2020-06-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De sa just på SVT Nyheterna att besked om RPU begärs är vad som kommer imorgon.

Så rätten kan bedöma att den inte behövs och fälla henne?
Citera
2020-06-04, 21:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Så rätten kan bedöma att den inte behövs och fälla henne?
Jag kan inte vad lagen säger här. Har dock aldrig läst om att en P7 visar på störning och att de inte begär RPU.
Dom kommer då efter RPU, brukar vara 5 veckors undersökning drygt.
Citera
2020-06-04, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De sa just på SVT Nyheterna att besked om RPU begärs är vad som kommer imorgon.
Precis. Man kommer garanterat att vilja ha en sådan.

Gissar dock på att hon inte kommer att bedömas ha en allvarlig psykisk störning. Men det lär vi se om ett antal veckor.
Citera
2020-06-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmzita
Håller med din version. Tror också det gått till såhär och inget som hänt har att göra med kvällsbad i badkaret

Får ingen som helst känsla av det alls. Jag har verkligen läst det igen med öppet sinne. Inget dömande mot föräldrarna. Till och med försökt ta hennes parti lite, ibland hans men nej.
I slutändan är det min sista åsikt och vad jag får till mig när jag läser alla detaljer
Hatet växte med anmälningarna, drogerna och allt runt om.
Men jag tror att Rs hat var större än Ps.
P var mer högljud
R mer tyst och manipulativ men riktigt ond.
Hon fick han att göra allt hon ville

En sak jag undrar är att R säger "Han hade tvättat alla mattor och det stank klorin överallt"

Ena förhöret säger hon att han aldrig dammsugit i sitt liv och det förvånade henne men i ett annat fick hon inte städa för det var P nogrann med att bara han skulle och hon orkade knte tjafsa så hon visste inte att det fanns droger i hela lägenheten...

Varför tvätta alla mattor?

Kommer A verkligen inte ihåg att det luktade klorin med?

Hur kan man inte kunna avgöra om såret på huvudet är gjort av en hård stålkran v en badkarkants? Det borde bli två helt olika slags sår och djup?

Kan man tvätta bort blod med klorin?
Senast redigerad av Citra 2020-06-04 kl. 21:53.
Citera
2020-06-04, 21:52
Medlem
Fallet togs upp lite längre under Aktuellt, 21-sändningen. Men tyvärr ingen juridisk sakkunnig som kommenterade....

Outhärdligt att sätta sig in i vad E har upplevt sista månaderna och sista kvällen i sitt liv.. jag hoppas innerligt att kammarrätt, socialtjänsten och BVC kommer att granskas ordentligt. De har en väldigt stor del i att hon inte räddades... förstår fortfarande inte att en BVC sköterska inte vill undersöka E närmre där i mitten av januari, hon visste ju ändå tillräckligt för att tänka att en extra koll hade kunnat vara bra. Hade hon kollat vikten hade E kunnat vara vid liv nu. Ett sånt obeskrivligt haveri allt detta!! Och framförallt; politiker som haft en utredning på sina bord för flera år sen, som pekade just på att barn inte alltid ska återförenas med sina bio-föräldrar. Hade man tagit hänsyn till Es bästa från början hade man förstås inte slitit upp ett barn från sina anknytningsobjekt, och traumatiserat henne bara för att det står i någon jävla lag att barn ska återförenas med sina föräldrar...

Tänk på alla utsatta barn; det behövs fler familjehem och kontaktfamiljer! Om det är något den här fruktansvärda händelsen gjort med mig så är det att bestämma mig för att göra det jag kan för att hjälpa och bidra till att fler barn får kärlek och trygghet.
Citera
2020-06-04, 21:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Som jag förstått ja.
Citera
2020-06-04, 22:03
Medlem
Citat:
Absolut. Dock kan spår finnas kvar, men DNA:t är sönderslaget (och således rätt obrukbart för forensiska syften).
Citera
2020-06-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Som jag förstått ja.
Låter långsökt dock då dem hittade blod på andra ställen.

Men har man kollat om badkranen var rengjord?

Känns så slafsigt. "Man kan inte bevisa vad som har hänt"
Låter bara jätte konstigt att människor kan komma undan mord på en 3 åring för att dem rengjort lite😪
Citera
2020-06-04, 22:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Låter bara jätte konstigt att människor kan komma undan mord på en 3 åring för att dem rengjort lite😪

Det fanns något som var blod på badkaret, det andra är inte säkert att det är blod ens. Blodet på badkaret kan inte bestämmas tillhöra E. Blodet i sovrummet på sängen och på utsidan av sängen är dock E´s blod. De har ju sprayat och dna-testat, tror inte de missat något.
Citera
2020-06-04, 22:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Absolut. Dock kan spår finnas kvar, men DNA:t är sönderslaget (och således rätt obrukbart för forensiska syften).

Kanske det som fanns på utsidan av badkaret då.
Citera
2020-06-04, 22:15
Medlem
Citat:

De, eller numera bara en av dem, kommer inte att komma undan. Lagstiftningen som gäller för vårdnadshavare gentemot barn är sådan att hon helt enkelt inte kan komma undan, därmed osagt att hon blir dömd för mord. Hon kommer att hållas ansvarig för att det inte finns något juridiskt utrymme för att fria henne. Även om man inte kan säga med exakthet vad som hänt (och det är faktiskt inte jätteofta man kan ge ett exakt förlopp som till fullo styrks av teknisk bevisning) så är hon lika fullt ansvarig. Därför drar Oehme i varje halmstrå han kan (föräldrarnas bekant som vittnade, resonemang kring adhd och liknande).

Jag tycker att detta fall är vidrigt, precis som du, men jag tycker inte du ska ta ut något i förskott här.
Senast redigerad av abigaille 2020-06-04 kl. 22:17.
Citera
2020-06-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kanske det som fanns på utsidan av badkaret då.
Skulle gissa på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in