2020-08-11, 22:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sen är förstås kollektivtrafiken ett problem i sig i större städer, men det är också ungefär där problemet ligger.
Det här vill jag kommentera separat eftersom du är väldigt nära sanningen. Det finns papper publicerade som pekar ut befolkningstäta områden som MINDRE benägna att öka smittspridningen pga tillgång till läkarvård och annat. Kommunikationer är ett intressant område som också nämns.

Om du är intresserad är det här en ganska bra läsning:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01944363.2020.1777891
Citera
2020-08-11, 22:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du har missat att jag aldrig hävdat att densiteten utgör en avgörande faktor för den epidemiska utvecklingen...? Ja?

Ja.
Citera
2020-08-11, 22:24
Medlem
Pethuglins avatar
Expressen skriver nu om Folkhälsomyndighetes interna mejl.

Citat:
Mejlen som avslöjar Gieseckes inflytande över coronaplanen
Flockimmunitet. Hela världen förknippar Sverige med ordet, men ändå vill ingen säga att det varit vår strategi. Så hur har strategin formats hos de ledande tjänstemännen på Folkhälsomhyndigheten? Genom tillgång till hundratals mejl har jag kunnat kartlägga vad som byggt grunden för Sveriges covid-19-strategi.

Det här är del 1, berättelsen om Johan Giesecke och Folkhälsomyndigheten.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/
Citera
2020-08-11, 22:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om du vill ge dig i kast med att diskutera dödsfall i COVID-19 justerat för befolkning och befolkningstäthet är jag rädd att du får hålla dig till att diskutera (och räkna) dödsfall i COVID-19 justerat för befolkning och befolkningstäthet.

Om du inte klarar det föreslår jag att du går om tredje klass.
Du har definierat dag noll som då ett land har 0,1 döda per miljon. Du har i flera exempel beräknat dag noll då inte 0,1 utan 1 per miljon överskrids. Var i detta har du petat in befolkningstätheten? Och varför har du inte redogjort för detta vare sig i din definition eller i dina exempel? Istället har du skrivit spaltmeter av hån. Du vägrar helt enkelt förklara den uppenbara diskrepansen mellan din definition å ena sidan och dina exempel å andra sidan,trots att det förtjänar en kort och koncis, klar och tydlig förklaring, tycker du inte? Att du istället väljer att svara med långa haranger av ovett avslöjar att du inte är seriös.

Var någonstans petar du in befolkningstätheten i din definition på dag noll?

Varför syns inte detta i din definition och dina exempel?

Varfor stämmer inte din definition på dag noll med dina beräknade exempel?

Varför skiljer det en faktor 10 mellan din definition och dina exempel?

Svara på detta istället för att komma med banala dumhetsförklaringar, om du kan!
Citera
2020-08-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Västkustens sommar har varit trängsel och det verkar iaf inte skett nån boom alls.

Mm, någonting säger mig att i vart fall storstäderna i Sverige är närmare upploppet än vad de flesta vågar hoppas.
Frågan är när och i vilken takt FHM vågar lätta på gränserna på 50 personer, och rekomdendationer om hemmaarbete. Ett steg har faktiskt tagits i och med att gymnasieutbildningen till största delen ska göras på plats.
Citera
2020-08-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Det är bara en liten del som registreras så
Citat:
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl. Problemet är dock begränsat – risken att man råkar testa positivt för covid-19 och tillhöra den lilla andel av befolkningen som skulle ha gått bort inom en månad oavsett, är helt enkelt mycket låg.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Citera
2020-08-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Mm, någonting säger mig att i vart fall storstäderna i Sverige är närmare upploppet än vad de flesta vågar hoppas.
Frågan är när och i vilken takt FHM vågar lätta på gränserna på 50 personer, och rekomdendationer om hemmaarbete. Ett steg har faktiskt tagits i och med att gymnasieutbildningen till största delen ska göras på plats.

Antar att man först måste komma igång med hösten och se hur smittan påverkas när alla ses. För tidigt att dra slutsatser när man inte ens har satt det på prov när fler vistas inomhus istället för utomhus
Citera
2020-08-11, 22:32
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag är minst sagt chockad att någon skulle få för sig att hävda att ett av världens mest tätbefolkade länder helt plötsligt är MINDRE tätbefolkade än ett av världens MINST tätbefolkade länder.

United Kingdoms totala yta är 242,495 km2. 5.9% är bebyggt och ytterligare 2.5% är parker, golfbanor, trädgårdar och liknande. Resten är betesmark och vildmark (skog etc.). Det betyder att det trängs 67,886,011 människor på 20,369 km2, d.v.s. 3,382 personer per km2. Det är räknat på HELA UK.

Sveriges yta är 450,295 km2. 2.9% är bebyggt. Det betyder att det i Sverige trängs 10,327,589 människor på 13,058 km2, d.v.s. 790 personer per km2.

I UK bor det 3,382 personer per km2 i de delar som är bebodda, och i Sverige är motsvarande siffra 790 personer per km2 i de delar som är bebodda. 3,382 mot 790. Ja du, om jag vore som du hade jag...

Låt mig vara solklar på den här punkten. Sverige är inte ens i närheten av att vara så tätbefolkat som UK. Din föreställning bygger sannolikt på uppfattningen att Sverige har så stora områden som inte är bebyggda - men du missar HELT att samma gäller för UK.
Det där är siffer-misshandel.

Här får du facit, där man använder en och samma klassificering för att jämföra Sverige med Storbritannien (2014):

https://www.statista.com/statistics/753396/distribution-of-population-in-european-countries-by-degree-of-urbanization/

I Sverige bor 71.5% av befolkningen i "cities, towns & suburbs" och motsvarande siffra för Storbritannien är 86.4%.

