså vara vad som hände i direkt samband med Esmeraldas död.
Att någon har använt Rebeckas mobil för att googla mysiga saker såsom ”tvångströja barn”, ”läka blåmärken snabbt”, knarkdoser till barn och Gud vet vad, är irrelevant eftersom det inte hände i samband med Esmeraldas död.
Att någon använder Rebeckas mobil, och skickar sms till Putte, där de skriver ”das mongo”, ”Göthel”, ”lura henne att vi ska se på Frost! Om hon tror att hon ska ner i källaren kommer hon skrika som ett krigsskadat barn” (eller något liknande), är även det irrelevant eftersom det hände innan den 28 januari.
Om allt som (enligt mig) har lett fram till denna hemska, tragiska kväll, är irrelevant, så måste även Patriks tidigare uppförande vara just irrelevant..?
Att han har ett antal domar mot sig, bl.a olaga hot, misshandel, våld mot tjänsteman, narkotikabrott - spelar ingen roll för det som hände när Esmeralda dog?
Patriks domar ligger dessutom betydligt längre tillbaka i tiden än sms:en och googlingarna från Rebeckas mobil.
Tingsrätten anser att det högst sannolikt är P som brukat våld mot Esmeralda, och att det högst sannolikt är han som har drogat Esmeralda.
Vad baserar de det på, om tidigare händelser är irrelevanta?
Det må hända att det inte finns konkreta bevis för att Rebecka utsatt Esmeralda för våld eller neddrogning - men rent krasst finns det heller inte bevis för att Patrik har gjort det..?
Om det vore tvärtom - att Rebecka dog i häktet, och Patrik stod ensam åtalad för mord/vållande till annans död/synnerligen grov misshandel m.m - skulle han dömas till ett och ett halvt års fängelse?
Mycket av det du räknar upp är saker "som talar i en riktning" eller är indicier. Att (troligen) mamman googlat de sakerna du rabblar upp är givetvis en viktig pusselbit i detta. Men kollar man på det från ett annat perspektiv kan man fråga sig:
"Är det helt osannolikt att hitta märkliga google-sökningar och SMS i en brottsmisstänkts telefon?" - Nej.
"Vet vi varför mamman googlade detta?" - Nej, det kan vara på uppdrag från pappan. Eller det kan rent av vara så att den påverkade och våldsamma pappan berättat för mamman att han tänker/vill droga ned Esmeralda och att den oroliga mamman då googlar detta för att se hur farligt det är.
"Är märkliga google-sökningar och SMS någonting som bevisar att MAMMAN utsatt Esmeralda för våld och drogat ned henne?" - Nej.
....Så irrelevant är det absolut inte. Men det ger ju inte svar på frågorna "VAR?", "NÄR?", "HUR?", "VEM?" vilket är frågor som måste kunna besvaras vid Mord.
Jag tror dessutom du missuppfattat mig gällande tiden före Esmeraldas död. Visst spelar detta roll! Bara det faktumet att Esmeralda tvångsomhändertagits och flyttats från föräldrarna några år tidigare, är ju en otroligt viktig del i detta fall. Det jag menar är att det inte finns någon åtalspunkt/brottsmisstanke från tidigare händelser (det finns inte ens ett tidigare åtal eller fällande dom gällande våld mot Esmeralda). Därför blir det väldigt svårt för rätten att peka på någon händelse som indikerar på våld eller neddrogning mot Esmeralda. Det jag också menar med tid som gått före händelsen (vare sig det handlar om dagar, månader eller år) är att det är självklart man t ex kan hitta märkliga SMS eller google-sökningar, som inte har ett dugg med händelsen att göra. Sådant hittar man ju i alla brottsutredningar.
Tidigare domar skall INTE ligga till grund för bedömningen i skuldfrågan. Ser man krasst på det har han ett ganska gediget brottsregister, men det finns överhuvudtaget inga domar om brott mot barn. Vilket borde vara det enda relevanta om man vill döma honom utefter hans brottsregister (vilket man givetvis inte skall).
Slutligen vill jag säga att du nog missuppfattat tingsrättens åsikt om pappan. Man säger inte att han är skyldig. Man säger att han med största sannolikhet gjort detta. Hans skuld har ju inte prövats i denna rättegången, eftersom han är död.