Som väntat har Storbritannien en större tonvikt mot boende i städer, men skillnaden är inte uppseendeväckande. I båda länderna är det bara en mindre andel av befolkningen som bor i "rural areas", därför har det inte någon större epidemiologisk betydelse.
Citera
2020-08-11, 22:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja.
Då kanske jag kan hjälpa dig på vägen?

Citat:
1. Jag tror inte att befolkningstäthet är en avgörande faktor. Jag menar bara att om man skall ta med storleken på en befolkning så bör man ta med densiteten också. Det kommer dock inte förändra den epidemiska utvecklingen som ett resultat av en lockdown, oavsett vad man väljer. Om du tycker att det är galet att använda den analysen för en jämförelse är väl ok. Möjligen skulle man kunna göra något med storleken på befolkningen för att kompensera.

Citat:
Men har du inte begripit att befolkningstätheten INTE är en avgörande faktor för epidemins utveckling. Det är en faktor, men den avgörande faktorn om smittan fortsätter att öka i volym (oaktat verkliga tal) är huruvida man stänger ned eller inte. Förstår du verkligen inte detta?
Citera
2020-08-11, 22:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har definierat dag noll som då ett land har 0,1 döda per miljon. Du har i flera exempel beräknat dag noll då inte 0,1 utan 1 per miljon överskrids. Var i detta har du petat in befolkningstätheten? Och varför har du inte redogjort för detta vare sig i din definition eller i dina exempel? Istället har du skrivit spaltmeter av hån. Du vägrar helt enkelt förklara den uppenbara diskrepansen mellan din definition å ena sidan och dina exempel å andra sidan,trots att det förtjänar en kort och koncis, klar och tydlig förklaring, tycker du inte? Att du istället väljer att svara med långa haranger av ovett avslöjar att du inte är seriös.

Det står på diagrammet. Formeln är utskriven i klartext.

Citat:
Det reflekteras i detalj i alla mina kommentarer. Dessutom står det på diagrammet hur jag räknat. Formeln är utskriven i klartext.

Citat:
Det stämmer exakt. Alla de datum jag hänvisar till och antal smittade stämmer exakt,

Citat:
Det skiljer inte alls. Det skiljer när du räknar fel. För du kan inte räkna.

Citat:
Svara på detta istället för att komma med banala dumhetsförklaringar, om du kan!
Ja, nu har jag svarat.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-08-11 kl. 22:53.
Citera
2020-08-11, 22:44
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Expressen skriver nu om Folkhälsomyndighetes interna mejl.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/

man tappar hakan..

giesecke måste vara körd efter detta.
Citera
2020-08-11, 22:44
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
1. Jag tror inte att befolkningstäthet är en avgörande faktor. Jag menar bara att om man skall ta med storleken på en befolkning så bör man ta med densiteten också. Det kommer dock inte förändra den epidemiska utvecklingen som ett resultat av en lockdown, oavsett vad man väljer. Om du tycker att det är galet att använda den analysen för en jämförelse är väl ok. Möjligen skulle man kunna göra något med storleken på befolkningen för att kompensera.

Jag kan göra samma analys baserad på urbanisation, det kommer se likadant ut; smittspridningen avstannar när man stänger ned. Jag är dessutom mer inne på Kaptenstjärts förslag att göra samma beräkning baserad på respektive lands huvudstäder, något som jag tror ger en ÄNNU mer jämförlig bild. Letar data för det...

2. Frågan är dock varför länder med samma densitet och struktur (som Finland, Sverige och Norge) har så olika epidemisk utveckling?

3. Skulle snarare säga att ett litet fåtal svenskar lever nästan lika tätbefolkat som en del av engelsmän som inte är i närheten av att ligga i toppen vad det gäller tätbefolkning i England. Du väljer att göra jämförelsen baserat på UK (men jag förstår vad du menar). Britter, menar du (ni är inte i närheten av att leva så tätbefolkat som Engelsmän). England har 430 personer per km2, Sverige har 23. Jag kan skala bort i princip halva Sverige utan att Sverige kommer upp i samma siffror om England. Går inte.

4. Så är det. UK har en ganska stor andel personer i de stora städerna som bor i lägenhet, men lika stor andel som bor i villa, parhus eller liknande. Tyvärr är Urbanisering en definition som bestäms av respektive land, och således inte ett jämförbart mått på tätbefolkning.

Citat:

Jag har följt er heta diskussion (ja, ni är fler som deltar än dessa två)

När det gäller jämförelser mellan Norge och Sverige finns flera intressanta skillnader mellan länderna, t ex hur vi bor och hur stor andel av befolkningen som är utlandsfödd:

Citat:
Även om Sverige är något mer tättbefolkat än Norge så kan inte det förklara skillnaderna
Däremot är andelen lägenheter i flerbostadshus 50 procent i Sverige och bara 29 procent i Norge. I Norge bor 60 procent i en- och tvåfamiljshus mot 43 procent i Sverige. Enligt Eurostat lever nästan 20 procent av svenskarna i områden som definieras som ”overcrowded” mot knappt 11 procent i Norge.

Sverige har också varit generösare med att ta emot flyktingar än Norge och andelen invandrare är också högre i Sverige. Dessa bor oftare i flerfamiljshus med större risk för smittspridning. En artikel i Läkartidningen visade en överdödlighet på 220 procent för invandrare jämfört med svenskfödda. Trångboddhet, språksvårigheter och en mer utsatt situation har bidragit till denna överrisk som sannolikt även bidragit till skillnaderna mellan Sverige och Norge.
https://www.svd.se/vi-har-knappast-facit-for-sverigenorge
Senast redigerad av DoraF 2020-08-11 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in